ITS 70 lat

70 lat Instytutu Transportu Samochodowego

Zastanawiasz się także, kiedy pojazdy autonomiczne wyjadą na polskie drogi i czy będą bezpieczne? Czym napędzane będą samochody przyszłości? Odpowiedzi na te i szereg innych pytań dostarczają właśnie eksperci Instytutu Transportu Samochodowego.

 

Przez siedem dekad działalności Instytut Transportu Samochodowego (ITS) współtworzył historię polskiej motoryzacji. Od początku lat 50-tych XX wieku do dnia dzisiejszego w Instytucie wykonano badania techniczne tysięcy samochodów osobowych i ciężarowych, motocykli, autobusów i innych pojazdów oraz ich podzespołów, a także nowatorskich rozwiązań technologicznych. W połowie minionego wieku w ITS powstała pierwsza w Polsce stacja kontroli pojazdów, która stanowiła pierwowzór dla tego typu obiektów. W Instytucie dostępna jest także największa baza o wypadkach drogowych i to tutaj wprowadzane są dane wszystkich pojazdów rejestrowanych w Polsce na potrzeby CEPiK. Również tu funkcjonuje pierwsze w kraju centrum usług dla osób niepełnosprawnych.

Dziesiątki tysięcy opracowań naukowych, badań i analiz technicznych. Setki patentów, wdrożeń oraz projektów krajowych i międzynarodowych. Udział w tworzeniu prawa i certyfikacja wyrobów motoryzacyjnych. Dopuszczanie do ruchu pojazdów, studia oraz edukacja uczestników ruchu drogowego, to tylko część z siedemdziesięcioletniego dorobku Instytutu Transportu Samochodowego, lidera w dziedzinie badań nad problemami transportu drogowego.

Co jest przyczyną wypadków i dlaczego kierowcy lekceważą kodeks drogowy? Czemu starsi kierowcy jeżdżą bezpieczniej niż młodsi? Jak zaadaptować pojazd na potrzeby osób z dysfunkcjami narządów ruchu? Dlaczego odblaski święcą, a wiele aut ma niewłaściwie ustawione światła? Jak transport kołowy oddziałuje na środowisko naturalne? Na ile wytrzymałe są elementy konstrukcyjne pojazdów oraz urządzenia zabezpieczające pieszych? Czy pojazd może nie zostać dopuszczony do ruchu?

ITS to też projekty krajowe i międzynarodowe, studia podyplomowe kursy w wielu specjalistycznych obszarach oraz ekspertyzy i rzeczoznawstwo samochodowe. Obecnie Instytut jest pionierem badań w zakresie pojazdów autonomicznych, stając się krajowym centrum kompetencji w tym obszarze, które wspiera prace rządu.

Od momentu rozpoczęcia działalności naukowo-badawczej założenia statutowe Instytutu nie uległy zasadniczym zmianom. Obecnie Instytut jest aktywny w kilku kluczowych obszarach. Obejmują one zadania szczególnie ważne dla planowania i praktycznego wdrożenia polityki państwa, których realizacja jest konieczna dla zapewnienia m.in. bezpieczeństwa publicznego oraz poprawy jakości życia obywateli. Są to działania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, odziaływania motoryzacji na klimat, informatyzacji i ekonomiki transportu – podkreśla prof. dr hab. inż. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.

To, co odróżnia Instytut od innych instytucji naukowych to fakt, że działania podejmowane w ITS mają ważny wymiar prospołeczny, ponieważ uwzględniają zagrożenia wynikające z dynamicznego rozwoju motoryzacji, a celem Instytutu jest eliminowanie lub minimalizowanie tych zagrożeń.

Naszą misją jest prowadzenie badań ukierunkowanych na innowacyjność, których wyniki mogą jednocześnie wspomagać organy państwa w kreowaniu rodzimego transportu samochodowego czy w adaptacji przepisów unijnych. Dodatkowo tworzymy konsorcja z jednostkami naukowymi, akademickimi i podmiotami gospodarczymi, a także podejmujemy samodzielne inicjatywy, które są odpowiedzią na rynkowe oczekiwania, m.in. w zakresie paliw alternatywnych, elektromobilności, autonomizacji pojazdów oraz inteligentnych systemów transportowych. Dzięki tym działaniom przybliżamy dzisiejszą motoryzację do motoryzacji jutra – dodaje prof. Marcin Ślęzak.

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.