Transport Ukraina

Sytuacja na europejskim rynku kierowców ciężarówek ponownie się pogarsza

Liczba aktywnych kierowców ciężarówek w Niemczech ponownie spada. Przyczyną jest wojna w Ukrainie i fakt, że mężczyźni są powoływani do wojska. Według niemieckich statystyk firmy transportowe już wskazują na możliwe kłopoty z dostawami.

 

W wyniku wojny na Ukrainie mężczyźni w wieku wojskowym są w tym kraju rekrutowani i nie mogą już pracować jako kierowcy ciężarówek wyjeżdżając z kraju. Kogo urlop zastał w Ukrainie już tam pozostał. Do tego część kierowców wróciła do swojego kraju do rodzin.

W rezultacie floty transportowe Europy Wschodniej mają do dyspozycji znacznie mniej potencjalnych kierowców. W statystykach BAG ich udział to 17,5 proc., co według European Cargo Association Internationaler Freight Forwarders AG oznacza dobrą połowę wszystkich transportów realizowanych przez firmy zagraniczne w Niemczech. Nie jest tajemnicą, że obecnie przeważająca liczba kierowców zatrudnionych w Polsce pochodzi z Ukrainy. Wielu z tych kierowców ciężarówek nie jest już w stanie lub nie chce wykonywać swojego zawodu w obecnej sytuacji.

Klaus Meyer, przewodniczący Komisji Logistyki i Mobilności BVMW, ostrzegł: - Mówimy o około 100 000 ukraińskich kierowców, którzy obecnie przebywają w samej Polsce i którzy wkrótce mogą nie być już dostępni dla firm transportowych. Byłoby to równoznaczne z załamaniem się rynku i trudno byłoby to zrekompensować.

Według Federalnego Stowarzyszenia Transportu Towarowego, Logistyki i Utylizacji (BGL): - Obecnie w samych Niemczech brakuje od 60 000 do 80 000 zawodowych kierowców, z wyraźnym trendem wzrostowym. Otrzymujemy pierwsze raporty od firm transportowych, które informują swoich klientów o możliwych pojedynczych niepowodzeniach lub opóźnieniach w dostawach.

Wszyscy pozostali kierowcy z Europy Wschodniej, czyli: Polacy, Bułgarzy, Rumuni, Czesi, Słowacy i Białorusini pracują normalnie, jednak pod względem niedoboru kierowców niewiele się zmieni. Zmieni się natomiast liczba frachtów realizowanych w kierunku Białorusi, Rosji i Ukrainy - co może nieznacznie poprawić sytuację z obsługą innych zleceń.

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Nowe doskonalsze fotoradary na polskich drogach - sprawdź ich lokalizacje Nowatorska jakość sprzętu, wyłapująca serię pojazdów jednocześnie, ma być skutecznym straszkiem na kierowców.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Dwa DAF-y LF w służbie Ośrodka Szkolenia Ochotniczej Straży Pożarnej Członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych z województwa mazowieckiego mogą wziąć udział w szkoleniach, które przygotują ich do podniesienia kwalifikacji i uzyskania prawa jazdy kategorii C.
Zmiana naliczania opłat drogowych w Czechach Opłata za przejazd w Czechach dla pojazdów powyżej 3,5 t zostanie powiększona o składnik opłaty za wytwarzanie emisji CO2.
Jakimi autami będą jeździć Polacy? Tegoroczna edycja badania Portfele Polaków pod lupą na zlecenie Volkswagen Financial Services przyniosła sporo niespodzianek.
Zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii. Kto musi posiadać certyfikaty? Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy - przy imporcie niektórych produktów będzie obowiązek przedstawienia odpowiednich certyfikatów.