Grupa Wielton ze wzrostem sprzedaży

Wielton IAA

W okresie od stycznia do czerwca 2022 r. skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły ok. 1,64 mld zł, zwiększając się o 25,1 proc. w porównaniu do pierwszej połowy 2021 r.

 

Spółka Wielton utrzymała pozycję wicelidera polskiego rynku, na którą awansowała w czwartym kwartale 2021 r. W pierwszym półroczu jej udziały w rynku wyniosły niemal 16 proc. Rejestracje pojazdów z oferty Wieltonu zwiększyły się o 21 proc. W tym samym okresie rynek polski zmalał o 8 proc. Przychody spółki na polskim rynku zwiększyły się rdr. o 43,7 proc. do 335,9 mln zł. Jej backlog na koniec czerwca liczył 5808 sztuk, co oznacza spadek o prawie 14 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.

- W pierwszym półroczu 2022 r. Grupa Wielton zanotowała solidny 25-proc. wzrost skonsolidowanych przychodów, a sprzedaż jej spółek rosła dynamiczniej niż rynki, na których działają. Umocnienie pozycji rynkowej widoczne było szczególnie w Polsce, Niemczech oraz we Włoszech. Wyższe przychody zawdzięczamy utrzymaniu wzrostowego trendu wolumenów sprzedaży naszych produktów i podwyżce ich cen. Nasze wyniki za pierwsze półrocze oceniamy jako dobre - pomimo rosnących kosztów produkcji, wypracowaliśmy marżę EBITDA sięgającą 6,0 proc, a nasz backlog jest na bezpiecznym poziomie. Ze względu na niestabilną sytuację geopolityczną oraz obserwowane schłodzenie popytu, nasze wysiłki koncentrują się obecnie na jak najskuteczniejszym ograniczeniu wpływu negatywnego otoczenia rynkowego na wyniki finansowe. Dbamy zarówno o zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw, jak i o bezpieczeństwo energetyczne Grupy – mówi Mariusz Golec, CEO Grupy Wielton.

We Francji, gdzie rynek zanotował spadek o 2 proc., spółka Fruehauf utrzymała pozycję lidera branży z udziałami na poziomie 20 proc., a jej przychody zwiększyły się o niemal 11 proc. do 380,9 mln zł. Wyniki spółki pozostawały pod presją trudnej sytuacji na rynku pracowniczym we Francji (problemy z pozyskaniem pracowników oraz rosnąca presja płacowa), co negatywnie przełożyło się na rezultaty finansowe Grupy. Wdrożone zostały działania mające na celu poprawę efektywności spółki Fruehauf, których pierwsze pozytywne efekty spodziewane są w kolejnych okresach.
Podobne działania poprawiły już kondycję finansową i ożywiły sprzedaż spółki Lawrence David, wicelidera rynku brytyjskiego. W pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. utrzymała ona drugie miejsce na rynku z udziałami na poziomie 13 proc. oraz wzrostem rejestracji pojazdów o 17 proc., czyli nieco powyżej całego rynku. Przychody Lawrence David zwiększyły się o 51,9 proc., do 261,6 mln zł. Rok do roku jej backlog zmalał o 3,5 proc., do 3139 sztuk.
57-proc. wzrostem przychodów na rynku niemieckim wyróżniły się w pierwszej połowie 2022 r. spółki Langendorf i Wielton GmbH. Tak znacząca dynamika pozwoliła im na awans z dziewiątego na szóste miejsce w branży ze wzrostem udziałów do 2,5 proc. Cały rynek niemiecki zwiększył się w tym okresie o niemal 23,5 proc. W krajach CEE Grupa zarejestrowała o 38 proc. pojazdów więcej niż przed rokiem. Pomimo wzrostu udziałów rynkowych do niemal 6 proc. spadła jednak na piątą pozycję (rok wcześniej była czwarta). W tym samym czasie rynek w regionie zwiększył się o niemal 19 proc.

