Sprzedaż samochody ciężarowe

Sprzedaż samochodów ciężarowych w listopadzie 2021

To przedostatni miesiąc podsumowań sprzedaży samochodów ciężarowych w drugim roku pandemii.

 

Od początku 2021 roku przybyło 30 222 nowe pojazdy użytkowe o DMC pow. 3,5 t. co oznacza wzrost (+53,4%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było więcej o 58% (29 007 szt.) niż w tym samym okresie 2020 r. a grupa autobusów zmniejszyła się o -9,5% (do 1 215 szt.). Porównanie z analogicznym okresem 2019 roku w grupie samochodów ciężarowych wskazuje wzrost (8,7%) natomiast rynek autobusów jest ciągle niemal dwa razy mniejszy (-47,7%).

Nowe samochody ciężarowe o DMC powyżej 3,5 t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w listopadzie 2021r. zarejestrowano 2831 szt. To rezultat o 76 szt. wyższy niż w takim samym miesiącu przed rokiem (+2,8% r/r;). Obecnie szczególnie cieszą ciągle liczne rejestracje ciągników samochodowych, których wydano w ostatnim miesiącu więcej o +4,5%, niż przed rokiem i osiągnęły poziom 2 096 szt., to najwyższy w historii wynik dla tego miesiąca. Rejestracje podwozi w ostatnim miesiącu były nieznacznie niższe niż przed rokiem (-1,9% r/r) i osiągnęły 735 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (562 szt.; +2,7% r/r) i samochodów specjalnych (173 szt.; -14,4%). Obecny poziom wydanych podwozi był niższy niż w 2019 kiedy wydano 750 szt.
W porównaniu z wynikami z października br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych zwiększył się łącznie o 4,4% (+31 szt.). Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu przekroczyły 74% udz.) popyt skurczył się o -5,7% m/m (-127 szt.). W związku z tym ogólnie w zagregowanej grupie rynek był niższy niż miesiąc wcześniej o 3,3% m/m (-96 szt.).

W listopadzie 2021 r. w rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych):
- pierwsze miejsce zajął MAN Truck & Bus (144 szt.);
- drugie było IVECO (119 szt.);
- trzecie Volvo Trucks 110 szt.

W ogólnym rankingu marek w listopadzie 2021 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t na pierwszym miejscu DAF Trucks - wydał 653 szt. uzyskał 23% udz. w rynku, ze wzrostem +10% r/r. Zyskał 1,4 pkt. proc. Za nim Volvo Trucks 477 szt. (-13 %). Jego udział ( 17%) był niższy niż w ub.r. o 3,1 pkt. proc. Za nim MAN Truck & Bus zarejestrował 412 szt. (-6%) uzyskał prawie 15 % udział w rynku, wobec 16% rok wcześniej.

Od początku 2021 r. zarejestrowano 29 007 samochody ciężarowe pow. 3,5 t. Wzrost wyniósł 58%. W całej grupie znalazło się 22 129 ciągników i ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2020 r. o 9215 szt. (+71,4%). Wśród nich na czele niezachwianie jest DAF Trucks z liczbą 5963 rejestracji (+73%). Powiększył udział w rynku ( +0,2 pkt. proc.) do 27%. Za nim Volvo Trucks (3905 szt. +62%) stracił udział o 1 pkt. proc. do 18% rynku. Na trzecim miejscu jest Mercedes-Benz po rejestracji 3 733 szt. (+106%; ponad 17% udz.) zyskał 2,9 pkt. proc. udziału.

Firmy rejestrujące na regon objęły 89% rynku (wobec 93% rok wcześniej), wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 75% rynku czyli niemal tyle samo co w 2020 r. (-0,5 pkt. proc.).

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16 t; które stanowią ponad 92% rynku samochodów ciężarowych, od początku 2021 w ogólnym rankingu – pierwszy jest DAF Trucks (6778 szt.; 25% udz.) po wzroście o 73 %. Na drugim miejscu Volvo Trucks (4 671 szt.; 17% udz.) , wzrost o 50% a trzeci Mercedes-Benz Trucks (4 511 szt.; +86% i 17% udz.). Tuż za podium Scania (4087 szt.; +49%; 15% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MAN Trucks & Bus (4014 szt.; +53% i 15% udz.). W górę powoli pnie się Ford Trucks ze sprzedażą 377 szt. i z najwyższym wzrostem o 222%.

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w listopadzie 2021 r. zarejestrowano 2823 szt. po 3,1% wzroście. W ostatnim miesiącu br. w całej grupie wyróżniliśmy 2589 samochodów ciężarowych (+0,6% r/r; -6,8% m/m) i 234 autobusy (+43,6% r/r; +0,4% m/m).

Od początku 2021 r. sprowadzono 32 749 używanych pojazdów użytkowych (+23,4%; +6 219 szt.), w tej liczbie znalazło się 30 323 samochody ciężarowe (+24,3%; +5 921 szt.) i 2426 autobusów (+14%; +298 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było ponad 8,4% więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

 

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
Dobre wyniki MAN Truck & Bus w roku finansowym 2023 Dzięki świetnym wynikom finansowym, MAN Truck & Bus jest dobrze przygotowany do kontynuowania transformacji firmy w kierunku zrównoważonych i inteligentnych rozwiązań transportowych.
Współpraca Ford Trucks i IVECO Ford Trucks, marka ciężkich pojazdów użytkowych Ford Otosan, oraz IVECO, firma należąca do Iveco Group N.V., podjęły niewiążące porozumienie wstępne mające na celu zbadanie możliwości potencjalnej współpracy dotyczącej opracowania wspólnej nowej kabiny dla ciężkich pojazdów użytkowych.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Alexander Vlaskamp pokieruje koncernem następne pięć lat Rady nadzorcze przedłużyły umowę dyrektora generalnego MAN Truck & Bus i członka zarządu TRATON GROUP do listopada 2029 r.