Rok 2022 u producentów naczep i przyczep
Popyt na naczepy i przyczepy ciężarowe rozwijał się w dużej części w wyniku wcześniejszych rejestracji ciągników samochodowych. Niestety rejestracje ciężarówek w grudniu wyhamowały, jednak naczepy odnotowały wzrost.
W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t w grudniu 2022 r. rejestracje osiągnęły drugi po grudniu 2021 r. najlepszy rezultat w historii notowań dla tego miesiąca: 2086 szt. po spadku o 21,7% r/r. Rynek po stabilizacji w listopadzie (+2,8%) powrócił do trendu spadkowego trwającego od marca do października, poprzedzonego siedemnastoma miesiącami wzrostu. W ostatnim miesiącu rezultat był niższy o 24,7% (+381 szt.), niż w listopadzie. Samych naczep w grudniu przybyło 1875 szt. tj. mniej o 22,1% r/r. a przyczep 211 szt. tj. mniej o 17,6% niż rok wcześniej.
Ubiegły rok ze wzrostem +94,9% oraz dwa pierwsze miesiące br. (+29,5% w styczniu i +3,8% w lutym) były bardzo udane dla tej części rynku. Marzec odwrócił ten trend i przyniósł spadek: -23,4%. Podobnie było w kwietniu (-19,4%), maju (-7,2%), czerwcu (-10,1%), lipcu (-24,3%), sierpniu (-23%), wrześniu (-6,7%) i październiku (-19,1%) . Listopad zahamował negatywny trend (+2,8%) by w grudniu powrócić do spadków (-21,7%).
W grudniu 2022 roku w ogólnym rankingu marek całej grupy przyczep i naczep pow. 3,5 t na pierwszej pozycji znalazła się marka Krone po wydaniu 419 pojazdów, ze wzrostem +40%, drugi jest Wielton z wynikiem 375 szt. (-13%). Na trzecim miejscu zakończyła ostatni miesiąc marka Schmitz Cargobull, po wydaniu 337 pojazdów (-57%). Następny Koegel dostarczył użytkownikom 184 pojazdy ze spadkiem -35%. Piąte miejsce zajął Schwarzmueller z liczbą 88 szt. (+7%).
Nowe przyczepy i naczepy o DMC>3,5 t w całym 2022 roku
W rankingu marek wśród naczep pow. 3,5 t w całym 2022 roku pierwsze miejsce zajmuje Schmitz Cargobull (6278 szt.), drugi jest Krone (4119 szt.). a trzeci Wileton (4082 szt.). Wśród przyczep ciężarowych pow. 3,5 t, na pierwszym miejscu podobnie jak przed rokiem jest Wecon (762 szt.), drugi Gniotpol (484 szt.). Trzecie miejsce Wielton (336 szt).
W całym 2022 r. grupa nowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t osiągnęła 28 225 szt., co oznacza zmniejszenie popytu na te pojazdy o 12% w porównaniu z sytuacją w 2021 roku. Przyczep przybyło 2825 szt. (+2,5%) a naczep 25 386 (-13,3%).
W rankingu marek w całym 2022 r. w grupie przyczep i naczep pow. 3,5 t, na pierwszym miejscu jest Schmitz Cargobull, który wydał 6284 szt., czyli 25% mniej pojazdów niż przed rokiem (-2081 szt.). Drugi jest Wielton z liczbą rejestracji 4418 szt. i wzrostem o 8%. Te dwie marki mają odpowiednio 22% i 16% udziału w rynku. Pierwsza zmniejszyła swój udział sprzed roku o 3,8 pkt. proc., a druga wzmocniła swoją obecność o 2,9 punktu proc. Trzecia na liście znalazła się firma Krone, która zarejestrowała 4131 szt. (-32%) i zdobyła 15% udziału w rynku, co oznacza spadek o 4,4 pkt. proc. w stosunku do roku ubiegłego. Czwarta jest firma Koegel, która dostarczyła klientom 2633 pojazdów ze spadkiem o 6%. Jej udział (9%) jest wyższy o 0,6 pkt. proc. w skali roku. Na piątym miejscu znalazł się Schwarzmueller, który wydał 1634 pojazdów ze wzrostem rezultatów (+16%). Zyskał 1,2 pkt. proc. udziału do poziomu 5%.
W ogólnym rankingu przyczep i naczep, według podrodzaju w całym 2022 r., największą grupę stanowiły niezmiennie platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe – zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przybyło ich razem 16 977 szt.; mniej o 5% (-908 szt.) niż rok wcześniej. Ich udział to 60% wobec 56% w 2021 r. Najwięcej rejestracji przypadło marce Wielton (3544 szt.), następnie Krone (3276 szt.) i Schmitz Cargobull (3228 szt.) oraz Koegel (2520 szt.).
Na drugim miejscu w rankingu były furgony, których przybyło 4610 szt. (-31%). Zajmują 16% rynku wobec 21% rok wcześniej. Wyróżniono wśród nich 1999 chłodni (-40%), 1634 izoterm (-23%) i 970 (-23%) furgonów uniwersalnych. Najwięcej chłodni w całym roku zarejestrowały marki: Schmitz Cargobull (1363; -33%), Lamberet(238; +114%) i Krone (1178; -79%). Wśród izoterm bez zmiany dominuje Schmitz Cargobull (1322; -22%) za nim Krone (309; -24%).
Na trzecim miejscu wg podrodzaju były wywrotki, których przybyło 2769 szt. (-16%). Zajmują 10% rynku, 0,5 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej. Pierwsze miejsce ma Bodex 471 szt. (-14%), drugie Kempf 428 szt. ze wzrostem +11%., trzeci jest Wielton (309 szt.; -41%), następnie Inter Cars - Feber (301 szt. -10%), a za nim Mega (275 szt., +5%).
W całej grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t poza innymi, zarejestrowano także w 2022 roku 709 szt. cystern (-7%) i 532 szt. pojazdów kłonicowych (+17%).
W grupie naczep o DMC pow. 3,5 t (25 386 szt.; -12,3%; 90% udz. w rynku PiN pow. 3,5 t) zarejestrowano w 2022: 15 229 platform/zabudów skrzyniowych (-6%); 4 579 furgonów (-31%), na które złożyło się: 1995 chłodni (-40%), 1631 izoterm (-23%) i 947 furgonów uniwersalnych (-25%). Kolejne były wywrotki z liczbą 2743 rejestracji (-16%).
W grupie przyczep (2835 szt.; +2,5%) oprócz zabudów skrzyniowych (1748 szt.; +5 szt.), które miały tu 62% udział o 1,3 pkt. proc. niższy niż rok wcześniej, popularne były też przyczepy kłonicowe 221 szt. (8% udz.) i nadwozia wymienne 199 szt. 7% udz.