
DAF Trucks z sukcesem sprzedażowym, ale kłopoty z produkcją nowych ciężarówek nadal pozostają
Firma DAF Trucks może pochwalić się znakomitym rokiem 2021. Produkcja ciężarówek wyniosła około 60 000 sztuk, co jest wyraźnym odzwierciedleniem dużego zapotrzebowania na transport.
W 2021 r. z linii produkcyjnej zjechało około 49 000 ciężkich i średnich ciężarówek CF i XF (w porównaniu z 37 600 w 2020 r.) oraz około 11 000 ciężarówek dystrybucyjnych LF (9000 w 2020 r.).
Nie trzeba dodawać, że w wyniku pandemii Covid-19 rok 2021 był również bardzo trudnym rokiem dla firmy DAF, głównie ze względu na niedobór części. W rzeczywistości to nie popyt na ciężarówki ostatecznie decydował o wielkości produkcji, ale raczej dostępność chipów i innych komponentów. W 2021 r. z linii produkcyjnej zjechało około 49 000 ciężkich i średnich ciężarówek CF i XF (w porównaniu z 37 600 w 2020 r.) oraz około 11 000 ciężarówek dystrybucyjnych LF (9000 w 2020 r.). Ważnym czynnikiem hamującym okazuje się sama produkcja i dostawy samochodów. Niestety zamówienia na nowy model ciągników siodłowych XF, w Polsce, nie są już realizowane. Świadczy to o tym, że DAF podobnie, jak inni producenci ciężarówek, w 2022 roku będą sprzedawać jedynie marzenia lub obietnice dostaw na 2023 rok.
Firma DAF osiągnęła 15,9% udziału w rynku (2020: 16,3%) w Europie w segmencie ciężkim (16 ton + ) i 10,1% (było 9,5%) w segmencie lekkim. Podobnie jak w poprzednich latach, firma DAF była liderem na rynku pojazdów ciężkich w 2021 r. w Holandii (28,5%), Wielkiej Brytanii (29,4%), Polsce (24,3%), na Węgrzech (24,8%), Bułgarii (23,8%) i Portugalii (19,0% ).
- Co najmniej 40% wszystkich nowo sprzedanych używanych samochodów ciężarowych zostało dostarczonych wraz z umową na naprawę i konserwację DAF MultiSupport – to rekord! – komentuje Richard Zink, członek zarządu firmy DAF odpowiedzialny za marketing i sprzedaż. - Oznacza to, że coraz więcej klientów decyduje się na maksymalne wsparcie dyspozycyjności, zarówno pod względem kosztów, jak i dostępności pojazdu. Rekordowa liczba przewoźników skorzystała z usług firmy PACCAR Financial, która również sprzedała bezprecedensową liczbę używanych pojazdów.
- Dzięki ożywieniu gospodarczemu w Europie rośnie popyt na ciężarówki, a dzięki Nowej Generacji DAF XF, XG i XG⁺ firma DAF ma doskonały produkt - mówi Harry Wolters, prezes DAF Trucks. - To pierwsze i jedyne ciężarówki na rynku, które spełniają nowe europejskie przepisy dotyczące mas i wymiarów pojazdów. Oznacza to, że XF, XG i XG⁺ wyznaczają nowy punkt odniesienia w obszarach wydajności, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy.
Według DAF Trucks w 2022 roku europejski rynek samochodów ciężarowych osiągnie poziom od 260 000 do 300 000 pojazdów.








