X-Bus

X-Bus - najmniejszy elektryczny kamper

Rok po premierze lekkiego elektrycznego pojazdu użytkowego żegna się silniki piast kół. Planowany system wymiany baterii również nie został jeszcze wdrożony w pierwszej serii.

 

Niemiecka firma ElectricBrands przedstawia X-Bus, w wersji kempingowej. To fascynujące, jak kompaktowo można rozmieścić wszystkie elementy potrzebne do wygodnego podróżowania. Seria X-Bus jest napędzana dwoma silnikami elektrycznymi umieszczonymi na przedniej i tylnej osi, dzięki czemu zachowany jest napęd na cztery koła. Moc silników to około 15 kW (20 KM) mocy ciągłej i 1000 Nm momentu obrotowego. W krótkim czasie dostępna będzie maksymalna moc do 56 kW (76 KM). Dzięki temu X-Bus może osiągnąć prędkość do 100 km/h.

Minibus pozostaje bezkonkurencyjnie lekki. Masa własna waha się od 500 do 800 kg w zależności od konstrukcji (bez akumulatora). Niemniej jednak możliwe są ładowności do jednej tony i kubatura do 5,3 m3. Lekki pojazd pierwotnie miał być wyposażony w system wymiany baterii. Pierwsza seria będzie miała zainstalowaną na stałe baterię 15 kWh, którą można opcjonalnie rozbudować o dwie zapasowe baterie 15 kWh. Powinno to umożliwić zasięg do 600 kilometrów. Dodatkowo zamontowane na dachu ogniwa słoneczne ładują akumulator pojazdu, co wg optymistów, może dać dodatkowe 200 jazdy. Jednak w naszych szerokościach geograficznych (chodzi o długość słonecznego dnia dystans ten wydłuży się zaledwie o 20-50 kilometrów dziennie.

Do tej pory złożono około 16 000 zamówień w przedsprzedaży, kamper jest najpopularniejszym modelem, którego dostawa powinna rozpocząć się w pierwszym kwartale 2024 roku.

 

Przeczytaj też:
Volkswagen Crafter model 2024 Już za kilka tygodni na rynku pojawi się zupełnie nowy, produkowany wyłącznie w Polsce Volkswagen Crafter.
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.
Rozpoczęcie sprzedaży nowego eSprintera i Sprintera Mercedes-Benz eSprinter o zasięgu do 440 kilometrów.