Ciężarowe MAN Truck

Ciężarówki i autobusy - jak minął rok

W roku bieżącym rynek samochodów ciężarowych jest niestabilny. Mimo iż dotychczas radził sobie nieco lepiej z zakłóceniami dostaw półprzewodników niż inne kategorie pojazdów, to po wybuchu wojny za wschodnią granicą sytuacja została skomplikowana dodatkowo brakami komponentów z Ukrainy.

 

W całym 2022 roku przybyło 36 061 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. co oznacza ponad 5% wzrost w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych wzrost wyniósł 6,8%, w autobusach sprzedaż zmniejszyła się o 14,7%.

Ostatni miesiąc zakończył dobrą passę samochodów ciężarowych trwającą nieprzerwanie od sierpnia ub.r. Wynik grudnia był niższy o 7% rok do roku wobec wzrostu o 36,1% w listopadzie. Ogółem nowych samochodów ciężarowych przybyło 3421 szt. Był to drugi najwyższy rezultat analogicznego miesiąca w historii notowań po grudniu 2021, kiedy zarejestrowano 3677 szt.
Spadek był podyktowany mniejszą liczbą wydań ciągników samochodowych, które stanową ponad 71% ogólnych rejestracji samochodów ciężarowych.

Nowe samochody ciężarowe w grudniu

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w grudniu 2022 r. zarejestrowano 3421 szt. To rezultat o 256 szt. niższy, niż w tym samym miesiącu przed rokiem (-7% r/r) i jednocześnie drugi najwyższy wynik dla analogicznego miesiąca w całej historii notowań po grudniu 2021 r. kiedy wydano 3677 szt.
Ogólny spadek został spowodowany przez obniżenie rejestracji ciągników samochodowych, które po czterech miesiącach wzrostów (od sierpnia), spadły o 11,6%. Osiągnięty wynik 2440 szt. jest jednak drugim najwyższym rezultatem w historii notowań po grudniu 2021 r. kiedy wydano 2 761 ciągników. W ostatnim miesiącu powiększyły się rejestracje podwozi (+7,1 r/r) osiągając 971 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (733 szt.; +4,1% r/r) i samochodów specjalnych (248 szt.; +17%). To także drugi najwyższy rezultat grudnia w historii w tej grupie po roku 2013 kiedy wydano 1019 szt. W porównaniu z wynikami z listopada br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 9,9% (88 szt.) wyższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu przekroczyły 71% udz.) popyt zmniejszył się o 17,6% m/m (-521 szt.). W związku z tym ogólnie w zagregowanej grupie rynek był niższy niż w listopadzie o 11,2% (-433 szt.).


W grudniu 2022r. w rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), których rejestracje wyniosły 981 szt. wobec 916 rok wcześniej, pierwsze miejsce zajęło IVECO Poland (201 szt.) z 35% wzrostem r/r. Drugie było Volvo Trucks (162 szt.) i trzeci MAN Truck & Bus Polska 150 szt. Czwarte miejsce w tej grupie zajęła Scania Polska po wydaniu 142 szt. a piąte należało do marki Mercedes-Benz Trucks Polska - 124 szt. Szósta pozycja przypadła marce Renault Trucks - 95 szt. a kolejny był DAF Trucks Polska, który wydał 66 szt.

Nowe samochody ciężarowe w całym 2022 roku

W całym 2022 r. zarejestrowano 34 905 samochodów ciężarowych pow. 3,5 t. Rynek powiększył się o 6,8%. W całej grupie znalazło się 26 188 ciągników siodłowych. Ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2021 r. o 1298 szt. (+5,2%). Wśród nich na czele jest marka DAF z liczbą 6506 rejestracji (+1%). Zmniejszył udział w rynku (-1,1 pkt. Proc.) do 25%. Za nim Mercedes-Benz (5481 szt. +32%) znacznie powiększył udział o 4,3 pkt. proc do 21% rynku. Za nim na, trzecim miejscu, jest Volvo (4848 szt.; +4%; 19% udz.), które straciło 0,3 pkt. proc udziału. Na czwartym MAN z udziałem 13% (3 423; -6%) i następna Scania z 12% udziałem (3122; spadek, aż -11%). Później Renault (5% udz.), IVECO (2,9% udz.) i Ford Trucks (2,5%).

