Ciężarowe MAN

Ciężarowe w górę

W październiku 2022r. zarejestrowano 3742 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, tj. więcej niż przed rokiem (+24,8%) i więcej o 12,4% niż we wrześniu br. jest to niewątpliwie bardzo optymistyczna wiadomość.

 

Tegoroczny miesięczny rynek samochodów ciężarowych jest niestabilny, mimo to dominuje trend pozytywny (sześć miesięcy wzrostów) nad trendem negatywnym (cztery miesiące spadków). Wcześniej utrzymywały się one na plusie nieprzerwanie od listopada 2020 r. do grudnia 2021 r.
Ogółem samochodów ciężarowych przybyło 3651 szt. Był to najwyższy rezultat analogicznego miesiąca w historii notowań. Podobny ale mniejszy rezultat zanotowano w październiku 2018 r kiedy zarejestrowano 3395 szt.
Na ogólny wzrost złożyły się dobre wyniki wszystkich kategorii: ciągników siodłowych, podwozi i samochodów specjalnych. Rejestracje ciągników samochodowych wzrosły w październiku najmocniej ze wszystkich kategorii bo +29,7% po wzroście o +25% we wrześniu, +37,3% r/r w sierpniu i po chwilowym wyhamowaniu w lipcu -7,7% ale podtrzymując dodatnie wyniki zanotowane w czerwcu (+3,2%) i maju (+2,9%). W poprzednich miesiącach ten segment notował spadki: w lutym br. zmniejszył się o 22,1%, w marcu o 21%, a w kwietniu o 21,8%. W okresie od października 2020r. do stycznia br. rejestracje ciągników rosły nieprzerwanie. Podwozi do samochodów ciężarowych przybyło więcej w porównaniu z październikiem ub.r. (+9,5%), a liczba niewiele ważących podwozi samochodów specjalnych o 6,4%.

Rynek autobusów zwiększył się o prawie 1/3 +28,2% r/r i osiągnął rezultat 91 szt. Od początku roku był to czwarty miesiąc ze wzrostem, po styczniu +14%, marcu +36% i kwietniu +13%. W pozostałych sześciu miesiącach rynek obniżał się rok do roku. To jeden z najniższych wyników dla alogicznego miesiąca w historii, niższy wynik odnotowano w październiku ubiegłego roku tzn.71 szt. a wcześniej w 2013r. kiedy było to 75 szt. W czasie największej prosperity na rynku autobusów tj. w 2018 i 2019, w październiku rejestrowano odpowiednio 280 szt. i 225 szt. W bieżącym roku rynek jest mocno niestabilny a aktualna sytuacja gospodarcza i geopolityczna nie poprawi negatywnego trendu.

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5 t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w październiku 2022 r. zarejestrowano 3651 szt. To rezultat o 724 szt. wyższy, niż w tym samym miesiącu przed rokiem (+24,7% r/r). To najwyższy wynik dla analogicznego miesiąca w całej historii notowań.
Na ogólny wzrost liczby rejestracji samochodów ciężarowych złożyły się dobre wyniki wszystkich kategorii: ciągników, podwozi i samochodów specjalnych.
W październiku 2022 r. w rankingu wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), których rejestracje wyniosły 767 szt. wobec 704 rok wcześniej, pierwsze miejsce zajęło VOLVO TRUCKS (143 szt.) z 86% wzrostem r/r. Drugi był MERCEDES-BENZ TRUCKS (137 szt.) i trzecie IVECO 134 szt. Czwarte miejsce w tej grupie zajął SCANIA po wydaniu 104 szt. a piąte należało do marki DAF TRUCKS - 87 szt. Szósta pozycja przypadła marce RENAULT 72 szt. a kolejny był MAN TRUCK & BUS, który wydał 66 szt. W grupie 7 marek, cztery zanotowały wzrost: VOLVO +86%, MERCEDES-BENZ TRUCKS +52%, RENAULT TRUCKS +36%, IVECO +41% a pozostałe spadek MAN TRUCK & BUS -57%, DAF TRUCKS -9% i SCANIA -1%.
Wśród ciągników samochodowych w październiku 2022 r. najwięcej zarejestrował DAF TRUCKS (740 szt.; +46% r/r: +54% m/m), następne VOLVO TRUCKS 567 szt. (-13% r/r i -2% m/m) i MERCEDES-BENZ TRUCKS 537 szt. (+86% r/r i +5% m/m). Kolejna była SCANIA po wydaniu 396 szt. (+49% r/r; +33% m/m), a za nią MAN TRUCK & BUS 347 szt.; (+39% r/r; -5% m/m) zamyka pierwszą piątkę.

