Mobilne kontrole e-Toll już działają

Vitronic e-toll

Na początku grudnia w systemie e-TOLL zarejestrowano 1,361 tys. pojazdów, w tym 1,167 tys. (85%) ciężarówek i 204 tys. (15%) samochodów osobowych.

 

Funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej oraz inspektorzy ITD przeprowadzili 21 123 kontroli e-TOLL, w tym 1841 kontroli, w których stwierdzono nieprawidłowości. Statystyka obejmuje łącznie pojazdy ciężkie i lekkie (osobowe).

Za brak opłaty w przypadku aut osobowych grozi mandat 500 zł płatny w ciągu 14 dni. Kwota kary spadnie do 400 zł, jeśli zapłacimy ją w ciągu 7 dni. Kierowcy ciężarówek za podobne przewinienia muszą liczyć się z karą sięgającą 1500 zł.
Obowiązek wniesienia opłaty za przejazd autostradą spoczywa na właścicielu pojazdu, ale wiadomo że finalnie zostanie nią obciążony użytkownik pojazdu. Kara nie jest pobierana, jeżeli w terminie 3 dni od dnia zakończenia przejazdu autostradą lub jej odcinkiem, zostanie wniesiona opłata za przejazd. Oczywiście jest to możliwe, w przypadku, gdy nie zostaniemy zatrzymani bez opłaty bezpośrednio na płatnej autostradzie lub parkingu autostradowym. Kontrolujący pobiera kaucję w wysokości w/w opłaty dodatkowej.

Opłata dodatkowa nie jest pobierana jeżeli na kierowcę została nałożona kara grzywny w drodze mandatu karnego za przejazd autostradą płatną lub jej odcinkiem bez ważnego biletu autostradowego lub bez prawidłowo funkcjonującego urządzenia pokładowego, aplikacji mobilnej lub zewnętrznego systemu lokalizacyjnego zapewniających przekazywanie danych geolokalizacyjnych do systemu e-TOLL. Wnoszący opłatę ma prawo do wniesienia sprzeciwu do Szefa KAS w przypadku nałożenia opłaty dodatkowej. Wniesienie sprzeciwu nie zwalnia z obowiązku wniesienia opłaty dodatkowej.

Na płatnych odcinkach GDDKiA spotkać można nieoznakowane samochody z zamontowanymi na dachu urządzeniami do zdalnego sczytywania tablic rejestracyjnych poruszających się pojazdów. System dostarczony przez firmę Vitronic może rozpoznawać tablice rejestracyjne, gdy pojazd patrolowy jest zaparkowany lub w ruchu, w dzień iw nocy. Enforcement Bar, który jest montowany na dachu pojazdu patrolowego, rozpoznaje i identyfikuje zbliżające się pojazdy, które mogą poruszać się z prędkością do 250 km/h. System przekazuje zebrane dane do Elektronicznego Systemu Poboru Opłat, gdzie są one sprawdzane w bazie danych.

VITRONIC wygrał przetarg na dostawę 32 kombi i 70 samonośnych vanów. Zgodnie z umową samochody Ford Focus i Ford Transit Custom wyposażone w Enforcement Bar zostaną dostarczone do końca 2021 roku.

 

Fot. Vitronic

Przeczytaj też:
W lutym kolejne kontrole ciężarówek w całej Europie ramach akcji Roadpol

Od 7 do 13 lutego ciężarówki i autokary będą kontrolowane przez policję w całej Europie. Europejska sieć funkcjonariuszy policji drogowej Roadpol ogłosiła termin pierwszej, w tym roku, kampanii kontrolnej Truck & Bus.

Zdalny odczyt tachografów już w Polsce. Pierwsze kontrole ITD w Lublinie

Poniedziałek był pierwszym dniem, gdy kierowcy mogli spotkać na terenie województwa lubelskiego pojazd Inspekcji Transportu Drogowego wyposażony w antenę DSRC.

Kolejne nowe ciężarówki pojawią się w tym roku w firmie Drutex

Drutex, kolejny rok wymienia flotę. W ubiegłym roku odebrali pierwsze MAN-TGX. W tym roku powtórzą zakup.

Nowe fotoradary w Rumunii

Stacjonarne kamery radarowe zostaną zamontowane na wszystkich zatłoczonych drogach w Rumunii, w tym na Autostradzie Soarelui, Valea Prahovei i Valea Oltului.

Na parkingach powstanie infrastruktura do odśnieżania pojazdów ciężarowych

W świetle przepisów, za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym jego dokładne odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca. Trudno jednak utrzymać pojazd ciężarowy w należytym stanie, gdy trzeba się wspiąć na wysokość 4 m. GDDKiA zadba, aby na parkingach pojawiły się specjalne rampy.

MOYA otworzyła kolejnych pięć stacji paliw

Kolejne pięć stacji paliw zaczęły funkcjonować w sieci MOYA. Są to stacje franczyzowe – w Rzeszowie i Choroszczy (woj. Podlaskie) oraz własne – w Kościerzynie (woj. Pomorskie), w Poznaniu i w Głogowie.

Zniesienie obowiązkowego badania technicznego pojazdów

Parlament rosyjski wierzy, że bezpieczeństwo ruchu drogowego i stan techniczny pojazdów nie są ze sobą w żaden sposób powiązane.

Jakimi nowymi drogami pojedziemy w 2022 roku?

Rok 2021 GDDKiA zakończyła udostępniając do ruchu ponad 425 km nowych dróg. Obecnie kierowcy w Polsce mają do dyspozycji 4670,5 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 778,9 km autostrad i 2891,6 km dróg ekspresowych.

Kierowca ciężarówki a odpowiedzialność załadowcy. Nowy rekord przeładowania ciężarówki

Ustanowił go niedawno ukraiński kierowca w swoim kraju.

Wyszukiwarka

Informacje