Wielton IAA

Grupa Wielton ze wzrostem sprzedaży

W okresie od stycznia do czerwca 2022 r. skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły ok. 1,64 mld zł, zwiększając się o 25,1 proc. w porównaniu do pierwszej połowy 2021 r.

 

Spółka Wielton utrzymała pozycję wicelidera polskiego rynku, na którą awansowała w czwartym kwartale 2021 r. W pierwszym półroczu jej udziały w rynku wyniosły niemal 16 proc. Rejestracje pojazdów z oferty Wieltonu zwiększyły się o 21 proc. W tym samym okresie rynek polski zmalał o 8 proc. Przychody spółki na polskim rynku zwiększyły się rdr. o 43,7 proc. do 335,9 mln zł. Jej backlog na koniec czerwca liczył 5808 sztuk, co oznacza spadek o prawie 14 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.

- W pierwszym półroczu 2022 r. Grupa Wielton zanotowała solidny 25-proc. wzrost skonsolidowanych przychodów, a sprzedaż jej spółek rosła dynamiczniej niż rynki, na których działają. Umocnienie pozycji rynkowej widoczne było szczególnie w Polsce, Niemczech oraz we Włoszech. Wyższe przychody zawdzięczamy utrzymaniu wzrostowego trendu wolumenów sprzedaży naszych produktów i podwyżce ich cen. Nasze wyniki za pierwsze półrocze oceniamy jako dobre - pomimo rosnących kosztów produkcji, wypracowaliśmy marżę EBITDA sięgającą 6,0 proc, a nasz backlog jest na bezpiecznym poziomie. Ze względu na niestabilną sytuację geopolityczną oraz obserwowane schłodzenie popytu, nasze wysiłki koncentrują się obecnie na jak najskuteczniejszym ograniczeniu wpływu negatywnego otoczenia rynkowego na wyniki finansowe. Dbamy zarówno o zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw, jak i o bezpieczeństwo energetyczne Grupy – mówi Mariusz Golec, CEO Grupy Wielton.

We Francji, gdzie rynek zanotował spadek o 2 proc., spółka Fruehauf utrzymała pozycję lidera branży z udziałami na poziomie 20 proc., a jej przychody zwiększyły się o niemal 11 proc. do 380,9 mln zł. Wyniki spółki pozostawały pod presją trudnej sytuacji na rynku pracowniczym we Francji (problemy z pozyskaniem pracowników oraz rosnąca presja płacowa), co negatywnie przełożyło się na rezultaty finansowe Grupy. Wdrożone zostały działania mające na celu poprawę efektywności spółki Fruehauf, których pierwsze pozytywne efekty spodziewane są w kolejnych okresach.
Podobne działania poprawiły już kondycję finansową i ożywiły sprzedaż spółki Lawrence David, wicelidera rynku brytyjskiego. W pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. utrzymała ona drugie miejsce na rynku z udziałami na poziomie 13 proc. oraz wzrostem rejestracji pojazdów o 17 proc., czyli nieco powyżej całego rynku. Przychody Lawrence David zwiększyły się o 51,9 proc., do 261,6 mln zł. Rok do roku jej backlog zmalał o 3,5 proc., do 3139 sztuk.
57-proc. wzrostem przychodów na rynku niemieckim wyróżniły się w pierwszej połowie 2022 r. spółki Langendorf i Wielton GmbH. Tak znacząca dynamika pozwoliła im na awans z dziewiątego na szóste miejsce w branży ze wzrostem udziałów do 2,5 proc. Cały rynek niemiecki zwiększył się w tym okresie o niemal 23,5 proc. W krajach CEE Grupa zarejestrowała o 38 proc. pojazdów więcej niż przed rokiem. Pomimo wzrostu udziałów rynkowych do niemal 6 proc. spadła jednak na piątą pozycję (rok wcześniej była czwarta). W tym samym czasie rynek w regionie zwiększył się o niemal 19 proc.