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w październiku 2022 r. 3413 szt. Było to więcej o 686 szt. niż rok wcześniej (+25%) i więcej (+12 %.) co miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły firmy: DAF TRUCKS(810 szt.; +22% r/r), drugie VOLVO (709 szt.; -2%) i następny MERCEDES-BENZ TRUCKS (638 szt.; +80% r/r), potem SCANIA (500 szt.; +35%) a za nią MAN TRUCK & BUS (392 szt.; +5%) i RENAULT TRUCKS (191 szt.; +10%)

Od początku 2022 r. zarejestrowano 27 628 samochodów ciężarowych pow. 3,5 t. Rynek powiększył się +5,5%. W całej grupie znalazło się 20 787 ciągników i ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2021r. o 758 szt. (+3,8%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 5232 rejestracji (-3%). Zmniejszył udział w rynku (-1,8 pkt. proc.) do 25%. Za nim MERCEDES-BENZ (4 376 szt. +28%) znacznie powiększył udział o 3,9 pkt. proc. do 21% rynku. Za nim na trzecim miejscu jest VOLVO (4 036 szt.; +14%; 19% udz.), które zyskało 1,8 pkt. proc. udziału. Na czwartym MAN z udziałem 12% (2 587; -9%) i następna SCANIA z prawie 12% udziałem (2 428; -16%). Później Renault (5% udz.), IVECO (2,6% udz.) i Ford Trucks (2,5%), któremu do poprzednika brakuje 19 szt.

W tym samym czasie br. wydano 6841 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+11,4%; +698 szt.). Wśród nich liderem został IVECO (1 260 szt. 18% udz.) i vice liderem MERCEDES-BENZ (1 223 szt.; 18% udz.). Na trzeciej pozycji VOLVO (1 082 szt. i 16% udz.). Dwie kolejne marki to MAN (1 012) i SCANIA (800)

Nowe autobusy o DMC>3,5T

Rynek autobusów osiągnął w październiku 2022 r. 91 rejestracje (+28,2% r/r). To poziom wyższy (+20 szt.) od wyniku z października ub.r. kiedy zarejestrowano 71 szt. oraz wyższy niż we wrześniu br. o 26 szt. (+40%) To jeden z najniższych rezultatów dla analizowanego miesiąca. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat tylko rok wcześniej zarejestrowano mniej niż obecnie bo 71 szt. Średnia dla października z lat 2017 -2020 wyniosła 173 szt. Wolumen w tej kategorii pozostaje stosunkowo niski. Na rynku autobusów trwa zapaść zapoczątkowana na początku pandemii. Problemy z dostępnością półprzewodników i surowców m.in. stali, a także ograniczone możliwości budżetowe samorządów w krótkiej perspektywie nie poprawią sytuacji.
W grupie autobusów po 4 miesiącach nieprzerwanego spadku w końcówce 2021 i negatywnym trendzie całego ub. roku (-8,7%), styczeń przyniósł lekkie odbicie +14%, w lutym rynek znowu był negatywny -28%, w marcu i kwietniu się odbił (+36% i +13%) by od maja (-35%) znowu powrócić do negatywnego trendu: maj (-35%), czerwiec (-27%), lipiec (-47%) i sierpień (-49,7%).

W ogólnym rankingu marek w październiku 2022r. przewodził MAN TRUCK & BUS (34 szt.; 34x), drugie miejsce zajęły dwie marki każda po wydaniu 19 szt. W segmencie autobusów najcięższych od 16 t wyróżniliśmy w ostatnim miesiącu 41 szt. wobec 37 szt. w październiku 2021r. i 28 szt. we wrześniu br. Wzrost r/r w tej grupie wyniósł +11% a do poprzedniego miesiąca +46%. Najsilniej wypada tu w ostatnim miesiącu MAN 13 szt., oraz IVECO 10 szt. i SOLARIS 9 szt.

Przeczytaj też:
Dobre wyniki MAN Truck & Bus w roku finansowym 2023 Dzięki świetnym wynikom finansowym, MAN Truck & Bus jest dobrze przygotowany do kontynuowania transformacji firmy w kierunku zrównoważonych i inteligentnych rozwiązań transportowych.
Alexander Vlaskamp pokieruje koncernem następne pięć lat Rady nadzorcze przedłużyły umowę dyrektora generalnego MAN Truck & Bus i członka zarządu TRATON GROUP do listopada 2029 r.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Nowy, mocniejszy silnik do Volvo FH16 również na biopaliwa Volvo Trucks wprowadza nowy silnik dedykowany do kultowego modelu Volvo FH16.
Volvo FH Aero - bardziej opływowy i dłuższy Niezależnie od tego, który układ napędowy wybiorą klienci – elektryczny, gazowy czy wysokoprężny – wszystkie warianty nowego FH Aero będą charakteryzowały się niższym zużyciem energii, większym zasięgiem oraz najwyższym poziomem bezpieczeństwa i wrażeń z jazdy.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.
Rejestracje samochodów ciężarowych w 2023 - kto zwycięzcą? W całym 2023 roku przybyło 37 323 szt. nowych pojazdów użytkowych (ciężarowe, dostawcze, autobusy) o DMC pow. 3,5 t. co oznacza wzrost (+3,5%) w skali całego roku.
Gdańskie elektryczne MAN-y jeżdżą normalnie na zaplanowanych trasach W dniu 5 października br. firma MAN Truck & Bus Polska przekazała spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje łącznie 18 autobusów elektrycznych.
Nowy MAN TGE kolejne informacje MAN TGE Next Level już w pierwszej połowie 2024 roku.