X-Bus - najmniejszy elektryczny kamper
Rok po premierze lekkiego elektrycznego pojazdu użytkowego żegna się silniki piast kół. Planowany system wymiany baterii również nie został jeszcze wdrożony w pierwszej serii.
Niemiecka firma ElectricBrands przedstawia X-Bus, w wersji kempingowej. To fascynujące, jak kompaktowo można rozmieścić wszystkie elementy potrzebne do wygodnego podróżowania. Seria X-Bus jest napędzana dwoma silnikami elektrycznymi umieszczonymi na przedniej i tylnej osi, dzięki czemu zachowany jest napęd na cztery koła. Moc silników to około 15 kW (20 KM) mocy ciągłej i 1000 Nm momentu obrotowego. W krótkim czasie dostępna będzie maksymalna moc do 56 kW (76 KM). Dzięki temu X-Bus może osiągnąć prędkość do 100 km/h.
Minibus pozostaje bezkonkurencyjnie lekki. Masa własna waha się od 500 do 800 kg w zależności od konstrukcji (bez akumulatora). Niemniej jednak możliwe są ładowności do jednej tony i kubatura do 5,3 m3. Lekki pojazd pierwotnie miał być wyposażony w system wymiany baterii. Pierwsza seria będzie miała zainstalowaną na stałe baterię 15 kWh, którą można opcjonalnie rozbudować o dwie zapasowe baterie 15 kWh. Powinno to umożliwić zasięg do 600 kilometrów. Dodatkowo zamontowane na dachu ogniwa słoneczne ładują akumulator pojazdu, co wg optymistów, może dać dodatkowe 200 jazdy. Jednak w naszych szerokościach geograficznych (chodzi o długość słonecznego dnia dystans ten wydłuży się zaledwie o 20-50 kilometrów dziennie.
Do tej pory złożono około 16 000 zamówień w przedsprzedaży, kamper jest najpopularniejszym modelem, którego dostawa powinna rozpocząć się w pierwszym kwartale 2024 roku.