Zmiany dla samochodów ciężarowych w Holandii

Opłaty-transport-Holandia

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, gmina Amsterdam, od 1 października br., wprowadza zakaz ruchu dla ciężkich samochodów.

 

Do centrum miasta nie wjadą samochody ciężarowe powyżej 30 ton. Wg urzędników wiele mostów i nabrzeży osiągnęło kres swojej żywotności i jest w złym stanie technicznym. Aby zapobiec przeciążeniom i ograniczyć dalsze szkody, w centrum miasta zaczną obowiązywać surowsze przepisy dotyczące ciężkich pojazdów.

Od 1 października 2021 r. przewoźnicy mogą ubiegać się tylko o zwolnienie strefowe dla pojazdów do 30 ton i tylko ograniczona liczba pojazdów powyżej 30 ton otrzyma takie zgody. Pojazdy, które według danych rejestracyjnych mają dopuszczalną masę maksymalną większą niż 30 ton, ale w rzeczywistości są zawsze lżejsze niż 30 ton, mogą ubiegać się o zwolnienie ze strefy z deklaracją wagową. W przypadku pojazdów cięższych niż 30 ton trzeba będzie poszukać alternatywy np. dzieląc ładunek na kilka lekkich pojazdów lub decydując się na transport wodny. Tylko pojazdy specjalne i pojazdy z niepodzielnym ładunkiem mogą ubiegać się o zwolnienie z trasy do ustalonego miejsca docelowego w strefie.

Zakaz wjazdu ma dotyczyć również długich zastawów, takich powyżej 10 m. Dłuższe pojazdy kwalifikują się do zwolnienia tylko wtedy, gdy przewożą niepodzielny ładunek, w przypadku pojazdu specjalnego lub jeśli mają wyznaczone miejsce docelowe na rozładunek.

Innym "ciekawym" pomysłem, tym razem rządu Holandii, jest wprowadzenie opłaty od samochodów ciężarowych, za przejechany kilometr drogi. Ciężarówki na holenderskich drogach będą płacić opłatę za kilometr w 2026 roku. Ustawa przewiduje, że ciężarówki płacą opłatę za kilometr przejechany po autostradach i wielu drogach lokalnych i regionalnych. Opłata na drogach lokalnych i regionalnych ma na celu zapobieganie omijaniu autostrad. Proponowana średnia stawka za kilometr wynosi około 15 centów.

Wraz z wprowadzeniem podatku od samochodów ciężarowych w Holandii zniknie podatek od samochodów ciężarowych (eurowinieta). Wpływy netto z opłaty przeznaczane są na uczynienie sektora transportu bardziej zrównoważonym i innowacyjnym. Ustawodawca nie podaje, czy zwolnione od opłat będą pojazdy elektryczne. Obecnie, w parlamencie, trwa dyskusja, nad realnym wprowadzeniem zmiany opłat, gdyż koszt wprowadzenia samej zmiany wielokrotnie przewyższa prognozowane wpływy z opłat.

 

 

 

Przeczytaj też:
Mobilne kontrole e-Toll już działają

Na początku grudnia w systemie e-TOLL zarejestrowano 1,361 tys. pojazdów, w tym 1,167 tys. (85%) ciężarówek i 204 tys. (15%) samochodów osobowych.

Najstarszy oryginalny samochód ciężarowy na świecie

Jest nim Daimler Motor-Lastwagen z roku 1898, zbudowany w firmie Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), na stałe eksponat Muzeum Mercedes-Benz.

Panoramiczny obraz z lotu ptaka dzięki kamerom 360° i 270°

W dawnych czasach marynarz wspinał się na grotmaszt okrętu, by z bocianiego gniazda obserwować morze. Dziś pojazdy użytkowe mogą już być wyposażane w system kamer o kącie widzenia 360° lub 270°. Cel jest taki sam: uzyskanie najlepszej możliwej widoczności wokół całego pojazdu.

3G nie dla kierowców ciężarówek - jest nowa interpretacja przepisów

Berlin ułatwił kierowcom ciężarówek stosowanie przepisów 3G. Dowód szczepienia kierowcy nie jest już obowiązkowy.

Kiedy można prowadzić pojazd bez uprawnień a komu policja zatrzyma prawo jazdy

Jeździsz bez "prawka"? Ubezpieczyciel wystawi ci rachunek za wypadek…

Utrudnienia dla ciężarówek na przeprawach promowych w Calais

W proteście przeciwko limitom połowowym francuscy rybacy chcą dziś zablokować przeprawy promowe ciężarówek w tunelu pod kanałem La Manche. Protest może doprowadzić do opóźnień w porcie Calais.

Protest niemieckich stowarzyszeń transportowych przeciwko 3G

Sześć niemieckich stowarzyszeń transportowych i logistycznych skrytykowało nową wersję ustawy 3G o ochronie przed infekcjami, która weszła w życie w tym tygodniu.

Girteka otwiera największy swój oddział z lokalizacją w Polsce

Będzie to największa lokalizacja Girteki. Firma planuje w przyszłym roku zatrudnić ponad 5000 nowych pracowników, głównie nowych kierowców, ale także techników transportu i pracowników administracyjnych, zwłaszcza specjalistów ds. finansów i zasobów ludzkich.

Sytuacja dla kierowców ciężarówek w Niemczech - ciąg dalszy

Nowe regulacje anty covidowe narobiły dużego zamieszania wśród naszych rodaków i w całym transporcie.

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL

Wyszukiwarka

Informacje