Mniej naczep w styczniu
W ostatnim miesiącu odnotowaliśmy rejestracje samych nowych naczep 1783 szt. W porównaniu z poprzednim miesiącem rynek samych naczep zmniejszył się, o -26%.
W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t w styczniu 2022 r. rynek nadal dynamicznie rozwijał się - rejestracje osiągnęły 1974 szt. przy wzroście o 29,5% r/r. Dobra passa trwa nieprzerwanie od 16. miesięcy. Przy czym od marca do sierpnia ub.r. utrzymywał się wzrost trzycyfrowy, co nie dziwi po przejściach pierwszej fali pandemii w 2020 r. baza - odniesienia była wtedy wyjątkowo niska. Od września utrzymuje się w wymiarze dwucyfrowym. Ubiegły rok był bardzo udany dla tej części rynku bo ich rejestracje prawie się podwoiły (+94,9%). Średnia po dwunastu miesiącach wyniosła 2671 szt. Popyt na te pojazdy rozwija się pozytywnie w dużej części w wyniku wcześniejszego wzrostu na rynku ciągników samochodowych.
W styczniu 2022 roku w ogólnym rankingu naczep liderem była marka Schmitz Cargobull po wydaniu 540 pojazdów ze wzrostem o 66,7% z 30,3% udziałem w rynku. Na drugim miejscu tym razem (trzeci miesiąc z rzędu) był Wielton, który wprowadził 332 nowe pojazdy (+74%), dział w rynku 18,6%. Na trzecim zakończyła ostatni miesiąc marka Koegel, po wydaniu 201 pojazdów po 72% wzroście, udział w rynku 11,3%. Za nim Krone – dostarczyło użytkownikom 158 pojazdów pierwsza marka ze spadkiem -43%, udział w rynku 8,9%. Piąte miejsce zajął Schwarzmueller z liczbą 57 szt. (-24%), udział w rynku3,2%. Kolejne marki to: Chereau, Kaessbohrer, Zasław, Bodex, Kempf.
Zerknijmy jeszcze na ostatnią piątkę naczep z dwudziestu sprzedawanych w Polsce marek. Cieszy obecność na rynku marki Feber (należącej do Inter Cars) - sprzedanych 17 szt. Kolejne to: Lamberet - 14 szt., LAG - 13 szt., Fliegl - 13 szt., Stas - 13 szt.
W ogólnym rankingu przyczep i naczep, według podrodzaju w styczniu br., największą grupę stanowiły niezmiennie, platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe - zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przybyło ich razem 1 112 szt.; więcej o 40% (+317 szt.) niż rok wcześniej. Ich udział przekracza 56% wobec 52% w 2021 r. Najwięcej rejestracji przypadło marce Wielton (279 szt.), następnie Schmitz Cargobull (269 szt.) i Koegel (197 szt.) oraz Krone (143szt.) Liderzy w tej grupie odczuli wzrosty odpowiednio o 64%, 189%, 89% a Krone spadek -35%.
Na drugim miejscu w rankingu były furgony, których przybyło 365 szt. (+24%). Zajmują 18% rynku wobec 19% rok wcześniej. Wyróżniono wśród nich 253 chłodnie (+172%), 64 izotermy (-26%), których przed rokiem było 87 szt. i 48 (-58%) furgonów uniwersalnych. Najwięcej chłodni zarejestrowały w ostatnim miesiącu marki - Schmitz Cargobull (186; +195%) , Chereau (42; +83%) i Lamberet(14; +7x). Wśród izoterm bez zmiany dominuje Schmitz Cargobull.
Na trzecim miejscu wg podrodzaju były wywrotki, których przybyło 197 szt. -8%. Zajmują 10% rynku o 4 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej. Pierwsze miejsca należą do marek: Kempf 35 szt. i Bodex 31 szt., obie ze spadkiem: -3% i -31% . Trzeci Wielton (27 szt. +93%). Za nim Zasław (20 szt.; -9%) i Mega (20 szt., +122%).
W całej grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t poza innymi, zarejestrowano także w styczniu br. 41 szt. cystern (+24%) i 37 szt. kłonicowych (+16%).
W grupie tylko naczep o DMC pow. 3,5 t (1781 szt.; +27%; 90% udz. w rynku PiN pow. 3,5 t) zarejestrowano w styczniu 2022 r.: 1 018 platform/zabudowy skrzyniowe (+41%); 358 furgonów (+21%), na które złożyło się: 253 chłodnie (+172%), 64 izotermy (-26%) i 41 furgonów uniwersalnych (-64%). Kolejne były wywrotki z liczbą 196 rejestracji (-8%).
W grupie przyczep (193 szt.; -25%) oprócz zabudów skrzyniowych (94 szt.; +29%), które miały tu 49% udział o 12,6 pkt. proc. niższy niż rok wcześniej, popularne były też i nadwozia wymienne 17 szt. 9% udz. przyczepy kłonicowe 15 szt. (8% udz.).