Przewoźnicy chcą przesunięcia wprowadzenia systemu opłat e-TOLL - list do Premiera

etoll

Sygnatariusze Forum Transportu Drogowego żądają od premiera Mateusza Morawieckiego zawieszenia systemu e-TOLL do czasu zapewnienia jego pełnej sprawności.

 

To jest kompromitacja naszego państwa – tak przewoźnicy skupieni w Forum Transportu Drogowego podsumowali wdrożenie systemu poboru opłat e-TOLL, który już od 1 października będzie jedynym obowiązującym w naszym kraju. Mając na uwadze fakt, że nadal nie jest on gotowy do działania, sygnatariusze Forum przygotowali list otwarty do Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego z żądaniem zawieszenia e-TOLL do czasu naprawienia wszystkich błędów. FTD odbyło się 28 września 2021 r. w siedzibie ZMPD w Warszawie.

Otwierając obrady prezes ZMPD Jan Buczek nakreślił aktualną sytuację związaną z poborem opłat drogowych. – Już w grudniu 2020 r. domagaliśmy się od Krajowej Administracji Skarbowej przyłączenia naszej organizacji do grupy mającej wypracowywać koncepcję dotyczącą wdrażania nowego systemu. Oczywiście cały czas otrzymywaliśmy zapewnienia, że wszystko jest pod kontrolą, a sam system jest niezwykle nowoczesny, chociaż może nie wszyscy do niego dorośli. Specjaliści ministerstwa finansów wiedzą przecież, co robią. Usłyszałem m.in. że skoro poradzili sobie z systemem SENT, to i e-TOLL nie będzie stwarzał problemów – powiedział z ironią Jan Buczek. Podkreślił, że w związku z tym, że zapewnienia były składane publicznie, resort ma plan B na wypadek ewentualnych potknięć, chociażby związanych z brakiem profesjonalnych urządzeń pokładowych do obsługi systemu, by kierowca miał ręce i głowę wolne od zajmowania się grzebaniem w smartfonie. – Uspokajano nas, że urządzenia te będą dostępne. Dziś wiemy, jak jest – powiedział prezes ZMPD.
Dyskusja skupiła się wokół problemów, które nadal – mimo zaledwie trzech dni, które zostały do zamknięcia dotychczasowego systemu via-TOLL i tym samym pozostawienia na rynku jedynie e-TOLL – spędzają sen z powiek przewoźników. Po raz kolejny przedstawili oni listę zarzutów, dotyczącą funkcjonowania nowego systemu poboru opłat. Przewoźnicy skarżyli się m.in. na poważne problemy z rejestracją, a także na to, że nadal nie można tego dokonać za pomocą kart flotowych.

Przypomniano o nadal obowiązujących postulatach związanych z wprowadzaniem e-TOLL, które Forum Transportu Drogowego przedstawiło na posiedzeniu 13 kwietnia 2021 r. Moderator obrad Sławomir Jeneralski wspomniał o wcześniejszych spotkaniach przewoźników związanych z tym problemem, m.in. w Tęgoborzu i Siedlcach. O zagrożeniach wynikających z wprowadzenia niesprawnego systemu e-TOLL mówił m.in. prezes Ogólnokrajowego Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i Spedytorów "PODLASIE" Karol Rychlik.

Dyrektor Generalny ZMPD Wiesław Starostka przedstawił kilka danych statystycznych z których wynika, że – mimo zachęt finansowych ze strony operatora systemu, Krajowej Administracji Skarbowej – niewielu przewoźników zarejestrowało się w e-TOLL. To pokazuje, jak małe jest zaufanie transportowców do wchodzących lada chwila rewolucyjnych zmian.

Po dyskusji sygnatariusze Forum wypracowali jednolite stanowisko w formie listu otwartego do premiera Mateusza Morawieckiego.
Uczestnicy spotkania uczcili minutą ciszy zmarłego niedawno przewoźnika Romualda Szmyta, od pięciu kadencji delegata na Zgromadzenie Ogólne Delegatów ZMPD, przed laty Przewodniczącego Regionu Zachodniopomorskiego ZMPD.

Współprowadzącymi obrady Forum Transportu Drogowego byli – gospodarz wydarzenia, prezes ZMPD Jan Buczek, prezes Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Piotr Litwiński oraz wiceprezes Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji Franciszek Kowaluk.

