Pakiet Mobilności luty2022

Rewolucja w zarobkach kierowców i kłopoty przewoźników

Od 2 lutego 2022 roku wchodzą w życie nowe, restrykcyjne, europejskie przepisy odnośnie stawek dla kierowców realizujących przewozy na trasach międzynarodowych.

 

W myśl przepisów płaca kierowcy będzie uzależniona od kraju, w którym wykonuje pracę, co oznacza dla niego podwyżki a dla przewoźników wzrost obowiązków rozliczeniowych. Wszystkie te zmiany oznaczają znaczące podwyżki kosztów transportu, nawet do 30 proc. Ale to nie wszystko. Zostaje też wprowadzony rygorystyczny "rating przedsiębiorstwa" - firmy transportowe będą podlegać ocenie, a wszelkie poważne naruszenia przepisów będą miały znaczący wpływ na możliwość świadczenia usług transportowych na terenie EU.

W praktyce przepisy zaczną traktować kierowców międzynarodowych, jako pracowników delegowanych. Oznacza to, że pracownicy przy większości kursów będą rozliczani po stawkach krajów, w których realizują zlecenia. Dodatkowo w życie wchodzą nowe regulacje odnośnie przerw w pracy, powrotów do kraju, czy dni bez wyjazdu.

Opracowywany od 2017 r. Pakiet Mobilności w teorii ma za zadanie poprawić warunki pracy kierowców we wszystkich krajach i zrównać konkurencyjność europejskich firm transportowych. Pojawi się szereg nowych zmian i ograniczeń jak:
- konieczność dokładnego rozliczenia wynagrodzenia kierowców według układu zbiorowego i stawek kraju, w którym zrealizował przewóz
- ograniczenie liczby przewozów (kabotażowych) w innym kraju do trzech na tydzień (jednym pojazdem)
- dodanie do rejestru ERRU i KREPTD tzw. ratingu przedsiębiorstwa, określającego współczynnik występowania naruszeń,
- obowiązek powrotu pojazdu do bazy raz na 8 tygodni,
- obowiązek kierowcy wprowadzenia do tachografu symbolu państwa, do którego wjechał.

Wszystkie firmy transportowe, operujące na rynku europejskim, będą musiały znacząco zwiększyć swoje zaangażowanie w zbieranie danych o transportach i ich rzetelne przetwarzanie. Europejskie służby kontrolne będą miały wgląd do jednej wspólnej bazy naruszeń. Niezbędna stanie się zatem konieczność analizowania na bieżąco przez przewoźnika czasu pracy kierowcy.
Oznacza to również konieczność magazynowania i przetwarzania ogromnej ilości danych, co dla mniejszych firm, które do tej pory robiły to ręcznie, może być niewykonalne.
- Proszę sobie wyobrazić rozliczenie stawki pracownika, który przekroczy kilkanaście obszarów prawnych w ciągu miesiąca w transporcie międzynarodowym – mówi Paweł Turniak, dyrektor ds. Systemów GPS w Seris Konsalnet. – Bez systemu informatycznego będzie to droga przez mękę. Firmy transportowe będą nadal szukać sprawdzonych i pewnych rozwiązań zmierzających do redukcji kosztów z powodu wzrostu wynagrodzeń pracowniczych. Wiemy od naszych klientów że przenoszą bazy firm do obszarów przygranicznych, zmniejszają liczbę pracowników i inwestują w systemy do zbierania danych, które oszczędzą im kosztów, w tym również pozwolą na ograniczenie kar. Mimo to firmy transportowe prognozują, że i tak wzrosną koszty transportu – ze wstępnych szacunków wynika, że nawet o 30 proc. Obecnie już są rekordowo wysokie, ale inflacja, rosnące koszty paliwa oraz niestabilność ekonomiczna powoduje dalszą presję na wzrost tych kosztów.

Seris Konsalnet jest producentem systemu Smart GPS, który służy do zarządzania flotą pojazdów, rozliczaniem czasu pracy kierowców również na trasach europejskich oraz dbającym o poprawność rozliczeń. Jedną z funkcji systemu Seris Smart GPS jest wyznaczanie obszarów i korytarzy w celu precyzyjnej kontroli trasy kierowcy i kosztów realizowanego zlecenia. W świetle oczekiwanych zmian prawnych, kluczowa staje możliwość pobierania w dowolnym momencie plików DDD z karty kierowcy i tachografu oraz wiedza zarządzającego transportem o dostępnym czasie pracy kierowcy, co wydaje się kluczowe w kontekście wejścia w życie uregulowań Pakietu Mobilności

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Zmiana naliczania opłat drogowych w Czechach Opłata za przejazd w Czechach dla pojazdów powyżej 3,5 t zostanie powiększona o składnik opłaty za wytwarzanie emisji CO2.
Zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii. Kto musi posiadać certyfikaty? Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy - przy imporcie niektórych produktów będzie obowiązek przedstawienia odpowiednich certyfikatów.
eToll - zmiana opłat za samochody ciężarowe na 2024 rok Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej od 1 stycznia 2024 r.
Czy optymalizacja opłat drogowych jest mitem, czy faktem? Opłaty drogowe stopniowo stają się coraz bardziej znaczącym składnikiem kosztowym w transporcie towarowym.
Kilkukrotny wzrost kar za przewóz nielegalnych imigrantów Maksymalna kara dla firmy transportowej wynosi obecnie 20 tys. funtów za każdą przewiezioną niezgodnie z prawem osobę.