Trwa integracja procesów zakupowych, produkcyjnych i sprzedażowych z hiszpańską spółką Guillén, której 80 proc. udziałów Grupa przejęła w 2021 r. Od stycznia do końca czerwca 2022 r. Guillén, zajmujący siódme miejsce na rynku (udziały na poziomie 3,6 proc.), zarejestrował o ok. 8 proc. więcej pojazdów niż przed rokiem. W tym samym czasie rynek hiszpański zwiększył się o ponad 5 proc.
W okresie styczeń - czerwiec 2022 r. zysk netto Grupy wyniósł 85,8 mln zł, wobec 41,1 mln zł przed rokiem oraz 0,8 mln zł straty netto w 2020 r. Zysk EBITDA zwiększył się o 6,6 proc. do 97,6 mln zł. Po pierwszym półroczu 2020 r. EBITDA wyniosła 23,8 mln zł.
Pomimo pogłębiającej się presji kosztowej, wywołanej rekordowym wzrostem cen oraz ograniczeniem dostępności surowców i komponentów, a także drożejącą energią i paliwami, Grupa Wielton wypracowała marżę EBITDA na poziomie 6,0 proc. (w pierwszym kwartale tego roku było to 4,5 proc.). Wynik ten był niemal dwukrotnie wyższy od zanotowanego w pierwszym półroczu 2020 r (2,9 proc.). Przed rokiem marża EBITDA Grupy wyniosła 7,0 proc.

- Na nasz wynik netto w I półroczu wpłynęły pozytywnie zdarzenia o charakterze jednorazowym m.in. rozliczenie transakcji nabycia Guillén, aktualizacja szacunku zobowiązania do rozliczenia przejęcia pełnej kontroli nad Lawrence David oraz skorzystanie ze strefowej tarczy podatkowej. W drugim kwartale ich łączny wpływ wyniósł 53,9 mln zł. Jednak nasze wyniki za drugi kwartał 2022 r, są powodem do satysfakcji również bez uwzględniania zdarzeń jednorazowych – zarówno wynik operacyjny, jak i zysk netto wzrosły wobec drugiego kwartału 2021 r. odpowiednio o 29% i 10%. W pierwszej połowie 2022 r. konieczność zwiększenia zaangażowania gotówki w kapitał obrotowy Grupy Wielton wpłynęła na zwiększenie wskaźnika jej długu netto do EBITDA do nadal bezpiecznego poziomu ok. 3,4. Jednocześnie pokrycie zobowiązań handlowych aktywami obrotowymi kształtowało się na poziomie ok. 1,89. W najbliższym czasie będziemy koncentrować się na utrzymaniu bezpiecznej, wysokiej płynności, co pozwoli nam skuteczniej reagować na zmiany i ryzyka rynkowe – komentuje Piotr Kamiński, CFO Grupy Wielton.

Przeczytaj też:
Nowoczesne naczepy z instalacją solarną we flocie FM Logistic

Rozwijając swoją działalność transportową FM Logistic modernizuje i powiększa własny tabor w Europie Centralnej.

Wielton po raz kolejny na IAA Transportation

Polski producent naczep i przyczep po raz kolejny prezentuje swoje pojazdy na światowej wystawie pojazdów użytkowych w Hanowerze.

Naczepy Schmitz Cargobull z certyfikatem TAPA TSR1

Schmitz Cargobull rozszerzył swoją ofertę naczep chłodni S.KO COOL o fabrycznie montowany pakiet wyposażenia certyfikowany dla operacji transportowych TAPA TSR1.

Naczepy Krone z nagrodami Trailer Innovation

Firma Krone otrzymała nagrodę Trailer Innovation w kategorii Podwozie za pojazd Box Liner eLTU 50 Traction Automatic.

Schmitz Cargobull zdobywa pierwszą nagrodę Trailer Innovation 2023 w kategorii Środowisko

Pierwsze miejsce za aerodynamiczną naczepę kurtynę S.CS EcoFLEX z POWER CURTAIN i Eco Pack w kategorii Environment.

KH-KIPPER - 25 lat produkcji zabudów wywrotek

Łącznie w ponad 60 krajach na całym świecie - w Europie, Azji, Afryce, Ameryce Południowej czy dalekiej Oceanii pracują samochody ciężarowe z zabudowami KH-KIPPER.

Skradzione tablice rejestracyjne naczepy odnalezione po 16 latach

Jak informuje Straż Graniczna do niecodziennego zdarzenia doszło w miejscowości Chyżne. Funkcjonariusze z Placówki SG w Zakopanem zatrzymali do kontroli drogowej samochód ciężarowy.

Naczepy silosy i cysterny GRW jeszcze bardziej dostępne w Europie

Producent silosów i cystern GRW przejmuje zakład produkcyjny Schmitz Cargobull w Toddin.

Nowe naczepy z wzrostem sprzedaży

W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t w czerwcu 2022r. rejestracje osiągnęły 2423 szt. przy spadku o 10,1% r/r. Rynek hamuje czwarty miesiąc z rzędu po 17 wcześniejszych miesiącach wzrostu trwającego od maja 2020r do lutego 2022r. Mimo to ostatni rezultat jest drugim najwyższym rezultatem czerwca, po rekordowym czerwcu 2021 kiedy zarejestrowano 2694 szt.

Wyszukiwarka

Informacje