Rok 2021 w branży samochodów ciężarowych

IVECO NP

W 2021 roku rynek samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 t wyniósł 32 684 szt. co przełożyło się na 58,1% wzrost (+12 012 szt.).

 

W grudniu 2021r. zarejestrowano 3818 wszystkich pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to 1,6 razy więcej niż przed rokiem (+55,8%) i i blisko jedną trzecią więcej (+30,8%) niż miesiąc wcześniej (w listopadzie ub.r.).
Wśród ciągników samochodowych w grudniu 2021 r. najwięcej zarejestrowało Volvo Trucks Polska (771 szt.; +234% r/r: +110% m/m), następnie MAN Truck & Bus Polska 501 szt. (+79% r/r i +87% m/m). Na trzecim miejscu DAF Trucks Polska z liczbą 482 szt. (+5%3 r/r i -15% m/m), a za nim na czwartym Mercedes-Benz Trucks Polska (417 szt.; +1% r/r i +37% m/m). Pierwszą piątkę zamknęła Scania Polska (319 szt.; +159% r/r; +6% m/m).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w listopadzie 2021 r. 3394 szt. Było to więcej o 1391 szt. niż rok wcześniej (+69%) i o 779 szt. (+30%.), niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: Volvo Trucks (873 szt.; +186% r/r, MAN Truck & Bus był drugi (614 szt.; +73%) i następny DAF Trucks (570 szt.; +43%) a za nim Mercedes-Benz Trucks (497 szt.; +3%) i Scania (488 szt.; +88%)

W ogólnym rankingu ciężarówek w grudniu 2021 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t na pierwszym miejscu Volvo Trucks - wydało 876 szt. uzyskał 24% udz. w rynku, ze wzrostem +177% r/r. Zyskało 10,1 pkt. proc. Za nim MAN Truck & Bus 656 szt. (+56%). Jego udział ( 18%) był niższy niż w ub.r. o 0,4 pkt. proc. Za nim DAF Trucks zarejestrował 591 szt. (-10%) uzyskał ponad 16 % udział w rynku, wobec 17,4% rok wcześniej. Czwarty Mercedes-Benz Trucks 542 szt. (+1%), która zajął 15% rynku. Piątkę zamknęła Scania po rejestracji 488 szt. wobec 259 szt. rok wcześniej.

Sprzedaż samochodów ciężarowych w 2021 roku

W całym 2021 roku przybyło 34 040 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. co oznacza wzrost (+53,6%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było więcej o 58,1% (32 684 szt.) niż w tym samym okresie 2020 r. a grupa autobusów zmniejszyła się o -8,7% (do 1356 szt.). Porównanie z 2019 rokiem w grupie samochodów ciężarowych wskazuje wzrost (15,4%) natomiast rynek autobusów jest ciągle niemal dwa razy mniejszy (-45,1%).

W całej grupie znalazło się 24 890 ciągników siodłowych i ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2020 r. o 10 425 szt. (+72,1%). Wśród nich na czele jest DAF Trucks z liczbą 6445 rejestracji (+69%). Zmniejszył udział w rynku ( -0,5 pkt. proc.) do 26%. Za nim Volvo Trucks (4676 szt. +77%) powiększyło udział o 0,5 pkt. proc. do 19% rynku. Na trzecim miejscu jest Mercedes-Benz Trucks po rejestracji 4 150 szt. (+86%; niespełna 17% udz.) zyskał 1,3 pkt. proc. udziału. Na czwartym MAN Truck & Bus z udziałem niespełna 15% - (3 624; +63%) i Scania z 14% udziałem (3 491 ; +52%).
W tym samym czasie br. wydano 7794 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+25,6%; +1587szt.). Wśród nich liderem został MAN Truck & Bus (1518 szt. 19% udz.) i vice liderem Mercedes-Benz Trucks (1295 szt.; 17% udz.). Na trzeciej pozycji IVECO Poland (1213 szt. i 16% udz.). Dwie kolejne marki tej kategorii dzieli tylko 70 szt. rejestracji marka Scania (1084) a na piątej jest teraz DAF Trucks (1014).

