Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych po 2035 r. – jak nowe prawo wpłynie na rynek aut używanych?

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych po 2035 r

Od 2035 r. w Unii Europejskiej nie kupimy nowego samochodu osobowego lub dostawczego z napędem spalinowym. Ta przełomowa decyzja redefiniuje transport kołowy na terenie Starego Kontynentu.

 

Szczególny wpływ może mieć na sytuację w Polsce, gdzie na początku 2022 r. dostępnych było tylko niespełna 4 tys. punktów do ładowania pojazdów elektrycznych – wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). Co więcej, w II kwartale br. na polskim rynku pojazdy elektryczne stanowiły mniej niż 1% wszystkich ofert sprzedaży samochodów używanych – informują dane autobaza.pl.

Na początku czerwca br. przyjęto ustawę w ramach pakietu „Fit for 55”, która wprowadza na terenie Unii Europejskiej zakaz sprzedaży nowych samochodów osobowych oraz dostawczych z napędem spalinowym. Oznacza to, że od 2035 r. kupimy wyłącznie nowe auto elektryczne lub z silnikiem na wodór. To zapowiedź ogromnych zmian i inwestycji w infrastrukturze drogowej na terenie całego kontynentu.
Inwestycje w stacje ładowania lub tankowania wodoru są niezbędne. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że aż połowa wszystkich publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych w UE jest zlokalizowana w Holandii i Niemczech. Druga połowa jest rozproszona w pozostałych 25 krajach, zajmujących aż 90% powierzchni UE.
Inwestycje w Polsce są niezbędne. Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych w naszym kraju mamy tylko niespełna 4 tys. punktów ładowania. Dla porównania, w Niemczech to 60 tys. Wprowadzenie tych przepisów wydaje się być drogą w jedną stronę – to zmuszenie wielu marek do inwestycji w sektor samochodów elektrycznych. Wycofanie się z zapowiadanych restrykcji byłoby dla przemysłu motoryzacyjnego „zmarnowaniem” setek miliardów euro. Volkswagen na swoją elektryfikację wyda w ciągu najbliższych pięciu lat aż 52 miliardy euro.

Według danych z końca stycznia 2022 r., w Polsce było zarejestrowanych 39 328 samochodów osobowych oraz 1738 samochodów użytkowych z napędem elektrycznym. Dla porównania, ogólna liczba aktywnych aut osobowych w Polsce – według CEPiK – to prawie 29 milionów.

Jak zareaguje rynek samochodów używanych? Obecnie – w II kwartale br. – na rynku samochodów używanych mniej niż 1% wszystkich ofert to samochody elektryczne – wynika z danych autobaza.pl. Niski popyt na ten rodzaj napędu wynika z wysokich cen elektryków oraz niskiego rozwoju niezbędnej infrastruktury. Nowe przepisy wprowadzone przez UE mogą sprawić, że ceny aut jeszcze bardziej wzrosną.
Na rynku samochodów używanych będzie jeszcze drożej niż jest teraz – to wydaje się nieuniknione. Mały wolumen samochodów elektrycznych na rynku sprawia, że ich cena jest wysoka. Taki sam trend spotka samochody spalinowe z drugiej ręki. Producenci będą ograniczać produkcję, co poskutkuje coraz niższą ich podażą na rynku. Mieszkańców naszego kraju nowe prawo może przerażać – nie jesteśmy na nie gotowi. Mamy nadzieję, że efektywnie wykorzystamy te 13 lat, które zostały do wprowadzenia zmian – stwierdza Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.
Aby sprostać przepisom UE niezbędne są inwestycje w infrastrukturę. Z raportu "Polish EV Outlook" wynika, że do 2025 r. w Polsce powinno działać już blisko 50 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania. Jednak przy około 29 milionach samochodów w kraju, gdyby choć co czwarty z nich był elektryczny, to na jedną ładowarkę przypadłoby, aż 145 samochodów.

Przeczytaj też:
DAF XD z tytułem Truck of the Year 2023

Harald Seidel, prezes DAF Trucks, odebrał dziś wieczorem prestiżową nagrodę w branży transportowej - Ciężarówki Roku 2023. Odbyło się to wpierwszym dniu trwania targów IAA w Hanowerze.

IKEA, Volvo Trucks Polska i Grupa Raben dostawy Volvo FM Electric do fabryki IKEA

IKEA Industry, Volvo Trucks i Grupa Raben podpisały umowę o współpracy w zakresie zeroemisyjnego transportu towarów w Polsce.

IVECO TOPCARE - pakiet szybkiej obsługi serwisowej i pomocy dla kierowców

Usługa assistance klasy premium, oparta na usługach łączności IVECO ON, jest skierowana do klientów potrzebujących wsparcia w razie nieprzewidzianych awarii.

Pomorska Miss Scania - nagrody rozdane

Tytuł „Pomorskiej Miss Scania 2022” przyznano pojazdowi Scania 590S należącemu do firmy Bartosz Popławski Transport.

Typowe usterki układów hamulcowych w pojazdach ciężarowych

Firma Textar ponownie organizuje webinar dotyczący układów hamulcowych w samochodach ciężarowych.

Renault Trucks do recyklingu

Renault Trucks podejmuje kolejne kroki w celu przestawienia swojej działalności przemysłowej na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Fabryka używanych części Renault Trucks jest logicznym kolejnym krokiem w tej drodze.

MAN na targach IAA 2022 w Hanowerze

Dekarbonizacja transportu towarowego, cyfryzacja logistyki i pogłębiający się niedobór kierowców ciężarówek to podstawowe wyzwania dla firm transportowych. To również wyzwania dla producentów ciężarówek.

Rośnie sieć warsztatów partnerskich PETRONAS

Rynek warsztatów samochodowych w Polsce przeżywa obecnie silne przeobrażenie. Z jednej strony, jak pokazują dane Głównego Urzędu Statystycznego, w pierwszej połowie roku zamknięto 500 działalności gospodarczych w kategorii konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych. Z drugiej, statystyki marki PETRONAS mówią o zwiększeniu się sieci partnerskich serwisów aż o 126 firm i to w ciągu jednego roku. Czym spowodowana jest taka sytuacja i dlaczego właściciele wybierają taką współpracę?

Nowy serwis Mercedes-Benz Trucks Polska w Pile

W świeżo wybudowanym obiekcie w Pile spółka Gibas Truck Point, należąca do Grupy Gibas, rozpoczęła działalność w zakresie obsługi serwisowej pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz oraz marki FUSO.

Wyszukiwarka

Informacje