Niedozwolone praktyki sprzedawców samochodów pod lupą UOKiK

niezależny warsztat

Zgodnie z polskimi i unijnymi przepisami sprzedawcy nowych samochodów nie powinni wymagać od nabywców dokonywania przeglądów technicznych wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi pod groźbą utraty gwarancji.

 

- Wątpliwości wzbudziły działania importerów pięciu marek: Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot. Po przeprowadzonej interwencji przedsiębiorcy zmienili swoje praktyki i nie będą ograniczać uprawnień z tytułu gwarancji tylko ze względu na serwisowanie samochodów poza autoryzowanymi stacjami obsługi. To dobra wiadomość tak dla kierowców, którzy kupili lub planują kupić nowe samochody z salonów, jak i dla niezależnych warsztatów naprawczych – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Prezes UOKiK sprawdził w ramach badania rynku, czy tego typu praktyki stosują polscy importerzy samochodów. Przeanalizowano działania 14 importerów (Ford Polska, Stellantis Polska, Nissan Sales Central&Eastern Europe, Mazda Motor Logistics Europe, Opel Poland, Toyota Motor Poland Company Limited, FCA Poland, BMW Vertriebs, MMC Car Poland, Mercedes-Benz Polska, Kia Motors Polska, Renault Polska, Hyundai Motor Poland, Volkswagen Group Polska), którzy były odpowiedzialni za sprzedaż następujących marek samochodów osobowych – Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot, Mazda, Opel, Toyota, Lexus, Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Jeep, BMW, Mini, Mercedes, Smart, Kia, Renault, Dacia, Alpine, Hyundai, Volkswagen, Skoda, Audi, Seat, Porsche. Prezes Urzędu objął również badaniem ponad 70 przedsiębiorców - dealerów lub ASO, należących do sieci badanych importerów.

Ford Polska oferuje nabywcom samochodów dodatkową, płatną usługę serwisowania pojazdów w dowolnym ASO po upływie podstawowej gwarancji. Jednocześnie spółka zastrzegała, że realizacja zakupionych uprawnień jest możliwa, jeśli wszystkie przeglądy techniczne będą odbywały się w ASO. Po interwencji Prezesa UOKiK spółka Ford Polska zmieniła swój regulamin i obecnie serwisowanie pojazdu poza Autoryzowaną Siecią Dealerską nie powoduje automatycznej utraty uprawnień w ramach dodatkowej usługi. Przedsiębiorca zamieścił informację o zmianie na stronie internetowej, poinformował o niej swoje autoryzowane warsztaty oraz wysłał maile i smsy do klientów.

W celu utrzymanie gwarancji, nabywcy samochodów Nissan mieli obowiązek dokonywania przeglądów lub corocznej kontroli nadwozia u dealerów samochodów Nissan lub w autoryzowanych stacjach obsługi. Po wystąpieniu Prezesa UOKiK spółka Nissan Sales Central&Eastern Europe usunęła ten wymóg. Poinformuje o tym klientów oraz zaproponuje podpisanie odpowiedniego aneksu do książki gwarancyjnej.

Spółka Stellantis Polska, importer samochodów Citroen, DS i Peugeot, oferuje nabywcom pojazdów dodatkowe usługi gwarancyjne w ramach tzw. umów serwisowych, obejmujących m.in. usunięcie skutków awarii. Kierowca był do niedawna zobowiązany do wykonywania wszystkich czynności serwisowych oraz związanych z obsługą pojazdu w ASO lub w sieci operatora assistance. Spółka zmieniła swoje praktyki i obecnie dopuszcza możliwość napraw również w niezależnych warsztatach, jeśli są one dokonywane zgodnie ze standardem marki. Przedsiębiorca zamieścił informację o zmianach na stronach internetowych poszczególnych marek i powiadomił autoryzowane stacje obsługi oraz dystrybutorów nowych pojazdów.

Warto podkreślić, że Prezes UOKiK zakwestionował praktyki ograniczania uprawnień z tytułu gwarancji wyłącznie z uwagi na fakt dokonywania przeglądów lub serwisów poza ASO. Warto przy tym pamiętać, iż te usługi muszą być dokonywane zgodnie ze standardami danej marki. Wykonanie przeglądu, naprawy czy serwisu niezgodnie z tymi standardami może powodować utratę uprawnień wynikających z udzielonej gwarancji.

Przeczytaj też:
Z Ukrainy do Polski z Polski do Ukrainy...

Od momentu wybuchu wojny w Ukrainie do Polski wjechało ponad 140 tys. samochodów osobowych – podała Straż Graniczna.

Przewoźnicy, którzy kupili ciężarówki zasilane LNG czują się oszukani

Polskie firmy transportowe, które kupiły ciężarówki na LNG teraz topią swoje zyski w wyższych cenach za paliwo. Wyższe ceny gazu mają obecnie duży wpływ na TCO. 

Będą podwyżki w Mercedesie

Daimler Truck prognozuje sprzedaż ciężarówek na poziomie 500–520 tys. sztuk w 2022 r.

Monitoring ciśnienia powietrza w oponach w Niemczech obowiązkowy

Jak zapowiedziało niemieckie Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu, systemy monitorowania ciśnienia w oponach będą obowiązkowe w Niemczech od lipca 2022 r.

Euro-3 i Euro-4 powraca?

Zapotrzebowanie na samochody ciężarowe na Ukrainie jest tak duży, że zdecydowano o dopuszczeniu do rejestracji starszych generacji ciężarówek.

Jelcz wyprodukował ciężarówki do transportu czołgów Abrams

Spółka Jelcz SA przekazała na potrzeby Wojska Polskiego łącznie 7 pojazdów, w tym 4 zestawy i 3 ciągniki siodłowe.

Jest nowy lider na ukraińskim rynku samochodów ciężarowych

W kwietniu rynek samochodów ciężarowych na Ukrainie powyżej 3,5 tony zmniejszył się o 67%. Jedyną pociechą jest to, że spadek jest mniejszy, niż w katastrofalnym marcu. Istnieje zapotrzebowanie na nowe samochody ciężarowe, jednak nowe dostawy pojazdów są mocno ograniczone. Znacząco zmienił się też asortyment zamawianych samochodów.

Z Ukrainy ewakuowano kolekcję zabytkowych samochodów

Pod koniec 2021 r. w miejscowości Dnipro otwarto nowe muzeum samochodów retro, Old Cars Gallery. Teraz zaszła konieczność ewakuacji muzeum.

Sprzedaż pojazdów użytkowych w kwietniu - podwozia górą

Od początku 2022 roku przybyło 10 293 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. co oznacza spadek (-6,6%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było mniej o 7,1% (9882 szt.) niż w tym samym okresie 2021 r. a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o +7% (do 411 szt.).

Wyszukiwarka

Informacje