Samochody ciężarowe na finiszu 2022 roku

IVECO Wielton

Powoli zbliżamy się do końca roku i będzie można ostatecznie podsumować kolejny niełatwy, dla producentów samochodów ciężarowych, rok. Zanim to jednak nastąpi analizujemy przedostatni miesiąc 2022 roku.

 

W listopadzie 2022 nowe samochody ciężarowe zakończyły miesiąc dwucyfrowym wzrostem rejestracji +35,8% wobec +24,7% w październiku.
Ogółem nowych samochodów ciężarowych przybyło 3854 szt. Był to rekordowy rezultat analogicznego miesiąca w historii notowań. Przebił dotychczasowy najlepszy rezultat z listopada 2021 aż o 1 tys. – wtedy zarejestrowano 2831 szt. Na ogólny wzrost złożyły się dobre wyniki wszystkich kategorii: ciągników, podwozi i samochodów specjalnych.

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w listopadzie 2022 r. zarejestrowano 3854 szt. To rezultat o 1023 szt. wyższy, niż w tym samym miesiącu przed rokiem (+36,1% r/r). To najwyższy wynik dla analogicznego miesiąca w całej historii notowań.
Na ogólny wzrost liczby rejestracji samochodów ciężarowych złożyły się dobre wyniki wszystkich kategorii: ciągników, podwozi i samochodów specjalnych. Rejestracje ciągników samochodowych wzrosły w listopadzie o 41,3% r/r. Osiągnięty wynik 2961 szt. jest najwyższym rezultatem w historii notowań. W ostatnim miesiącu powiększyły się również rejestracje podwozi (+21,5 r/r) osiągając 895 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (699 szt.; +24,4% r/r) i samochodów specjalnych (194 szt.; +12,1%). To także najwyższy rezultat listopada w historii w tej grupie. W porównaniu z wynikami z października br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 16,4% (124 szt.) wyższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu przekroczyły 77% udz.) popyt zwiększył się o 2,7% m/m (+77 szt.). W związku z tym ogólnie w zagregowanej grupie rynek był wyższy niż w październiku o 5,3% (+206 szt.).

W listopadzie 2022 r. w rankingu firm wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), których rejestracje wyniosły 893 szt. (wobec 735 rok wcześniej) pierwsze miejsce zajęło Volvo Trucks (170 szt.) z 55% wzrostem r/r. Drugi był Mercedes-Benz Trucks (169 szt.) i trzeci MAN Truck & Bus Polska126 szt. Czwarte miejsce w tej grupie zajęło IVECO Poland po wydaniu 121 szt. a piąte należało do Scania Polska - 118 szt. Szósta pozycja przypadła Renault Trucks Polska 88 szt. a kolejny był DAF Trucks Polska, który wydał 55 szt. W grupie 7 marek, pięć zanotowało wzrost: MERCEDES-BENZ +104%, VOLVO +55%, RENAULT +31%, SCANIA +24%. IVECO +2% a pozostałe spadek MAN -13% i DAF -36%.

Wśród ciągników samochodowych w listopadzie 2022 r. najwięcej zarejestrował DAF (839 szt.; +48% r/r: +13% m/m), następny MERCEDES-BENZ 547 szt. (+79% r/r i +2% m/m) i MAN Truck 432 szt. (+61% r/r i +25% m/m). Kolejna była SCANIA po wydaniu 423 szt. (+41% r/r; +7% m/m), a za nią VOLVO 383 szt. (+4% r/r;
-33% m/m) zamyka pierwszą piątkę.

