Ciężarówki i autobusy - jak minął rok

Ciężarowe MAN Truck

W roku bieżącym rynek samochodów ciężarowych jest niestabilny. Mimo iż dotychczas radził sobie nieco lepiej z zakłóceniami dostaw półprzewodników niż inne kategorie pojazdów, to po wybuchu wojny za wschodnią granicą sytuacja została skomplikowana dodatkowo brakami komponentów z Ukrainy.

 

W całym 2022 roku przybyło 36 061 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. co oznacza ponad 5% wzrost w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych wzrost wyniósł 6,8%, w autobusach sprzedaż zmniejszyła się o 14,7%.

Ostatni miesiąc zakończył dobrą passę samochodów ciężarowych trwającą nieprzerwanie od sierpnia ub.r. Wynik grudnia był niższy o 7% rok do roku wobec wzrostu o 36,1% w listopadzie. Ogółem nowych samochodów ciężarowych przybyło 3421 szt. Był to drugi najwyższy rezultat analogicznego miesiąca w historii notowań po grudniu 2021, kiedy zarejestrowano 3677 szt.
Spadek był podyktowany mniejszą liczbą wydań ciągników samochodowych, które stanową ponad 71% ogólnych rejestracji samochodów ciężarowych.

Nowe samochody ciężarowe w grudniu

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w grudniu 2022 r. zarejestrowano 3421 szt. To rezultat o 256 szt. niższy, niż w tym samym miesiącu przed rokiem (-7% r/r) i jednocześnie drugi najwyższy wynik dla analogicznego miesiąca w całej historii notowań po grudniu 2021 r. kiedy wydano 3677 szt.
Ogólny spadek został spowodowany przez obniżenie rejestracji ciągników samochodowych, które po czterech miesiącach wzrostów (od sierpnia), spadły o 11,6%. Osiągnięty wynik 2440 szt. jest jednak drugim najwyższym rezultatem w historii notowań po grudniu 2021 r. kiedy wydano 2 761 ciągników. W ostatnim miesiącu powiększyły się rejestracje podwozi (+7,1 r/r) osiągając 971 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (733 szt.; +4,1% r/r) i samochodów specjalnych (248 szt.; +17%). To także drugi najwyższy rezultat grudnia w historii w tej grupie po roku 2013 kiedy wydano 1019 szt. W porównaniu z wynikami z listopada br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 9,9% (88 szt.) wyższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu przekroczyły 71% udz.) popyt zmniejszył się o 17,6% m/m (-521 szt.). W związku z tym ogólnie w zagregowanej grupie rynek był niższy niż w listopadzie o 11,2% (-433 szt.).


W grudniu 2022r. w rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), których rejestracje wyniosły 981 szt. wobec 916 rok wcześniej, pierwsze miejsce zajęło IVECO Poland (201 szt.) z 35% wzrostem r/r. Drugie było Volvo Trucks (162 szt.) i trzeci MAN Truck & Bus Polska 150 szt. Czwarte miejsce w tej grupie zajęła Scania Polska po wydaniu 142 szt. a piąte należało do marki Mercedes-Benz Trucks Polska - 124 szt. Szósta pozycja przypadła marce Renault Trucks - 95 szt. a kolejny był DAF Trucks Polska, który wydał 66 szt.

Nowe samochody ciężarowe w całym 2022 roku

W całym 2022 r. zarejestrowano 34 905 samochodów ciężarowych pow. 3,5 t. Rynek powiększył się o 6,8%. W całej grupie znalazło się 26 188 ciągników siodłowych. Ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2021 r. o 1298 szt. (+5,2%). Wśród nich na czele jest marka DAF z liczbą 6506 rejestracji (+1%). Zmniejszył udział w rynku (-1,1 pkt. Proc.) do 25%. Za nim Mercedes-Benz (5481 szt. +32%) znacznie powiększył udział o 4,3 pkt. proc do 21% rynku. Za nim na, trzecim miejscu, jest Volvo (4848 szt.; +4%; 19% udz.), które straciło 0,3 pkt. proc udziału. Na czwartym MAN z udziałem 13% (3 423; -6%) i następna Scania z 12% udziałem (3122; spadek, aż -11%). Później Renault (5% udz.), IVECO (2,9% udz.) i Ford Trucks (2,5%).

W tym samym czasie wydano 8717 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+11,8%; +923 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (1581 szt. 18% udz.) a vice liderem Mercedes-Benz (1516 szt.; 17% udz.). Na trzeciej pozycji Volvo (1414 szt. i 16% udz.). Dwie kolejne marki to MAN (1 293) i Scania (1060).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t w 2022 r. najwięcej pojazdów wydał DAF Trucks Polska (7332; -2%). Drugi był Mercedes-Benz Trucks Polska (7000; +29%), który wyprzedza Volvo Trucks (6 262; +13%). MAN Truck & Bus Polska jest czwarty (4716 szt. -8%), a piąta Scania Polska (-9%) po wydaniu 4182 szt.