W tym samym czasie wydano 8717 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+11,8%; +923 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (1581 szt. 18% udz.) a vice liderem Mercedes-Benz (1516 szt.; 17% udz.). Na trzeciej pozycji Volvo (1414 szt. i 16% udz.). Dwie kolejne marki to MAN (1 293) i Scania (1060).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t w 2022 r. najwięcej pojazdów wydał DAF Trucks Polska (7332; -2%). Drugi był Mercedes-Benz Trucks Polska (7000; +29%), który wyprzedza Volvo Trucks (6 262; +13%). MAN Truck & Bus Polska jest czwarty (4716 szt. -8%), a piąta Scania Polska (-9%) po wydaniu 4182 szt.

Nowe autobusy

Rynek autobusów osiągnął w grudniu 2022 r. poziom 134 rejestracji (-5% r/r). To poziom niższy (-7 szt.) od wyniku z grudnia ub.r. kiedy zarejestrowano 141 szt., ale wyższy niż w listopadzie o 25 szt. (+22,9%). Jest to tym samym najniższy rezultat dla analizowanego miesiąca, dużo poniżej średniej dla grudnia z lat 2017 -2021, która wynosi 194 szt. Wolumen w tej kategorii pozostaje stosunkowo niski. Na rynku autobusów trwa zapaść zapoczątkowana na początku pandemii. Problemy z dostępnością półprzewodników i surowców m.in. stali, a także ograniczone możliwości budżetowe samorządów w krótkiej perspektywie nie poprawią sytuacji.

W grupie autobusów po 4 miesiącach nieprzerwanego spadku w końcówce 2021 i negatywnym trendzie całego ub. roku (-8,7%), styczeń przyniósł lekkie odbicie +14%, w lutym rynek znowu był negatywny -28%, w marcu i kwietniu się odbił (+36% i +13%) by następnie powrócić do negatywnego trendu: maj (-35%), czerwiec (-27%), lipiec (-47%), sierpień (-49,7%) i wrzesień (-34,3%). Rynek odbił się na chwilę w październiku (+28,2%) i listopadzie (+23,9%) by w grudniu kontynuować trend spadkowy.

W 2022 roku przybyło 1156 autobusów o dmc pow. 3,5 t, mniej o 14,7% niż w analogicznym czasie w 2021r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma Mercedes-Benz, który wydał 395 autobusów (-24%). Druga jest marka Solaris (256 szt. -32%). Trzeci MAN z rejestracją 223 szt. i wzrostem o 162% w skali roku. Dalej IVECO 79 szt., a Autosan po wydaniu 34 szt. zajmuje piątą pozycję.

Używane samochody ciężarowe i autobusy

W grudniu w grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy zarejestrowano 2410 szt. przy 16,5% spadku.
W ostatnim miesiącu br. w całej grupie wyróżniliśmy 2068 szt. samochodów ciężarowych (-20% r/r; -7,6% m/m) i 342 autobusów (+13,3% r/r; +20% m/m).

W całym 2022 r. sprowadzono 29 454 szt. używanych pojazdów użytkowych (-17,5%; - 6205 szt.), w tej liczbie znalazło się 26 000 samochodów ciężarowych (-21%; - 6908 szt.) i 3454 autobusów (+25,6%; +703 szt.).

Przeczytaj też:
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.
Wóz pożarniczy Rosenbauer na podwoziu Scania pracuje dla Grupy Azoty S.A. Samochód ten jest drugim wspólnym projektem firmy Rosenbauer Polska i Grupy Azoty S.A.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Dwa DAF-y LF w służbie Ośrodka Szkolenia Ochotniczej Straży Pożarnej Członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych z województwa mazowieckiego mogą wziąć udział w szkoleniach, które przygotują ich do podniesienia kwalifikacji i uzyskania prawa jazdy kategorii C.