Przedsiębiorcy wybierając firmowe auta, patrzą przede wszystkim na cenę zakupu

msp_carfleet

Cena jest obecnie głównym kryterium decydującym o wyborze samochodów w firmach z sektora MŚP - wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet S.A.

 

Mikro, mali i średni przedsiębiorcy kupując służbowe auta, zwracają także uwagę na koszty eksploatacji oraz uniwersalność pojazdów. Jedynie dla niewielkiego odsetka respondentów priorytetem są takie kwestie, jak funkcjonalność czy reprezentacyjny wygląd firmowego samochodu.
Według danych SAMAR w 2021 roku w Polsce sprzedano łącznie 520 575 sztuk nowych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. To o ponad 6,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Za wyniki te, podobnie jak w poprzednich latach, odpowiadają w dużej mierze przedsiębiorstwa, w tym firmy z sektora MŚP.

Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Carefleet, 37,3 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP wybiera obecnie firmowe samochody, kierując się ceną. Dla 31,6 proc. ankietowanych ważne są koszty eksploatacji nabywanych pojazdów, a dla 23,6 proc. ich uniwersalność, rozumiana jako możliwość dostosowania parametrów aut do aktualnych potrzeb firmy.

Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet:
- Przedsiębiorcy z sektora MŚP odczuwają ekonomiczne skutki spowolnienia gospodarczego wywołanego pandemią, czego przejawem jest między innymi zachowawczość w kwestiach związanych z lokowaniem kapitału w środkach trwałych, takich jak samochody. Nic więc dziwnego, że obecnie cena zakupu jest głównym czynnikiem decydującym o wyborze pojazdów do firmy. Warto jednak zauważyć, że kiedy w 2017 roku pytaliśmy przedstawicieli mikro, małych i średnich przedsiębiorstw o to, jakimi kryteriami kierują się, wybierając samochody flotowe, najwięcej - bo aż ponad połowa - wskazało koszty eksploatacji, które obecnie znalazły się na drugim miejscu. Utrzymujący się stan niepewności w gospodarce oraz rosnące ceny pojazdów z dużym prawdopodobieństwem przełożą się na jeszcze większe zainteresowanie rynku outsourcingowymi modelami finansowania, takimi jak wynajem długoterminowy czy leasing z wysokim wykupem. Trend ten będzie dotyczył również oferty finansowania pojazdów używanych.


Nieco ponad 18 proc. przedstawicieli mikro, małych i średnich przedsiębiorstw kupując firmowe samochody, kieruje się swoimi wcześniejszymi doświadczeniami i wybiera marki, które już posiada w swojej flocie. Aspekty takie jak bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania pojazdów są istotne dla 8,8 proc. respondentów. Tylko niewielki odsetek ankietowanych zwraca uwagę na takie kwestie, jak względy ekologiczne (2,0 proc. wskazań), reprezentacyjny wygląd (1,8 proc.) czy funkcjonalność (1,1 proc.).

Dodatkowo, jak wynika z badania, kwestie finansowe są szczególnie istotne dla średnich firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników – 54,0 proc. z nich wskazuje cenę zakupu, a 36,3 proc. koszty eksploatacji jako główne kryteria wyboru firmowych samochodów. Uniwersalność pojazdu jest natomiast dla nich o wiele mniej ważna niż dla mikro przedsiębiorstw (15,0 proc. vs 27,5 proc. wskazań). Odpowiedzi respondentów uwidaczniają ponadto, że im większa firma w sektorze, tym częściej zwraca uwagę na kwestie ekologiczne związane z firmowymi samochodami.

- Rozwiązania ekologiczne w firmowych flotach to w Polsce wciąż domena przede wszystkim korporacji oraz dużych przedsiębiorstw. Warto jednak zaznaczyć, że kwestie te powoli stają się zauważalne także dla mniejszych podmiotów. Jak wynika z badania, 2,1 proc. małych oraz 4,4 proc. średnich firm kupując służbowe samochody, bierze pod uwagę kwestie wpływu pojazdów na środowisko. Spadek cen aut z napędami alternatywnymi, nacisk opinii publicznej, uruchomiony program rządowy, rosnąca popularność rozwiązań takich jak wynajem długoterminowy oraz rozwój infrastruktury ładującej powinny sprawić, że z roku na rok odsetek ten będzie dynamicznie rósł – dodaje Bartosz Olejnik.

 

Przeczytaj też:
Martin Lundstedt, Volvo Group - nowym przewodniczącym Rady ds. Pojazdów Użytkowych ACEA

Wczoraj Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wybrało Martina Lundstedta, dyrektora generalnego Volvo Group, na przewodniczącego rady ds. pojazdów użytkowych na nadchodzący rok.

Ekonomia współdzielenia w przedsiębiorstwach. Czy należy zmienić myślenie?

Co czwarta firma chce dzielić się swoimi maszynami, autami a nawet pracownikami z innymi firmami. Świat idzie w kierunku używania, a nie posiadania, i przedsiębiorcy z sektora MŚP chcą się w ten trend wpisać.

Samochody jak kostki lodu

Kilkadziesiąt samochodów, pokrytych grubą warstwą lodu, zostało rozładowanych ze statku, który 27 grudnia przybył do Władywostoku z Japonii.

Mocna konkurencja na rynku transportowym - jak sobie skutecznie z nią radzić?

Pomimo wielu przeciwności, z którymi muszą się borykać branża TSL, można zaobserwować, że wolumen przewozów u polskich przewoźników systematycznie wzrasta.

Ubezpieczenia OC i AC w 2022 roku - jakie zmiany?

Nie jest wykluczone, że drożejące samochody, części do nich i usługi serwisowe wpłyną na ceny ubezpieczeń komunikacyjnych w 2022 roku. Ale także wraz ze wzrostem płacy minimalnej, w przyszłym roku, urosną także kary za brak obowiązkowego OC.

Badanie Verizon Connect

Nikogo nie trzeba już przekonywać, że dzięki telematyce organizacja pracy jest bardziej wydajna i łatwiejsza. Firmy odnotowują również zmniejszenie liczby wypadków, a 52% – obniżenie kosztów paliwa.

Transport obciążony ponad normę - do udźwignięcia już 1,2 mld zł zobowiązań

Według danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, w pandemii długi firm transportowych wzrosły o 27% i obecnie przekraczają już 1,2 mld zł.

Przedsiębiorcy ustawiają się w kolejkach do firm leasingowych, żeby jeszcze w tym roku rozliczyć leasing. Dlaczego?

Jak szybko zmienić leasing na kredyt samochodowy - podpowiadamy...

Kierowcy ciężarówek czekający na pod rampą tracą cały dzień, a ile tracą szukając wolnego parkingu?

Jedna godzina dziennie na znalezienie parkingu, 20 godzin tygodniowo na czekanie na rozładunek.

Wyszukiwarka

Informacje