Sześć spółek DAF i ośmiu menadżerów otrzymało kary na łączną kwotę ponad 122 mln zł

UOKIK-DAF

UOKiK wydał dwie decyzje dotyczą zmów dealerów samochodów ciężarowych. Prezes UOKiK nałozył kary na pięć spółek, dealerów ciężarówek DAF: DBK z Olsztyna, ESA Trucks Polska z Komornik, TB Truck & Trailer Serwis z Wolicy, Van Tilburg-Bastianen Groep z Bredy w Holandii i WTC z Długołęki.

 

W kwietniu 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko dilerom marki DAF: DBK z Olsztyna, ESA Trucks Polska z Komornik (woj. wielkopolskie), TB Truck & Trailer Serwis z Wolicy (woj. mazowieckie), Van Tilburg-Bastianen Groep z Bredy w Holandii i WTC z Długołęki (woj. dolnośląskie). UOKiK postawił także zarzuty dziewięciu menadżerom wysokiego szczebla, którzy pracowali lub pracują w tych spółkach.

Dilerzy DAF, w oświadczeniu, nie zgadzali się wówczas z tak poważnymi zarzutami twierdząc, że to polityka importera (DAF Trucks Polska), w stosowaniu dystrybucji pojazdów, doprowadziła do nieprawidłowości.

W dniu dzisiejszym UOKiK opublikował szczegóły postepowania i wydał decyzję na niekorzyść dilerów DAF. - Przedsiębiorcy podzielili między sobą rynek. Wspólnie ustalili, że każdy z nich będzie sprzedawał ciężarówki DAF na określonym terenie i nie będą rywalizowali o klientów w innych częściach Polski. Wymieniali się również informacjami o cenach. W przypadku czterech spółek (bez ESA Trucks Polska) ustalenia dotyczyły również wymiany informacji o ofertach składanych w przetargach.
W wyniku zmowy potencjalny nabywca ciężarówek mógł kupić je tylko u określonego sprzedawcy za określoną przez niego cenę. Nie mógł kupić pojazdu taniej w innej części Polski. Biorąc pod uwagę znaczenie branży transportu drogowego w Polsce, zmowa mogła mieć negatywne skutki dla całej gospodarki - czytamy w komunikacie UOKiK.

Dowody zebrane podczas postępowania, m.in. korespondencja elektroniczna, wskazują że przedsiębiorcy działali z pełną świadomością i jednoznacznym zamiarem, żeby nie konkurować ze sobą. Przykładowo, jeżeli potencjalny nabywca z terenu przypisanego DBK chciał kupić ciężarówkę od ESA, to był do tego zniechęcany. Przedstawiano mu w ESA dodatkowo zawyżoną cenę, tak żeby skorzystał z oferty sprzedawcy ze swojego regionu. Uczestnicy kartelu stale monitorowali swoje zachowania i kontaktowali się, gdy zachodziło podejrzenie, że któryś z nich naruszył ustalenia.

Kary finansowe dla spółek:
- DBK - 45 289 797,52 zł;
- WTC - 24 310 342,89 zł;
- ESA Trucks Polska - 40 498 200,00 zł;
- TB Truck & Trailer Serwis - 5 946 417,83 zł;
- Van Tilburg-Bastianen Groep - 2 077 404,20 zł.
Kary nałożone dla: TB Truck & Trailer Serwis i Van Tilburg-Bastianen Groep zostały obniżone. Przedsiębiorcy przyznali się do niedozwolonych ustaleń, w pełni współpracowali z Prezesem Urzędu w toku postępowania i przekazali istotne dowody w sprawie.

Postępowanie wykazało również, że kadra zarządzająca brała aktywny udział w porozumieniu m.in. poprzez dyscyplinowanie swoich handlowców, aby trzymali się ustaleń, nawet pod groźbą zwolnienia z pracy lub odebrania im wynagrodzenia. Dlatego Prezes UOKiK nałożył na ośmiu menadżerów sankcje w łącznej wysokości blisko 1,7 mln złotych.

Druga z wydanych decyzji dotyczy również niedozwolonych ustaleń dealerów samochodów ciężarowych marki DAF. W tym przypadku chodzi o trzy spółki: Firma Wanicki z Mogilan, DBK z Olsztyna i WTC z Długołęki.

- Przeprowadzone postępowanie dowiodło, że przedsiębiorcy podzielili między sobą rynek. Wspólnie uzgodnili, że każdy z nich będzie startować w przetargach publicznych jedynie na określonym terytorium i nie będzie składał ofert w rejonie przydzielonym innemu przedsiębiorcy – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Łączne kary nałożone na uczestników zmowy wyniosły ponad 2,65 mln zł. Poszczególni przedsiębiorcy otrzymali następujące sankcje:

- DBK - 1 293 994, 21 zł
- WTC – 709 070,06 zł
Firma Wanicki – 652 766, 02 – kwota została obniżona o 10 proc. ponieważ przedsiębiorca dobrowolnie poddał się karze.

Wydane decyzje nie są prawomocne, przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Info: UOKiK

 

 

Przeczytaj też:
Poznajemy DAF XF model 2022

Oglądamy jeden z pierwszych samochodów, nowej serii DAF XF, który trafił do Polski. Samochód wyspecyfikowany na polski rynek, a więc taki jaki zapewne będą kupować polscy przewoźnicy. 

 

DAF modele: XF, XG i XG+ z tytułem International Truck of the Year 2022

Podczas uroczystej kolacji na targach motoryzacyjnych Solutrans 2021 w Lyonie ogłoszono zwycięzcę prestiżowego konkursu International Truck of the Year 2022.

Seryjna produkcja nowej generacji ciężarówek rozpoczęta

W dniu 3 listopada, w zakładach DAF Trucks odbyła się inauguracja produkcji pierwszej seryjnej ciężarówki - nowego DAF XF. Burmistrz Eindhoven prezes DAF Trucks wyjechali z zakładu pierwszą ciężarówką nowej generacji.

Ponowny wzrost liczby nowych samochodów ciężarowych

We wrześniu 2021 r. zarejestrowano 2781 wszystkich rodzajów pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to 32,4% więcej niż przed rokiem i więcej niż w sierpniu br. (+37,5%).

Pierwsza kobieta - mechanik samochodów ciężarowych w Grupie Wanicki

W czerwcu br. w serwisie marki DAF Trucks rozpoczął pracę nowy mechanik, którym po raz pierwszy w historii tej firmy jest kobieta.

Nowa Generacja DAF - modele XF, XG i XG+

DAF Trucks obiecuje, w modelach nowej generacji XF, XG i XG+, 10% redukcję zużycia paliwa, kompleksową gamę rozwiązań z zakresu pasywnego i aktywnego bezpieczeństwa oraz najwyższy poziom komfortu.

 

DAF Trucks prezentuje nowy model ciężarówki (video)

W dniu dzisiejszym DAF Trucks oficjalnie pokazał nowy model samochodu ciężarówego przeznaczonego do transportów długodystansowych. Nowy długodystansowy DAF będzie miał oznaczenia kabin: XF, XG i XG+

Spektakularna akcja wydobycia polskiej ciężarówki

Zdarzenie miało miejsce na A6 niedaleko Bad Rappenau. 40-tonowa ciężarówka zjeżdża z autostrady i ląduje w środku drzew. 

Nowy DAF - znajdź różnice

Już za osiemnaście dni DAF Trucks oficjalnie przedstawi szczegóły nowej ciężarówki DAF model XG?

Wyszukiwarka

Informacje