Kabotaż w Polsce

Kiedy kabotaż jest przeładowany

Transporty kabotażowe, w większości kojarzą nam się z zagranicą. Jednak są przypadki kiedy to zagraniczne firmy realizują kabotaż w Polsce.

 

Taki przypadek miał miejsce 21 czerwca na drodze ekspresowej S5 na zachodniej obwodnicy Gniezna, gdzie miejscowi inspektorzy uniemożliwili nienormatywny przewóz ładunku podzielnego: dwóch betonowych słupów i betonowej podstawy.

Przewóz kabotażowy na trasie z Torunia do Pietrzykowic koło Wrocławia wykonywała firma z Niemiec należąca do polskiego przewoźnika. Ciągnik siodłowy zarejestrowany był również w Niemczech. Zespół pojazdów został zatrzymany do kontroli drogowej, w tym wagowej, przez wielkopolskich inspektorów transportu drogowego z Gniezna. Przekroczenia z PRD były znaczne. Dopuszczalna masa całkowita wynosząca 40 t została przekroczona o 3,3 t, a nacisk grupy osi składającej się z trzech osi nienapędowych wykazał 27,8 t przy normie 24 t. Także normatywna długość zespołu pojazdów 16,5 m okazała się za duża o 1,3 m. Ładunek wystawał poza tylny obrys naczepy powyżej 0,5 m i nie był oznaczony. Inspektorzy dodatkowo ujawnili naruszenie z UTD dotyczące wykonywania przewozu kabotażowego rzeczy niezgodnie z warunkami określonymi dla tego przewozu, czyli niewykonanie przewozów w określonym terminie. Zostanie wszczęte postępowanie administracyjne wobec przedsiębiorcy na łączną kwotę 22 tys. zł.

Kierowca ciężarówki z kolei został ukarany mandatem karnym w łącznej kwocie 150 zł. Bowiem oprócz umieszczenia na pojeździe nienormatywnego ładunku, kierujący nie miał wprowadzonych na karcie kierowcy wymaganych danych dotyczących symbolu państwa miejsca zakończenia dziennego okresu pracy. Stanowiło to bardzo poważne naruszenie. W związku z tym, że kierowca wpłacił kaucję i doprowadził kontrolowany zespół pojazdów do normatywności przez usunięcie ujawnionych naruszeń, to zespół pojazdów nie został usunięty na parking strzeżony. Przyjechały dwa inne zespoły pojazdów, na które podzielono ładunek.

Info: WITD Poznań

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.
Kilkanaście tysięcy złotych kary za tachograf W dniu 22 grudnia pilscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zestaw pojazdów niemieckiego przewoźnika.
Inspektorzy ITD protestują, co to oznacza dla kierowców ciężarówek W Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, od dnia 13 grudnia 2023 r., organizacje związkowe rozpoczęły akcje protestacyjne.
ITD stanie się formacją mundurową Rada Ministrów przyjęła 8 grudnia 2023 r. projekt ustawy o Inspekcji Transportu Drogowego, który ma na celu zwiększenie efektywności zarządzania tą służbą, a przez to podniesienie poziomu efektywności realizowanych przez nią działań.
Kierowca ciężarówki zatrzymany za transport narkotyków Policjanci CBŚP przejęli 120 kg marihuany ukrytej w 246 litrowych beczkach przewożonych przez ciężarówkę.