E100 karta paliwowa

Wielofunkcyjne urządzenia do opłat drogowych w Europie. Jak dokonać właściwego wyboru?

Opłaty drogowe obowiązują prawie we wszystkich krajach europejskich. W państwach z dobrze rozwiniętą siecią dróg i autostrad (Niemcy, Austria, Francja i Włochy) wysokość opłat za przejazd zależy zazwyczaj od liczby osi ciężarówki, jej masy i klasy emisji spalin. W krajach o gorszej infrastrukturze (kraje bałtyckie, Rumunia) opłaty naliczane są najczęściej w oparciu o liczbę dni, w ciągu których pojazd znajduje się w regionie.

 

Do 2018 roku jednym z największych problemów sektora transportowego było to, że niemalże każdy kraj posiadał własny system opłat, przez co ciężarówki mogły być wyposażone nawet w 10 (!) różnych urządzeń OBU jednocześnie. Stanowiło to realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu (trudno sobie wyobrazić, żeby kierowca za każdym razem zdejmował wszystkie niepotrzebne urządzenia). Na szczęście pojawił się system EETS (European Electronic Toll Service), umożliwiający korzystanie z jednego urządzenia.
Wydawało się, że przewoźnicy mogą swobodnie odetchnąć. Jednak nie na długo. Rozwiązanie jednego problemu doprowadziło do powstania kolejnego: które urządzenie wielofunkcyjne wybrać. Europejski system opłat drogowych jest postrzegany przez wielu jako prawdziwa łamigłówka, składająca się z kilkunastu systemów krajowych i regionalnych. Nawiasem mówiąc, obecnie za przejazd po autostradach UE możemy płacić poprzez 7 multi-OBU. Jak się zatem nie pogubić i wybrać odpowiednie urządzenie?

Wielofunkcyjne urządzenie do obsługi myta – jakie wybrać?

Celem europejskiego systemu EETS jest uproszczenie i automatyzacja uiszczania opłat – jedno urządzenie, jeden kontrakt i wiele dodatkowych korzyści. Z tego powodu przy wyborze urządzenia należy zwrócić uwagę na technologię leżącą u podstaw jego działania – GNSS (Global Navigation Satellite System) lub DSRC (technologia mikrofalowa).
System DSRC działa we Francji, Hiszpanii, Włoszech, Austrii i Portugalii, a GNSS – w Belgii, Niemczech i Bułgarii. Urządzenia pokładowe nie zawsze spełniają wymogi techniczne (np. OBU odpowiednie dla włoskich dróg nie zadziała w Niemczech). Jednak niektóre moduły są wyposażone w hybrydową technologię radiową, co oznacza, że opłaty mogą być rejestrowane i naliczane na podstawie zarówno DSRC, jak i GNSS (Dedykowana Komunikacja Krótkiego Zasięgu i Globalny System Nawigacji Satelitarnej). Są to ogólnoeuropejskie urządzenia pokładowe zgodne z systemem EETS.
Wynika z tego, że technologia urządzenia określa listę krajów, w których można dokonywać płatności. Dlatego należy poszukać takiego rozwiązania, które najlepiej odpowiada potrzebom firmy. Dodatkowo w wielu urządzeniach pokładowych przewidziana jest możliwość opłacania parkingów, mostów i tuneli.

Moment na optymalizację kosztów firmy transportowej

Trzecim ważnym czynnikiem jest wysokość abonamentu i ewentualne dodatkowe koszty. Usługodawca powinien uczciwie i szczegółowo poinformować o wszystkich szczegółach. 

 

Katarzyna Zwierowicz, ekspert ds. płatności za drogi w E100:
- Obecnie mamy właściwy moment na optymalizację wydatków, w tym opłat za drogi. Dlatego już tej jesieni na naszych klientów czeka przyjemna niespodzianka – urządzenie pokładowe E-BOX, certyfikowane przez EETS. O ile pojawienie się jednolitego systemu opłat drogowych pomogło radzić z różnymi fragmentami europejskiej łamigłówki, o której wspomniano wyżej, to nasze nowe OBU umożliwia współdziałanie ze wszystkimi komponentami systemu na nowym, inteligentnym poziomie.
E-BOX zapewnia dostęp do płatnych dróg we Francji, Hiszpanii, Portugalii, Austrii, Belgii, Niemczech i Bułgarii, a także parkingów i tuneli. W tym roku planujemy również rozszerzyć naszą ofertę o Węgry. W późniejszej perspektywie urządzenie pozwoli na uiszczanie opłat za drogi w Szwajcarii i we Włoszech, dodatkowo planowane jest wprowadzenie usługi GPS.
Oprócz szerokiego zasięgu geograficznego, oczywistym atutem E-BOX jest pełna kontrola wydatków: wszystkie transakcje są dostępne każdego dnia na koncie użytkownika. Dodatkowo pomaga również optymalizować wydatki poprzez usługę zwrotu podatku VAT. Wszystkie rozliczenia i jedna umowa – od E100.
Ile kosztuje E-BOX? Oferta abonamentowa nie wiąże się z żadnymi ukrytymi opłatami, oferujemy przejrzyste i korzystne warunki - E100 zapewnia szybki proces rejestracji i dostawy urządzenia.

 

OBU można zamówić dzwoniąc pod numer +48 58 500 22 00 (3). Już po kilku dniach będziesz mógł cieszyć się komfortową jazdą po europejskich autostradach bez ograniczeń.
Więcej na stronie: https://e100.eu/pl/products/multiurzadzenia

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Zmiana naliczania opłat drogowych w Czechach Opłata za przejazd w Czechach dla pojazdów powyżej 3,5 t zostanie powiększona o składnik opłaty za wytwarzanie emisji CO2.
Zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii. Kto musi posiadać certyfikaty? Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy - przy imporcie niektórych produktów będzie obowiązek przedstawienia odpowiednich certyfikatów.
eToll - zmiana opłat za samochody ciężarowe na 2024 rok Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej od 1 stycznia 2024 r.
Czy optymalizacja opłat drogowych jest mitem, czy faktem? Opłaty drogowe stopniowo stają się coraz bardziej znaczącym składnikiem kosztowym w transporcie towarowym.
Kilkukrotny wzrost kar za przewóz nielegalnych imigrantów Maksymalna kara dla firmy transportowej wynosi obecnie 20 tys. funtów za każdą przewiezioną niezgodnie z prawem osobę.