Trwa integracja procesów zakupowych, produkcyjnych i sprzedażowych z hiszpańską spółką Guillén, której 80 proc. udziałów Grupa przejęła w 2021 r. Od stycznia do końca czerwca 2022 r. Guillén, zajmujący siódme miejsce na rynku (udziały na poziomie 3,6 proc.), zarejestrował o ok. 8 proc. więcej pojazdów niż przed rokiem. W tym samym czasie rynek hiszpański zwiększył się o ponad 5 proc.
W okresie styczeń - czerwiec 2022 r. zysk netto Grupy wyniósł 85,8 mln zł, wobec 41,1 mln zł przed rokiem oraz 0,8 mln zł straty netto w 2020 r. Zysk EBITDA zwiększył się o 6,6 proc. do 97,6 mln zł. Po pierwszym półroczu 2020 r. EBITDA wyniosła 23,8 mln zł.
Pomimo pogłębiającej się presji kosztowej, wywołanej rekordowym wzrostem cen oraz ograniczeniem dostępności surowców i komponentów, a także drożejącą energią i paliwami, Grupa Wielton wypracowała marżę EBITDA na poziomie 6,0 proc. (w pierwszym kwartale tego roku było to 4,5 proc.). Wynik ten był niemal dwukrotnie wyższy od zanotowanego w pierwszym półroczu 2020 r (2,9 proc.). Przed rokiem marża EBITDA Grupy wyniosła 7,0 proc.

- Na nasz wynik netto w I półroczu wpłynęły pozytywnie zdarzenia o charakterze jednorazowym m.in. rozliczenie transakcji nabycia Guillén, aktualizacja szacunku zobowiązania do rozliczenia przejęcia pełnej kontroli nad Lawrence David oraz skorzystanie ze strefowej tarczy podatkowej. W drugim kwartale ich łączny wpływ wyniósł 53,9 mln zł. Jednak nasze wyniki za drugi kwartał 2022 r, są powodem do satysfakcji również bez uwzględniania zdarzeń jednorazowych – zarówno wynik operacyjny, jak i zysk netto wzrosły wobec drugiego kwartału 2021 r. odpowiednio o 29% i 10%. W pierwszej połowie 2022 r. konieczność zwiększenia zaangażowania gotówki w kapitał obrotowy Grupy Wielton wpłynęła na zwiększenie wskaźnika jej długu netto do EBITDA do nadal bezpiecznego poziomu ok. 3,4. Jednocześnie pokrycie zobowiązań handlowych aktywami obrotowymi kształtowało się na poziomie ok. 1,89. W najbliższym czasie będziemy koncentrować się na utrzymaniu bezpiecznej, wysokiej płynności, co pozwoli nam skuteczniej reagować na zmiany i ryzyka rynkowe – komentuje Piotr Kamiński, CFO Grupy Wielton.

Przeczytaj też:
Wielton z unikalną ofertą finansowania Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przewoźników, spółka Wielton oferuje możliwość nabycia nowych pojazdów w leasingu, w oparciu o atrakcyjne warunki finansowania udzielone przez PKO Leasing.
Producent naczep ostrożnie o inwestycjach w 2024 roku Grupa Krone może uznać rok 2023 za udany, jednak szefowie firmy są pełni obaw.
Firma Schmitz Cargobull nagrodził Partnerów serwisowych roku 2023 W tym roku nagroda Service Partners of the Year 2023 zostanie wręczona w 33 krajach.
Grupa Wielton gra z WOŚP i zaprasza do licytacji Tradycyjnie Grupa wspiera zbiórkę Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, której tegorocznym mottem jest „Tu wszystko gra OK!”.
Telematyka Schmitz Cargobull we wszystkich naczepach TIP Grupa TIP, jeden z wiodących dostawców wynajmu, leasingu i serwisu naczep w Europie, oraz Schmitz Cargobull, największy europejski producent naczep, podpisały umowę, aby wyposażyć 2500 naczep w systemy telematyczne. Modernizacje sprzętu TrailerConnect® obejmują pojazdy wszystkich typów przyczep i producentów.
Finał Profesjonalni Kierowcy odbył się w Wieluniu Podwozie typu tandem Volvo FH z zabudową oraz naczepą Wielton stanęły w Wieluniu podczas VIII edycji akcji Profesjonalni Kierowcy. A to wszystko po to, aby dostarczyć porządną dawkę wiedzy kierowcom z kategorią C+E, którzy nie są obecnie aktywni zawodowo.
Wielton inwestuje w kolejny zakład produkcji naczep W celu usprawnienia procesu produkcyjnego oraz poprawy wydajności Wielton zbudował kolejny zakład w Wieluniu.
Wielton na tegorocznych targach TransLogistica Firma Wielton po raz pierwszy zaprezentuje się na targach TransLogistica Poland w Warszawie.
Nowa Strategia Grupy Wielton na lata 2023 – 2027 Zgodnie ze Strategią rozwoju na lata 2023–2027 skonsolidowane wolumeny sprzedaży, z uwzględnieniem fuzji i przejęć, wyniosą w 2027 r. ok. 45 tys. sztuk pojazdów w porównaniu do poziomu 23,2 tys. sztuk w 2022 r. (wzrost o 93 proc.).