 

LIST OTWARTY Sygnatariuszy Forum Transportu Drogowego do Mateusza Morawieckiego, Prezesa Rady Ministrów:

 

Szanowny Panie Premierze,

Nowy System Poboru Opłat Drogowych e-TOLL to pułapka, w którą wpadną 1 października b.r. tysiące polskich i zagranicznych przewoźników i kierowców. System nie jest gotowy do pełnego wdrożenia i przejęcia obsługi systemu opłat drogowych od systemu ViaTOLL.
W ocenie użytkowników nowego systemu jest on w początkowej fazie testów przeprowadzanych „na żywym organizmie", a część jego podstawowych funkcjonalności nie została dotychczas w ogóle udostępniona użytkownikom systemu.
Ponadto brakuje urządzeń pokładowych, za pomocą których można uiszczać opłatę za przejazd. Na stronach internetowych Ministerstwa Finansów przedstawiona jest lista operatorów OBUIZSL dopuszczonych do systemu e-TOLL, ale podmioty komercyjne nie dysponują wystarczającą liczbą tych urządzeń. To problem, na który zwracają uwagę nie tylko polscy, lecz także zagraniczni przewoźnicy. Tymczasem, zgodnie z przepisami ustawy o drogach publicznych, w sytuacji niewystarczającej dostępności liczby urządzeń pokładowych, szef KAS miał zapewnić ich dostępność. Kiedy zatem ten obowiązek prawny zostanie zrealizowany, skoro do wygaszenia starego systemu pozostały zaledwie dwa dni!
Zwracamy uwagę, że do dziś zarejestrowało się w nowym systemie e-TOLL zaledwie kilka procent potencjalnych użytkowników. Do organizacji przewoźników drogowych napływają masowo sygnały o trudnościach w procesie rejestrowania się kolejnych użytkowników, jak również o innych zakłóceniach działania systemu. OBU - czyli podstawowe urządzenie służące do naliczania opłat w profesjonalnym transporcie drogowym – nie jest dostępne na rynku. Twórcy systemu uparcie promują korzystanie z aplikacji w telefonach komórkowych, mimo że przedstawiciele przewoźników podczas wszystkich spotkań z Krajową Administracją Skarbową tłumaczyli, że jest to rozwiązanie złe, a nawet niebezpieczne. Dotychczasowe opinie osób, które zdecydowały się na zainstalowanie tej aplikacji są jednoznacznie krytyczne, pomimo iż większość jej dotychczasowych użytkowników to właściciele samochodów osobowych, którzy korzystają z niej na krótkich odcinkach płatnych autostrad.

Zmuszanie tak wielkiej rzeszy użytkowników dróg do łamania przepisów ruchu drogowego i ciągłego korzystanie ze smartfona w czasie jazdy może prowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym i do wielu ludzkich nieszczęść.
Korzystanie z e-TOLL w trybie odroczonej płatności za pośrednictwem systemu kart flotowych zostało przekazane jednemu podmiotowi, co musiało doprowadzić i doprowadziło do monopolizacji, a w konsekwencji niekorzystnych zjawisk dla użytkowników. W efekcie bardzo powszechnie wykorzystywany zarówno w dotychczasowym systemie viaTOLL jak i w innych systemach opłat drogowych w Europie kanał płatności odroczonych za pośrednictwem operatorów kart flotowych jest do tej pory niedrożny. Dodatkowo nie można również zasilać kont przedpłaconych w systemie e-TOLL kartami flotowymi w Miejscach Obsługi Klienta. W komentarzach przewoźników pojawił się gorzko brzmiący pogląd, że jedynym w pełni gotowym do działania elementem e-TOLL jest system kar. Mamy do czynienia z sytuacją kuriozalną. Od 1 października 2021 roku każdy przewoźnik musi wnosić opłaty drogowe za pomocą systemu e-TOLL. Żeby to zrobić musi zarejestrować się w nowym systemie, a rejestracja kuleje, musi także wejść w posiadanie urządzenia gwarantującego dostęp do systemu, jednak dostęp do preferowanych urządzeń OBU jest obecnie w Polsce skrajnie ograniczony. Są natomiast kary pieniężne. Za niewykonanie obowiązku rejestracji w nowym systemie – kara wynosi 1500 zł. W tej samej wysokości jest kara za nieuiszczenie opłaty elektronicznej.

