Scania SUPER - co oznacza nowy napis na grillu?

Scania SUPER

Szwedzki producent ciężarówek prezentuje nowo opracowany rzędowy sześciocylindrowy silnik, ale nie tylko.

 

Wizualnie, modele Scania z nowym silnikiem są prawie nie do odróżnienia. Jednak tabliczka "SUPER" informuje użytkownika o całkiem nowym silniku, który drzemie pod kabina kierowcy.

Scania SUPER ma między innymi całkowicie od nowa opracowany sześciocylindrowy rzędowy silnik DC13, o pojemności 12,7 l. Jednostka napędowa Grupy Traton będzie montowana nie tylko przez Scanię, ale także, w przyszłości, przez siostrzaną markę - w ciężarówkach MAN.

W porównaniu z poprzednią jednostką nowy silnik powinien zapewnić jeszcze większą oszczędność paliwa - nawet do ośmiu procent. Nowy silnik współpracuje z systemem wtrysku Common Rail Scania XPI. Co ważne Scania określa sprawność termiczną, nowej jednostki, na poziomie 50 procent, co daje wyższą sprawność silnika. Nowy DC13 oferuje wyższy stopień sprężania (23:1), co skutkuje maksymalnym ciśnieniem w cylindrze do 250 barów. Nowy silnik Scania opiera się na swoim podwójnym systemie SCR, który działa już w modelach V8 zaprezentowanych w 2020 r., dzięki czemu nowy silnik spełnia obecnie wymagane limity Euro 6e i jest również przystosowany do przyszłych, bardziej rygorystycznych norm Euro. W pierwszym cyklu wstępna dawka AdBlue jest wtryskiwana do bardzo gorących spalin na początku układu wydechowego. Zwiększa to efektywność oczyszczania spalin. Wartość szczytowa NOx powinna być odpowiednio niższa, gdy następuje drugi wtrysk, który ma miejsce wewnątrz katalizatora SCR. Jednak Twin-SCR prawdopodobnie spowoduje znacznie wyższe zużycie mocznika, dlatego nabywcy nowego DC13 powinni liczyć odpowiednio wyższe koszty AdBlue - co w dzisiejszych czasach nie jest błahym czynnikiem kosztowym. Oczyszczanie AdBlue wraz z filtrem cząstek stałych jest jedyną formą oczyszczania spalin, tak jak w poprzednim silniku, Scania nie stosuje recyrkulacji spalin wewnątrz silnika (EGR).

Nowy 13-litrowy silnik zostanie dostarczony w połączeniu z wprowadzoną na początku tego roku nową skrzynią biegów z nadbiegiem. W tym samym czasie Scania wprowadza nową oś tylną o przełożeniu 1,95:1, dzięki której zmodernizowano cały układ napędowy. Nowy Opticruise G25CM jest dostępny dla dwóch wersji podstawowych silnika Scania o mocy 430 i 460 KM. Wersje o mocy 500 i 550 KM otrzymają, w późniejszym czasie, mocniejszy G33CM. Obie skrzynie biegów mają dodatkową funkcję nadbiegu, która była również dostępna w połączeniu z poprzednim silnikiem. Overdrive włącza się na równej drodze i zmniejsza prędkość obrotową do prawie 900 obr./min., co pozwala zaoszczędzić sporo paliwa. U podnóża wzniesienia oprogramowanie przekładni natychmiast przełącza się z nadbiegu na bieg bezpośredni, co powinno podnieść efektywność podjazdu.

Ale to nie wszystko jeśli chodzi o zmiany. Wielu klientów Scanii powinno być zadowolonych z faktu, że Scania zastosowała również mocny dekompresyjny hamulec silnikowy o mocy 343 kW (467 KM) przy 2400 obr./min., który jest mocniejszy, szybciej działa i jest lżejszy od swojego poprzednika.

 

Oprócz nowego układu napędowego Scania prezentuje teraz również system kamer, który zastąpi boczne lusterka.

 

Przeczytaj też:
Japońska technologia już od grudnia w europejskiej fabryce

FUSO, japońska spółka córka Daimler Truck i zarazem jeden z wiodących azjatyckich producentów pojazdów użytkowych, ogłosiła rozpoczęcie sprzedaży w Europie nowego FUSO Cantera.

Sprzedaż samochodów ciężarowych w listopadzie 2021

To przedostatni miesiąc podsumowań sprzedaży samochodów ciężarowych w drugim roku pandemii.

Zmiana w fabryce MAN Trucks w Niepołomicach

Z dniem 01.11.2021 dr Richard Slovák objął stanowisko dyrektora zarządzającego w fabryce MAN Niepołomicach oraz prezesa zarządu spółki MAN Trucks sp. z o.o.

Scania z kamerami zamiast lusterek, ale w innym miejscu

Opcja ta będzie początkowo oferowana tylko na rynku europejskim.

Sprawdziliśmy ile kosztują nowe DAF'y XG zamówione przez Waberer's

Od węgierskiego dilera DAF Trucks przyszła dobra wiadomość - wpłynęło ogromne zamówienie na na 570 modeli DAF XG.

Poznajemy DAF XF model 2022

Oglądamy jeden z pierwszych samochodów, nowej serii DAF XF, który trafił do Polski. Samochód wyspecyfikowany na polski rynek, a więc taki jaki zapewne będą kupować polscy przewoźnicy.

 

Alexander Vlaskamp nowym szefem MAN Truck & Bus SE

Rada Nadzorcza TRATON SE powołała do Zarządu Aleksandra Vlaskampa. Przejmuje on stanowisko po Andreasie Tostmann'ie, który był prezesem Zarządu MAN Truck & Bus SE.

Kolekcja zabytkowych ciężarówek Mercedres-Benz opuszcza Stuttgart

Podział Daimlera na dwie niezależne firmy skutkuje przeniesieniem zabytkowych ciężarówek do Wörth.

 

MAN TGX Individual Lion S - prawdziwy lew w owczej skórze

Uważni od razu dostrzegą czerwone akcenty podkreślające sportowy charakter. Jednak w transporcie nie chodzi o sport, a tym bardziej wyścigi czy coś w tym rodzaju. Model Individual Lion S to przede wszystkim usługa, którą oferuje MAN Truck & Bus najbardziej wymagającym klientom.

 

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL

Wyszukiwarka

Informacje