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w listopadzie 2022r. 3 564 szt. Było to więcej o 949 szt. niż rok wcześniej (+36,3%) i więcej (+4,4 %.) niż miesiąc wcześniej. Czołowe miejsca w tej grupie zajęły marki: DAF (883 szt.; +38% r/r), drugi MERCEDES-BENZ (666 szt.; +80%) i następne VOLVO (546 szt.; +15% r/r), potem SCANIA (541 szt.; +37%) a za nią MAN (514 szt.; +37%) i RENAULT (216 szt.; +1%)

W ogólnym rankingu marek w listopadzie 2022 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t na pierwszym miejscu DAF - wydał 894 szt. i uzyskał 23% udz. w rynku, ze wzrostem +37% r/r. Zyskał 0,1 pkt. proc. udziału. Za nim MERCEDES-BENZ 718 szt. (+85%). Jego udział (19%) był wyższy niż w ub.r. o 4,9 pkt. proc. Za nim MAN
zarejestrował 558 szt. (+15%) i uzyskał 14% udział w rynku, co oznacza, że nieznacznie stracił 0,1 pkt. proc. Czwarte VOLVO 553 szt. (+16%), które zajęło 14% rynku. Piątkę zamknęła SCANIA po rejestracji 541 szt. (+37%) wobec 396 szt. rok wcześniej.

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy w listopadzie 2022 r. zarejestrowano 2522 szt. przy 10,8% spadku.W ostatnim miesiącu br. w całej grupie wyróżniliśmy 2237 szt. samochodów ciężarowych (-13,6% r/r; -3,7% m/m) i 285 autobusów (+19,2% r/r; -7,5% m/m).

Od początku 2022 r. sprowadzono 27 044 szt. używanych pojazdów użytkowych (-17,5%; -5 728 szt.), w tej liczbie znalazło się 23 932 samochodów ciężarowych (-21,1%; -6 391 szt.) i 3112 autobusów (+27,1%; +663 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów użytkowych pow. 3,5 t było o 16,8% mniej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Od początku 2022 r. zarejestrowano 31 484 samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Rynek powiększył się o 8,5%.
Przeczytaj też:
Niezwykła aukcja Wielton dla WOŚP

Z okazji 31. finału WOŚP Grupa Wielton przygotowała aukcję, której zwycięzca będzie mógł zwiedzić infrastrukturę Działu Badawczo-Rozwojowego w Wieluniu, od kuchni zobaczyć jak wygląda proces całopojazdowego badania prototypów.

Textar podsumowuje rok 2022

Mimo nowych wyzwań w postaci rosnących kosztów czy problemów z dostępnością towarów, firma TMD Friction zrealizowała swoje założenia na ten okres. Ma również ambitne plany na najbliższą i dalszą przyszłość.

Jelcz planuje rozbudowę zakładu

Analizując dynamiczny wzrost zamówień kierowanych zwłaszcza w ostatnim czasie do spółki, należy wskazać, że tylko od września minionego roku JELCZ zawarł kilka znaczących kontraktów: dwie duże umowy na dostawę pojazdów w układzie 4x4 i 6x6 na kwotę blisko 880 mln złotych.

Dwie odzyskane ciężarówki

Tylko w pierwszych dwóch tygodniach tego roku funkcjonariusze z Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej pełniący służbę w drogowych przejściach granicznych, odzyskali poszukiwane pojazdy o wartości ponad 700 tys. zł.

Daimler Truck Polska – nowa nazwa w 2023 roku, ale nie tylko...

W dniu 1 stycznia br. powstały dwie osobne spółki: Daimler Truck odpowiadająca za pojazdy ciężarowe i autobusy oraz Mercedes-Benz prowadząca działalność w zakresie samochodów osobowych i dostawczych.

Ciężarówki i autobusy - jak minął rok

W roku bieżącym rynek samochodów ciężarowych jest niestabilny. Mimo iż dotychczas radził sobie nieco lepiej z zakłóceniami dostaw półprzewodników niż inne kategorie pojazdów, to po wybuchu wojny za wschodnią granicą sytuacja została skomplikowana dodatkowo brakami komponentów z Ukrainy.

Spółka Wielton Logistic z nowymi ciągnikami siodłowymi IVECO

W listopadzie br. do floty Wielton Logistic dołączyło kolejnych siedem pojazdów ciężarowych IVECO S-WAY.

EFL sfinansuje ciężarowe Fordy

EFL dołącza do programu finansowania Ford Truck Lease.

Anna Burakowska nową dyrektor generalną Continental Opony Polska

Z dniem 1 grudnia Anna Burakowska objęła funkcję dyrektor generalnej Continental Opony Polska.

Wyszukiwarka

Informacje