Szanowny Panie Premierze,
Dzisiaj żądamy zawieszenia systemu e-TOLL do czasu osiągnięcia jego pełnej gotowości do wdrożenia, ponieważ aktualnie nie jest on po prostu gotowy do działania.
Forum Transportu Drogowego w stanowisku przyjętym 13 kwietnia 2021 roku krytycznie odniosło się do sposobu wdrażania nowego systemu opłat drogowych e-TOLL. Zwracaliśmy między innymi uwagę na konieczność zapewnienia użytkownikom urządzeń OBU oraz potrzebę uwzględniania przez Krajową Administrację Skarbową wyników konsultacji z naszym środowiskiem. Z pięciu sformułowanych wtedy postulatów cztery nie doczekały się uwzględnienia. Ruszyła jedynie kampania informacyjna, ale zawiera ona przekaz, z którym trudno się utożsamiać.
Nie możemy zgodzić się na to, żeby polscy przewoźnicy drogowi stali się ofiarą
wanej do potrzeb rynku i przez to trudnej do wdrożenia koncepcji. Jeżeli niezdatny do prawidłowego działania system ruszy 1 października, tysiące przewoźników zapłacą kary za nie swoje przewinienia. Zakłócone zostaną łańcuchy dostaw i krytycznie wzrośnie zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Nie zgadzamy się na obarczanie przedsiębiorców odpowiedzialnością za zaniedbania, których nie są sprawcami. To nie my jesteśmy zobowiązani dbać o prawidłowe funkcjonowanie infrastruktury drogowej. Uważamy, że mamy prawo oczekiwać należytych warunków działania dla naszych przedsiębiorstw oraz godziwych, bezpiecznych warunków pracy dla naszych pracowników.

 

Przeczytaj też:
Niemcy rekrutują truckerów z Włoch i oferują im wyższe zarobki

Niemcy chcą rozwiązać problem niedoboru kierowców ciężarówek rekrutując kierowców z zagranicznych firm przewozowych wjeżdżających do tego kraju swoimi ciężarówkami.

Wielka Brytania boryka się ze skutkami braku kierowców i dlatego chce rozszerzyć kabotaż

W walce z rażącym niedoborem kierowców ciężarówek rząd brytyjski chce złagodzić zasady pracy dla zagranicznych firm transportowych.

Incydent na granicy. Pociąg z ciężarówkami zmuszony do powrotu do Szwajcarii

Pociągi przewożące ciężarówki, jako element transportów intermodalnych, po raz pierwszy przejechały trasę Freiburg–Novara 11 lipca 2001 roku. Przewoźnikiem jest firma RAlpin z Freiburga, która od tego czasu przerzuciła ponad 1,7 miliona pojazdów ciężarowych z dróg na tory odciążając Alpy Szwajcarskie.

Rumuńscy kierowcy ciężarówek przyłapani na kradzieży oleju napędowego

Dwóch rumuńskich kierowców ciężarówek aresztowano w Hiszpanii po tym, jak przyłapano ich na kradzieży oleju napędowego z innych ciężarówek.

Duże korki ciężarówek na granicy z Chinami. Gwałtownie wzrósł transport kołowy do Chin

W samochodowym punkcie kontrolnym Zabajkalsk na granicy rosyjsko-chińskiej odprawa transportów będzie odbywała się również w nocy.

Chorwacka policja odnalazła 22 z 50 skradzionych ciężarówek tego lata w Austrii

Latem w Austrii skradziono 50 ciężarówek z naczepami o wartości ponad pięciu milionów euro.

Policja w Dreźnie stosuje specjalną metodę kontroli ciężarówek na autostradzie

Policja odnotowała 505 wykroczeń. 174 razy kierowcy ciężarówek korzystali z telefonu komórkowego podczas prowadzenia samochodu.

Wydanie IVECO S-WAY NP dla firmy Sachs Trans International

IVECO S-WAY to obecnie najlepiej sprzedająca się ciężarówka zasilana gazem ziemnym. Zapraszamy na film:

Limitowana wersja Actrosa Edition 2 dla polskiego przewoźnika

Seria Mercedes-Benz Actros Edition 2 liczy zaledwie 400 ciągników wyprodukowanych przez spółkę Daimler Truck na całym świecie. Cztery z limitowanej edycji sprzedał Kujawski Truck Center z Rogówka pod Toruniem. Pierwszy model wydany został spółce ADAMTRANS.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL