kierowców ciężarówek

W Niemczech również zaczyna brakować kierowców ciężarówek

Brak paliwa, puste półki w supermarkecie to widoczne objawy braku kierowców w Wielkiej Brytanii, jednak nie jest to problem tylko brytyjski.

 

Bycie kierowcą ciężarówki to w dużej mierze pasja, dopiero później zawód i sposób zarabiania pieniędzy. Jednak faktem jest, że coś przespaliśmy - mowa tu o rządzących, a także o stowarzyszeniach transportowych. Wraz ze wzrostem liczby pojazdów gwałtownie pogarszają się warunki pracy kierowców ciężarówek. Brakuje miejsc na parkingach, a co za tym idzie - zaplecza socjalnego. To jednak nie jest największy problem. Pogarszające się warunki pracy skutecznie odstraszają młodzież, bo odważny jest ten, kto decyduje się na 2-3 tygodnie rozłąki z rodziną i pensję , która nigdy nie zrekompensuje tej niedogodności. Być może nie musiało by to wszystko tak długo trwać, gdyby do minimum skrócić czas oczekiwania na załadunki i rozładunki. Kilkugodzinne oczekiwanie na możliwość podjazdu pod rampę nie jest niczym nowym w życiu trakera. Nie mała rolę w pozyskaniu kierowców stanowi bariera finansowa. Zdobycie "zawodowego" prawa jazdy oraz niezbędne kursy to kwota rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Obecnie suma ta zbliżona jest do opłat studiów lincencjackich - zatem co wybiera młodzież?

Wracając jednak do tematu: samochodów ciężarowych stale przybywa, a co roku 30 000 kierowców (w Niemczech) przechodzi na emeryturę. Według Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego około jednej piątej miejsc pracy dla truckerów w Polsce jest nieobsadzonych. W Wielkiej Brytanii prawie jedna czwarta miejsc jest nieobsadzonych. W Niemczech sytuacja na rynku kierowców nie jest jeszcze tak dramatyczna - ale coraz trudniej znaleźć kierowców ciężarówek do pracy. - W Niemczech brakuje 60 000 do 80 000 kierowców. Oznacza to, że jesteśmy prawie na tym samym poziomie co Wielka Brytania. A problem rośnie o 15 000 poszukiwanych kierowców każdego roku. Każdego roku 30 000 kierowców zawodowych przechodzi na emeryturę, a około 15 000 jest wydawanych nowych uprawnień - komentuje szef BGL, Dirk Engelhardt. Niemiecki związkowiec również przytacza wysoki koszt zdobycia uprawnień. - W przeszłości wielu młodych ludzi w ramach służby wojskowej w Bundeswehrze otrzymywało prawo jazdy na ciężarówkę. Ale odkąd zniesiono podstawową służbę wojskową, ta możliwość szkolenia ustała.

Zawód kierowcy ciężarówki również w Niemczech staje się coraz mniej wybierany. Są trzy główne powody tego stanu: słaba płaca. Kierowca ciężarówki w Niemczech zarabia średnio od 2400 do 2600 euro brutto plus wydatki. Problem polega na tym, że przemysł i handel w Niemczech w ostatnim roku coraz bardziej polegają na firmach transportowych z zagranicy. Odsetek ciężarówek niebędących "niemieckimi" na niemieckich drogach wynosi obecnie ponad 40 procent. Ale nie ma co liczyć na zatrudnienie obcokrajowców, gdyż kierowcy z krajów bałtyckich dostają od 3 do 3,50 euro za godzinę. Jeśli spojrzymy dalej w kierunku Europy Wschodniej, mówimy o kwotach nieco ponad dwóch euro; drugim powodem "wyginięcia kierowców ciężarówek" jest zły wizerunek branży, chodzi tu głównie o złe traktowanie kierowców na spedycjach i w centrach logistycznych; ale nie tylko pensje i wizerunek są przyczyną spadkowej tendencji - infrastruktura to także troska trakerów. W samych Niemczech brakuje ponad 40 000 miejsc parkingowych, w całej UE jest ich za mało o około 100 000. Ponadto miejsca odpoczynku musiałyby być znacznie bezpieczniejsze, a kabiny ciężarówek znacznie wygodniejsze. Z większą przestrzenią i najlepiej z własną toaletą na pokładzie. Niestety pomimo coraz to nowych premier ciężarówek, powiększania ich, żaden z producentów niezbyt skutecznie wsłuchuje się w głosy kierowców. Słaba infrastruktura sprawia, że nadal niewiele kobiet decyduje się na "życie" za kierownicą. W tym segmencie (Niemcy) jest obecnie tylko 2% kobiet.

 

 

Przeczytaj też:
Nowe doskonalsze fotoradary na polskich drogach - sprawdź ich lokalizacje Nowatorska jakość sprzętu, wyłapująca serię pojazdów jednocześnie, ma być skutecznym straszkiem na kierowców.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Dwa DAF-y LF w służbie Ośrodka Szkolenia Ochotniczej Straży Pożarnej Członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych z województwa mazowieckiego mogą wziąć udział w szkoleniach, które przygotują ich do podniesienia kwalifikacji i uzyskania prawa jazdy kategorii C.
Jakimi autami będą jeździć Polacy? Tegoroczna edycja badania Portfele Polaków pod lupą na zlecenie Volkswagen Financial Services przyniosła sporo niespodzianek.
Girteka stawia na zimowe szkolenia dla kierowców Wspólna, z Volvo Trucks, akcja "Bezpieczna Jazda Zimą" rozszerza program szkoleń organizowanych przez Girtekę w ramach Akademii Kierowcy.
Finał Profesjonalni Kierowcy odbył się w Wieluniu Podwozie typu tandem Volvo FH z zabudową oraz naczepą Wielton stanęły w Wieluniu podczas VIII edycji akcji Profesjonalni Kierowcy. A to wszystko po to, aby dostarczyć porządną dawkę wiedzy kierowcom z kategorią C+E, którzy nie są obecnie aktywni zawodowo.
II EDYCJA OGÓLNOPOLSKIEJ OLIMPIADY LOGISTYCZNEJ we Wrocławiu Ogólnopolska Olimpiada Logistyczna jest formą współzawodnictwa edukacyjnego, podczas którego oceniane są: wiedza, umiejętności oraz postawy w obszarze branży TSL (transport-spedycja-logistyka).
Bezpłatne szkolenie dla młodych kierowców w Wieluniu Bezpłatne, praktyczne szkolenia "Profesjonalni Kierowcy" odbędą się 21 listopada w Wieluniu. Właśnie trwają zapisy.