Rosjanie zapowiadają więcej inteligentnych wag
W regionach Rosji zostanie zainstalowanych więcej automatycznych punktów kontroli wag ciężarówek i wymiarów. Przeciążone pojazdy stanowią szczególne zagrożenie dla bezpieczeństwa dróg i obiektów mostowych.
Poinformował dyrektor Rosyjskiego Związku Terytorialnego Zarządu Dróg. W oparciu o wyniki ostatnich konsultacji z regionami, władze lokalne zgodziły się na zwiększenie sieci urządzeń monitorujących do 597 jednostek. Wcześniej planowano zainstalować 366 w 75 regionach Federacji Rosyjskiej do 2024 roku. Do stycznia 2022 r. zainstalowano już 270 urządzeń w 52 regionach Federacji Rosyjskiej. Od 2019 roku decyzją MSW Rosji fizyczny udział funkcjonariuszy w realizacji kontroli masy i gabarytów pojazdów bezpośrednio na autostradach został faktycznie zawieszony.
Pewnego rodzaju trudność, w systemie administrowania danymi, stanowi terminowe zidentyfikowanie sprawców, np. w przypadku leasingu pojazdu. Najczęściej nie udaje się tego dokonać w terminie dochodzenia i wykroczenie się przedawnia.
Około jedna na sześć ciężkich ciężarówek porusza się po federalnych autostradach ze znacznym przekroczeniem dopuszczalnej masy: średnio 41%. W samym tylko 2021 r. potencjalne kary administracyjne związane z przekroczeniami dopuszczalnej masy wyniosły około 200 miliardów rubli. Dotyczy to tylko 12 punktów kontroli wagi i rozmiaru. Udział naruszeń według parametrów wagowych dla określonej kategorii pojazdów, na przykład pięcioosiowego pociągu drogowego, sięga 25%. Ta sama kategoria i najbardziej masowa - około 70% całkowitej liczby wszystkich naruszeń. W styczniu 2022 r. Komisja Rządowa ds. Działań Legislacyjnych rozpatrzyła inicjatywę zaostrzenia kontroli. W szczególności planowana jest zmiana Kodeksu wykroczeń administracyjnych, która da służbom drogowym uprawnienia do rozpatrywania przypadków naruszeń w ruchu ciężkim. Przypomnijmy , że w maju 2021 r.
Ale jak to mówią, przepisy przepisami, a życie życiem... System automatycznego pomiaru wymiarów nie działa, w każdym przypadku, poprawnie i budzi wiele kontrowersji. Kierowcy narzekają, że niektóre "bramki" wykazują nadwagę lub ponadwymiar, chociaż w momencie załadunku wszystko było w porządku.
Aby pomiar działał poprawnie, wagi i czujniki muszą być regularnie kalibrowane, a sam punkt musi spełniać wymagania techniczne. Na przykład droga, na której stoi, powinna być płaska, bez nachylenia. Kierowcy, którzy zostali uznani, że jechali przeciążonym zestawem mają wątpliwości, czy wszystkie urządzenia działają poprawnie.
Na jednym z forum kierowca napisał, że samochód przeszedł przez kilka ram kontrolnych wagi i rozmiaru i dały one różne wyniki. Wszystkie urządzenia wykazały, że nie było naruszeń, a na jednym z nich wyszła nadwaga i nałożono grzywnę - chociaż ładunek był zaplombowany, zabezpieczony i nie mógł się poruszać. Podobne historie opisują inni kierowcy ciężarówek.
Jest jeszcze inne kuriozum działania prawa w Rosji. Niedawno sąd orzekł, że w przypadku automatycznego sprawdzania naruszeń kara była zbyt wysoka i nakazano ja obniżyć do minimalnej. Co więcej, jeśli właściciel udowodni, że w tym momencie przewoził towary na własne potrzeby (np. przewoził materiały budowlane na budowę swojego domu), to zostanie mu nałożona minimalna grzywna przewidziana nie jak dla przewoźnika, lecz jak dla kierowców.
Fot. Onlinegibdd.ru