Czy zachodni producenci samochodów powrócą do Rosji?

Zachód paliwa

Brak komponentów czy surowców wydobywanych w Ukrainie oraz Rosji, a także międzynarodowe sankcje – to tylko część kryzysów spowodowanych wojną. Wojna trwa również na rynku motoryzacyjnym.

 

Efekty agresji można zauważyć obecnie w cenach paliwa, co wpływa na rynek samochodów używanych w Polsce. W II kwartale 2022 r., w porównaniu z poprzednim kwartałem, aż o blisko 10% spadła liczba ofert pojazdów z drugiej ręki z napędem na gaz – wynika z danych autobaza.pl. Czy Polacy kupują więcej aut wyposażonych w zbiornik LPG? Jak światowe marki samochodów omijają nałożone sankcje?

Polska, wśród wszystkich państw w Unii Europejskiej, może "pochwalić się" największym przyrostem ceny paliwa od początku wojny. Od wybuchu konfliktu do końca czwartego tygodnia czerwca benzyna podrożała o 44,7 proc. – wynika z danych EU Weekly oil bulletin. Jednym z efektów takiej sytuacji jest zwiększony popyt na pojazdy z napędem LPG – na rynku jest ich blisko o 10% mniej niż w I kwartale br.

- Wielu Polaków jest już zmęczonych wysoką inflacją czy rekordowymi cenami paliw i nawet wprowadzenie obniżek przez niektóre stacje paliw nie pomaga. Z tego względu szukamy innych rozwiązań. Podobnie jest w przypadku kupna nowych samochodów – klienci muszą czekać nawet ponad rok na swój egzemplarz i nie widać prognoz na zmiany. To z kolei wynika z problemów z dostawami półprzewodników. Z tego względu przewidujemy, że coraz popularniejszy może stać się najem długoterminowy samochodów. W tej usłudze często dostajemy auto od ręki oraz nie mamy aż tak dużego zobowiązania, jakim jest kredyt – mówi Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl.

Brak odpowiedniej ilości półprzewodników na rynku to chroniczny problem od początku pandemii, który najprawdopodobniej nie zniknie w 2022 r. Coraz więcej globalnych marek buduje swoje fabryki, aczkolwiek zanim zostaną one ukończone i rozpocznie się produkcja technologicznych komponentów, będzie już rok 2023. Co ciekawe, z danych World Semiconductor Trade Statistics wynika, że wartość rynku półprzewodników wyniesie 646 mld dolarów w 2022 r., co stanowi wzrost o 16,3% r/r.

Początek konfliktu zbrojnego na Ukrainie był równoznaczny z nałożeniem sankcji gospodarczych na Rosję oraz wyłączeniem jej z globalnego handlu. Do tych działań dołączyły się prywatne podmioty, które masowo wycofywały swoje produkty z kraju agresora. Brały w tym udział także marki motoryzacyjne. Jednak po pierwszych wizerunkowych ruchach, część firm wraca do handlu z Rosją.

- Niektóre marki wróciły lub niedługo wrócą do handlu z Rosją. Robią to w prosty sposób – otwierając nowy podmiot, pod nieco zmienionym szyldem lub poprzez "pośrednika". Na liście Ministerstwa Przemysłu i Handlu znalazły się przedsiębiorstwa, takie jak Apple, Samsung, Nokia, Sony, Siemens, HP, a z branży moto Land Rover, Jeep, Jaguar, Chrysler, Bentley, Cadillac, Tesla, Volvo, Skoda, Toyota, Nissan – wyjaśnia Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl.

Podobną sytuację można zaobserwować w przypadku marki Renault, która oficjalnie wycofała się z Rosji, ale ma możliwość do niej wrócić. Z informacji agencji Reuters wynika, że Renault Russia i AvtoVAZ zostały sprzedane za "symbolicznego rubla". Faktem jest, że 100% udziałów w Renault Russia odsprzedano na rzecz miasta Moskwa, z kolei 67,69% udziałów w spółce AvtoVAZ – na rzecz NAMI (Centralny Instytut Badawczo-Rozwojowy Pojazdów i Silników). Jednak w tym drugim przypadku Grupa Renault będzie mogła odkupić udziały w ciągu najbliższych sześciu lat, co oznacza, że marka pozostawiła sobie możliwość powrotu na rynek rosyjski.

Przeczytaj też:
Firma Eko-Okna z nowymi wózkami widłowymi Hiab MOFFETT

Spółka Hiab, wchodząca w skład korporacji Cargotec, otrzymała od polskiej firmy Eko-Okna, jednego z wiodących producentów stolarki okienno-drzwiowej w Europie, rekordowe na skalę europejską zamówienie o wartości 21,7 mln EUR.

Niebieski znak TIR na ciężarówkach co oznacza?

Niebieski znak TIR na ciężarówkach co oznacza? Często spotykamy się z tytułami TIR przejechał drogą... lub kierowca TIRa wymusił pierwszeństwo... To potoczne określenie nie oznacza wcale samochodu ciężarowego, a jest to, mówiąc w skrócie, karnet w międzynarodowym ruchu drogowym.

Wakacje z ograniczeniami ruchu dla samochodów ciężarowych za granicą

Wakacyjne ograniczenia ruchu dla samochodów ciężarowych są wprowadzane, ponieważ chodzi o ograniczenie ruchu pojazdów w okresach, gdy ruch ten gwałtownie rośnie. Różne kraje, w różny sposób stosują zbiegi poprawiające płynność ruchu i zwiększając bezpieczeństwo na drogach.

Wakacyjne zakazy dla ciężarówek

Inspekcja Transportu drogowego przypomina o wakacyjnych ograniczeniach ruchu samochodów ciężarowych.

Automotive – branża nadal na zakręcie?

Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy trzeciej edycji konferencji sektora motoryzacyjnego, organizowanej przez Polsko - Niemiecką Izbę Przemysłowo Handlową.

Czy wynagrodzenie za urlop dla kierowców zawodowych będzie wyższe - nawet do 30 tys. kary dla przewoźnika

Sezon urlopowy powoli się rozpoczyna, a wraz z nim firmy transportowe czekają kolejne wydatki.

Program TMS - dla kogo jest przydatny i gdzie się sprawdza?

W branży transportowej dużo się dzieje. Powstaje liczne nowoczesne oprogramowanie, którego celem jest skuteczna obsługa działalności firmy, gdy baza kontrahentów się rozrasta. Wówczas działanie bez odpowiednich narzędzi i planu skazana jest na niepowodzenie.

Z czego wynikają tak duże podwyżki cen paliw?

Choć ceny paliw wzrosły w całej Europie, z danych Komisji Europejskiej wynika, że w Polsce benzyna podrożała najbardziej – o ponad 35 proc. w okresie od lutego do maja br.

Ograniczenia w ruchu w Katowicach dla ciężarówek

W związku z organizacją na terenie Miasta Katowice, XI sesji Światowego Forum Miejskiego Wojewoda Śląski wprowadził w dniach od 26 do 30 czerwca 2022 roku w godzinach od 7:00 do 23 :00 zakaz przewozu towarów niebezpiecznych oraz ruchu pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton, z wyłączeniem autobusów.

Wyszukiwarka

Informacje