W 2021 r. sprowadzono 35 626 używanych pojazdów użytkowych (+20,7%; +6 121 szt.), w tej liczbie znalazło się 32 908 samochodów ciężarowych (+21,1%; +5732 szt.) i 2718 autobusów (+16,7%; +389 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było ponad 4,7% więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Firmy rejestrujące na regon objęły 89,5% rynku (wobec 93% rok wcześniej), wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 75% rynku czyli niemal tyle samo co w 2020 r. (-0,3 pkt. proc.).

Nowe autobusy

Od początku 2021 roku przybyło 1356 autobusów i minibusów o dmc pow. 3,5 t, mniej o 8,7% niż w 2020 r. i aż o 45,1% niższe niż w 2019. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma EvoBus Polska, która wydała 517 autobusów Mercedes-Benz (-14%) z dużą przewagą nad drugą firmą Solaris Bus & Coach (374 szt. +1%). Trzecie jest IVECO z rejestracją 118 szt. i wzrostem o 97% w skali roku. Dalej MAN Truck & Bus (85 szt.-13%) i Autosan (60 szt.) zamyka pierwszą piątkę.
W grupie autobusów najcięższych (od 16 t.) w 2021 r. przybyło 671 pojazdów, podczas gdy rok wcześniej było ich 754. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki: Solaris (358 szt.), Mercedes-Benz (77 szt.) i Autosan (60 szt.).

 

Przeczytaj też:
Kolejne nowe ciężarówki pojawią się w tym roku w firmie Drutex

Drutex, kolejny rok wymienia flotę. W ubiegłym roku odebrali pierwsze MAN-TGX. W tym roku powtórzą zakup.

Martin Lundstedt, Volvo Group - nowym przewodniczącym Rady ds. Pojazdów Użytkowych ACEA

Wczoraj Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wybrało Martina Lundstedta, dyrektora generalnego Volvo Group, na przewodniczącego rady ds. pojazdów użytkowych na nadchodzący rok.

Sprzedaż ciężarówek MAN podchodzi do poziomu sprzed kryzysu w 2021 roku

W 2021 roku MAN Truck & Bus dostarczył swoim klientom znacznie więcej pojazdów użytkowych, zbliżając się tym samym do poziomu sprzed wybuchu pandemii.

Foton Daimler Auman Galaxy zdobywa nagrodę chińskiej ciężarówki roku 2022

W dniu 28 grudnia 2021 r. w Pekinie, podczas ceremonii wręczenia i rozdania nagród chińskiej ciężarówki roku (CTOY 2022), która odbyła się online, jury przyznało nagrodę Li Jianowi, wiceprezesowi Foton Motor Group.

MOYA otworzyła kolejnych pięć stacji paliw

Kolejne pięć stacji paliw zaczęły funkcjonować w sieci MOYA. Są to stacje franczyzowe – w Rzeszowie i Choroszczy (woj. Podlaskie) oraz własne – w Kościerzynie (woj. Pomorskie), w Poznaniu i w Głogowie.

Zniesienie obowiązkowego badania technicznego pojazdów

Parlament rosyjski wierzy, że bezpieczeństwo ruchu drogowego i stan techniczny pojazdów nie są ze sobą w żaden sposób powiązane.

Indeka odbiera kolejne Renault Trucks

Flota firmy, licząca ponad 260 pojazdów, powiększyła się właśnie o 30 zestawów kubaturowych na podwoziach Renault Trucks T 480 P6×2Low.

Grupa Wielton przejmuje hiszpańskiego producenta naczep Guillén

Grupa Wielton przejęła 80% udziałów w hiszpańskiej firmie Guillén Desarrollos Industriales S.L., będącej producentem naczep i przyczep o ponad 125-letniej historii. Przejęcie nastąpiło za kwotę 4,6 mln EUR, przy czym wartość ostateczna będzie znana po dokonaniu audytu wyników rocznych spółki. Przejęcie pozostałych 20% udziałów planowane jest w 2026 roku w modelu earn-out, w którym cena będzie oparta o zysk EBITDA wypracowany w 2025 roku.

Ewolucja w ciężarówkach budowlanych

Pierwsze pojazdy znalazły zastosowanie nie tylko w transporcie drobnicy, ale szybko zostały zauważone również przez rzemieślników i budowlańców, jako doskonałe do przewożenia narzędzi i materiałów budowlanych.

Wyszukiwarka

Informacje