
Sprzedaż samochodów ciężarowych w listopadzie 2021
To przedostatni miesiąc podsumowań sprzedaży samochodów ciężarowych w drugim roku pandemii.
Od początku 2021 roku przybyło 30 222 nowe pojazdy użytkowe o DMC pow. 3,5 t. co oznacza wzrost (+53,4%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było więcej o 58% (29 007 szt.) niż w tym samym okresie 2020 r. a grupa autobusów zmniejszyła się o -9,5% (do 1 215 szt.). Porównanie z analogicznym okresem 2019 roku w grupie samochodów ciężarowych wskazuje wzrost (8,7%) natomiast rynek autobusów jest ciągle niemal dwa razy mniejszy (-47,7%).
Nowe samochody ciężarowe o DMC powyżej 3,5 t
W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w listopadzie 2021r. zarejestrowano 2831 szt. To rezultat o 76 szt. wyższy niż w takim samym miesiącu przed rokiem (+2,8% r/r;). Obecnie szczególnie cieszą ciągle liczne rejestracje ciągników samochodowych, których wydano w ostatnim miesiącu więcej o +4,5%, niż przed rokiem i osiągnęły poziom 2 096 szt., to najwyższy w historii wynik dla tego miesiąca. Rejestracje podwozi w ostatnim miesiącu były nieznacznie niższe niż przed rokiem (-1,9% r/r) i osiągnęły 735 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (562 szt.; +2,7% r/r) i samochodów specjalnych (173 szt.; -14,4%). Obecny poziom wydanych podwozi był niższy niż w 2019 kiedy wydano 750 szt.
W porównaniu z wynikami z października br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych zwiększył się łącznie o 4,4% (+31 szt.). Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu przekroczyły 74% udz.) popyt skurczył się o -5,7% m/m (-127 szt.). W związku z tym ogólnie w zagregowanej grupie rynek był niższy niż miesiąc wcześniej o 3,3% m/m (-96 szt.).
W listopadzie 2021 r. w rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych):
- pierwsze miejsce zajął MAN Truck & Bus (144 szt.);
- drugie było IVECO (119 szt.);
- trzecie Volvo Trucks 110 szt.
W ogólnym rankingu marek w listopadzie 2021 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t na pierwszym miejscu DAF Trucks - wydał 653 szt. uzyskał 23% udz. w rynku, ze wzrostem +10% r/r. Zyskał 1,4 pkt. proc. Za nim Volvo Trucks 477 szt. (-13 %). Jego udział ( 17%) był niższy niż w ub.r. o 3,1 pkt. proc. Za nim MAN Truck & Bus zarejestrował 412 szt. (-6%) uzyskał prawie 15 % udział w rynku, wobec 16% rok wcześniej.
Od początku 2021 r. zarejestrowano 29 007 samochody ciężarowe pow. 3,5 t. Wzrost wyniósł 58%. W całej grupie znalazło się 22 129 ciągników i ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2020 r. o 9215 szt. (+71,4%). Wśród nich na czele niezachwianie jest DAF Trucks z liczbą 5963 rejestracji (+73%). Powiększył udział w rynku ( +0,2 pkt. proc.) do 27%. Za nim Volvo Trucks (3905 szt. +62%) stracił udział o 1 pkt. proc. do 18% rynku. Na trzecim miejscu jest Mercedes-Benz po rejestracji 3 733 szt. (+106%; ponad 17% udz.) zyskał 2,9 pkt. proc. udziału.
Firmy rejestrujące na regon objęły 89% rynku (wobec 93% rok wcześniej), wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 75% rynku czyli niemal tyle samo co w 2020 r. (-0,5 pkt. proc.).
Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16 t; które stanowią ponad 92% rynku samochodów ciężarowych, od początku 2021 w ogólnym rankingu – pierwszy jest DAF Trucks (6778 szt.; 25% udz.) po wzroście o 73 %. Na drugim miejscu Volvo Trucks (4 671 szt.; 17% udz.) , wzrost o 50% a trzeci Mercedes-Benz Trucks (4 511 szt.; +86% i 17% udz.). Tuż za podium Scania (4087 szt.; +49%; 15% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MAN Trucks & Bus (4014 szt.; +53% i 15% udz.). W górę powoli pnie się Ford Trucks ze sprzedażą 377 szt. i z najwyższym wzrostem o 222%.
W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w listopadzie 2021 r. zarejestrowano 2823 szt. po 3,1% wzroście. W ostatnim miesiącu br. w całej grupie wyróżniliśmy 2589 samochodów ciężarowych (+0,6% r/r; -6,8% m/m) i 234 autobusy (+43,6% r/r; +0,4% m/m).
Od początku 2021 r. sprowadzono 32 749 używanych pojazdów użytkowych (+23,4%; +6 219 szt.), w tej liczbie znalazło się 30 323 samochody ciężarowe (+24,3%; +5 921 szt.) i 2426 autobusów (+14%; +298 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było ponad 8,4% więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.