Nowe autobusy

Rynek autobusów osiągnął w grudniu 2022 r. poziom 134 rejestracji (-5% r/r). To poziom niższy (-7 szt.) od wyniku z grudnia ub.r. kiedy zarejestrowano 141 szt., ale wyższy niż w listopadzie o 25 szt. (+22,9%). Jest to tym samym najniższy rezultat dla analizowanego miesiąca, dużo poniżej średniej dla grudnia z lat 2017 -2021, która wynosi 194 szt. Wolumen w tej kategorii pozostaje stosunkowo niski. Na rynku autobusów trwa zapaść zapoczątkowana na początku pandemii. Problemy z dostępnością półprzewodników i surowców m.in. stali, a także ograniczone możliwości budżetowe samorządów w krótkiej perspektywie nie poprawią sytuacji.

W grupie autobusów po 4 miesiącach nieprzerwanego spadku w końcówce 2021 i negatywnym trendzie całego ub. roku (-8,7%), styczeń przyniósł lekkie odbicie +14%, w lutym rynek znowu był negatywny -28%, w marcu i kwietniu się odbił (+36% i +13%) by następnie powrócić do negatywnego trendu: maj (-35%), czerwiec (-27%), lipiec (-47%), sierpień (-49,7%) i wrzesień (-34,3%). Rynek odbił się na chwilę w październiku (+28,2%) i listopadzie (+23,9%) by w grudniu kontynuować trend spadkowy.

W 2022 roku przybyło 1156 autobusów o dmc pow. 3,5 t, mniej o 14,7% niż w analogicznym czasie w 2021r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma Mercedes-Benz, który wydał 395 autobusów (-24%). Druga jest marka Solaris (256 szt. -32%). Trzeci MAN z rejestracją 223 szt. i wzrostem o 162% w skali roku. Dalej IVECO 79 szt., a Autosan po wydaniu 34 szt. zajmuje piątą pozycję.

Używane samochody ciężarowe i autobusy

W grudniu w grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy zarejestrowano 2410 szt. przy 16,5% spadku.
W ostatnim miesiącu br. w całej grupie wyróżniliśmy 2068 szt. samochodów ciężarowych (-20% r/r; -7,6% m/m) i 342 autobusów (+13,3% r/r; +20% m/m).

W całym 2022 r. sprowadzono 29 454 szt. używanych pojazdów użytkowych (-17,5%; - 6205 szt.), w tej liczbie znalazło się 26 000 samochodów ciężarowych (-21%; - 6908 szt.) i 3454 autobusów (+25,6%; +703 szt.).

Przeczytaj też:
Niezwykła aukcja Wielton dla WOŚP

Z okazji 31. finału WOŚP Grupa Wielton przygotowała aukcję, której zwycięzca będzie mógł zwiedzić infrastrukturę Działu Badawczo-Rozwojowego w Wieluniu, od kuchni zobaczyć jak wygląda proces całopojazdowego badania prototypów.

Textar podsumowuje rok 2022

Mimo nowych wyzwań w postaci rosnących kosztów czy problemów z dostępnością towarów, firma TMD Friction zrealizowała swoje założenia na ten okres. Ma również ambitne plany na najbliższą i dalszą przyszłość.

Jelcz planuje rozbudowę zakładu

Analizując dynamiczny wzrost zamówień kierowanych zwłaszcza w ostatnim czasie do spółki, należy wskazać, że tylko od września minionego roku JELCZ zawarł kilka znaczących kontraktów: dwie duże umowy na dostawę pojazdów w układzie 4x4 i 6x6 na kwotę blisko 880 mln złotych.

Dwie odzyskane ciężarówki

Tylko w pierwszych dwóch tygodniach tego roku funkcjonariusze z Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej pełniący służbę w drogowych przejściach granicznych, odzyskali poszukiwane pojazdy o wartości ponad 700 tys. zł.

Daimler Truck Polska – nowa nazwa w 2023 roku, ale nie tylko...

W dniu 1 stycznia br. powstały dwie osobne spółki: Daimler Truck odpowiadająca za pojazdy ciężarowe i autobusy oraz Mercedes-Benz prowadząca działalność w zakresie samochodów osobowych i dostawczych.

MAN TGX z projektu WOMAN ma nowego właściciela

Na drodze widać go z daleka. Wyróżnia się charakterystyczną barwą i pełnym wyposażeniem w akcesoria przydatne każdemu kierowcy, a w szczególności paniom pracującym w zawodzie kierowcy ciężarówki.

Spółka Wielton Logistic z nowymi ciągnikami siodłowymi IVECO

W listopadzie br. do floty Wielton Logistic dołączyło kolejnych siedem pojazdów ciężarowych IVECO S-WAY.

Samochody ciężarowe na finiszu 2022 roku

Powoli zbliżamy się do końca roku i będzie można ostatecznie podsumować kolejny niełatwy, dla producentów samochodów ciężarowych, rok. Zanim to jednak nastąpi analizujemy przedostatni miesiąc 2022 roku.

EFL sfinansuje ciężarowe Fordy

EFL dołącza do programu finansowania Ford Truck Lease.

Wyszukiwarka

Informacje