Witd Bydgoszcz kara za nadwagę

Będzie wysoka kara

Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, patrolując w nocy z 13 na 14 października kujawsko-pomorski odcinek autostrady A1, wytypowali do kontroli 10-osiowy zespół pojazdów, którym przewożona była palownica z Krakowa do Bydgoszczy.

 

Kierowca ciężarówki okazał do kontroli zezwolenie kategorii IV uprawniające do przejazdu zespołu pojazdów o masie całkowitej do 60 ton i normatywnych naciskach osi – pomimo na tabliczce znamionowej przewożonej maszyny widniała jej masa 76 000 kg, a masa własna ciągnika i naczepy wynosiła ponad 40 ton. Ponieważ istniało uzasadnione przypuszczenie, że zestaw jest cięższy, inspektorzy skierowali go na wagę. Urządzenie wskazało rzeczywistą masę całkowitą zespołu pojazdów ponad 121 ton, zatem ponad dwukrotnie więcej niż posiadane przez przewoźnika zezwolenia i ponad trzykrotnie więcej niż 40-tonowa dopuszczalna masa całkowita wynikająca z przepisów o warunkach technicznych pojazdów. Tak duża masa nie pozostała bez wpływu na naciski niemal wszystkich osi (oprócz osi kierowanej ciągnika). Tylna potrójna oś ciągnika wywierała na drogę naciski odpowiadające masie 31,55 ton, przy czym przepisy dopuszczają naciski o wartości do 27 ton. Naciski podwójnej osi naczepy wyniosły 28,45 ton, przy normie 18 ton. Z kolei naciski każdej z czterech osi składowych tylnej poczwórnej osi naczepy również nie zmieściły się w 9-tonowej normie, która w tym przypadku została przekroczona od 4,7 ton do 5,3 ton. Zestaw był także dłuższy i szerszy względem obowiązujących przepisów.

Na takie parametry przewoźnik powinien uzyskać zezwolenie kategorii V, którego wydanie wiąże się z wyznaczeniem przez zarządców dróg bezpiecznej trasy przejazdu, uwzględniającej m.in. wytrzymałość obiektów inżynierskich (mostów, wiaduktów), określeniem warunków przejazdu, sposobu pilotowania itp. W tym przypadku takiej zgody nie było.

Ponadto przejazd zestawu cięższego niż 80 ton powinien być pilotowany przez co najmniej dwa pojazdy "PILOT". Ten przejazd zabezpieczał tylko jeden taki pojazd, przy czym nie posiadał on wymaganych przepisami urządzeń nagłaśniających i niezgodną z przepisami tablicę informacyjną, a prowadzący go kierowca nie miał uprawnień do wykonywania czynności pilota pojazdów nienormatywnych.

Zestaw trafił na parking strzeżony do czasu wyznaczenia przez zarządców dróg bezpiecznej trasy przejazdu. Kierowca ciężarówki został ukarany mandatem karnym, a wobec przewoźnika i firmy pilotującej zostały wszczęte postępowania administracyjne o nałożenie kar pieniężnych w drodze decyzji administracyjnych.

 

Info: WITD Bydgoszcz

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.
Kilkanaście tysięcy złotych kary za tachograf W dniu 22 grudnia pilscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zestaw pojazdów niemieckiego przewoźnika.
Inspektorzy ITD protestują, co to oznacza dla kierowców ciężarówek W Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, od dnia 13 grudnia 2023 r., organizacje związkowe rozpoczęły akcje protestacyjne.
ITD stanie się formacją mundurową Rada Ministrów przyjęła 8 grudnia 2023 r. projekt ustawy o Inspekcji Transportu Drogowego, który ma na celu zwiększenie efektywności zarządzania tą służbą, a przez to podniesienie poziomu efektywności realizowanych przez nią działań.
Kierowca ciężarówki zatrzymany za transport narkotyków Policjanci CBŚP przejęli 120 kg marihuany ukrytej w 246 litrowych beczkach przewożonych przez ciężarówkę.