Ranking sprzedaży ciężarówek, a dostępność samochodów na stokach

Rejestracje samochodów ciężarowych

Od początku 2021 roku przybyło 21 524 nowe pojazdy użytkowe o DMC pow. 3,5t. co oznacza wzrost (+77,9%) w skali roku.

 

W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było więcej o 83,9% niż w tym samym okresie 2020 r. a grupa autobusów dzięki wynikom w ostatnim miesiącu wyszła na lekki "plus" o 4,2%. Porównanie z analogicznym okresem 2019 roku w grupie samochodów ciężarowych wskazuje wzrost (3,8%) natomiast rynek autobusów jest ciągle ponad dwa razy mniejszy (-47,0%).

W grupie samochodów ciężarowych poprawę zanotowaliśmy w dwóch zasadniczych kategoriach składowych. Liczba najliczniejszych ciągników samochodowych wzrosła najsilniej - o 45,5% , podwozi ciężarowych o 25,1%, a samochodów specjalnych skurczyła o 6,7%. Dostawy łącznie wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 1880 szt. Autobusów przybyło 143 szt. W ich grupie mimo wysokiego wzrostu r/r patrząc na wyniki ostatnich pięciu lat (2015 – 2019) przed pandemią był to rezultat poniżej przeciętnego poziomu (167 szt.) dla analogicznego miesiąca. Z drugiej strony był to drugi najwyższy miesięczny wynik w tym roku po czerwcu i lipcu kiedy zarejestrowano po 150 szt.

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w sierpniu 2021 r. zarejestrowano 2822 szt. przy 7,5% wzroście.
W ostatnim miesiącu br. w całej grupie wyróżniliśmy 2399 samochodów ciężarowych (+5% r/r; -7,5% m/m) i 423 autobusy (+24% r/r; +120% m/m).
Od początku 2021 r. sprowadzono 23 813 używanych pojazdów użytkowych (+36,4%; +6 350 szt.), w tej liczbie znalazło się 22 188 samochodów ciężarowych (+38,9%; +6209 szt.) i 1625 autobusy (+9,5%; +141 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było ponad 10,6% więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5 t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w sierpniu 2021r. zarejestrowano 1 880 szt. To rezultat o 498 szt. wyższy niż w takim samym miesiącu przed rokiem (+36% r/r;). Pamiętamy jednak, że przed rokiem mimo pandemii, w lipcu i sierpniu 2020 r. rynek śladowo zwiększył się (+0,5% i 0,9% r/r). Przyczyniło się do tego wcześniejsze hamowanie koniunktury, które zaznaczyło się na tym rynku w drugiej połowie 2019 roku. Ostatnie wyniki są teraz też wyższe niż przed pandemią w sierpniu 2019 o 37,3%. Na uwagę zasługuje tempo wzrostu ciągników samochodowych, których wyjechało na drogi 1315 (+45,5% r/r: + 411 szt.) mimo przyhamowania m/m o 35,6%. W ich grupie baza do porównania w dwóch ostatnich latach była jednak w analogicznym miesiącu stosunkowo niska. Optymistyczne jest, że poziom nowych ciągników zbliżył się do średniego poziomu z trzech wcześniejszych dobrych lat 2016-2018 (1344 szt.). Rejestracje wszystkich podwozi były w ostatnim miesiącu 1,2 razy wyższe niż rok wcześniej (+18,2%; +87 szt.) i osiągnęły 565 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (458 szt.; +25,1% r/r) i samochodów specjalnych (97 szt.; -6,7%). Obecny poziom wydanych podwozi był wyższy niż w 2019 o 14,4% (+71 szt.).
W porównaniu z wynikami z lipca br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych zmniejszył się łącznie o 10,2% (-64 szt.). Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu blisko 70%) popyt zmniejszył się o -35,6% m/m (-726 szt.). W związku z tym ogólnie w zagregowanej grupie rynek był niższy niż miesiąc wcześniej o 29,6% m/m (-790 szt.).

W sierpniu 2021r. w rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych:
- pierwsze miejsce zajął MAN Truck & Bus (105 szt.) z 20% wzrostem r/r.,
- drugie było IVECO (103 szt.);
- trzeci Mercedes-Benz Truck (92 szt.);
- czwarte było Volvo Trucks (86 szt.);
- piąta Scania z rezultatem 59 szt.;
- szósty DAF Trucks (51szt.);
- Renault Trucks wydało 42 szt.

Wśród ciągników samochodowych w sierpniu 2021 r. najwięcej nadal rejestruje DAF (513 szt.; +207% r/r: -14% m/m), następnie Mercedes-Benz - 252 szt. (+28r/r i +1% m/m). Na trzecim miejscu MAN z liczbą 155 szt. (+19% r/r i -36% m/m), na czwartym miejscu Volvo (142 szt.; +10% r/r i -54% m/m). Pierwszą piątkę zamknęło IVECO (113 szt.; +157% r/r; +157% m/m).

 

W ogólnym rankingu marek w sierpniu 2021 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t na pierwszym miejscu DAF – wydał po 564 szt. uzyskał 30% udz. w rynku, ze wzrostem +161% r/r. Zyskał 14 pkt. proc. Drugi był Mercedes-Benz 344 szt. (+2 %). Jego udział ( 18,3%) był niższy niż w ub.r. o 6,1 pkt. proc. Za nim MAN zarejestrował 260 szt. (+15%) uzyskał 14 % udział w rynku, wobec 17% rok wcześniej. Czwarte Volvo 228 szt. (+19%), które zajęło 12% rynku. Piątkę zamknęło IVECO po rejestracji 216 szt. wobec 124 szt. rok wcześniej.

W ostatnim miesiącu br. zaobserwowano przyhamowanie silnego trendu wzrostowego z końcówki ub.r. i początku bieżącego. Niewątpliwie ma to związek z brakiem półprzewodników, które ograniczają produkcję pojazdów i dotykają przeważającej części producentów samochodów ciężarowych. W kolejnych miesiącach okaże się jaką skalę osiągnęło to zjawisko i jak wpływa ono na sytuację na rynku pojazdów, w tym również używanych.

 

Przeczytaj też:
Prawo jazdy przy cukrzycy? Zmiana przepisów ułatwia zdobycie uprawnień kierowcy

Nieświadomość hipoglikemii nie jest już przeciwwskazaniem do posiadania prawa jazdy dla osoby chorującej na cukrzycę. Pod warunkiem jednak, że na stałe korzysta ona z systemu do monitorowania glikemii w czasie rzeczywistym (CGM-rt).

Od 1 października - kolejny etap kontroli na granicy UK – UE

Z dniem 1 października 2021 roku nastąpią kolejne zmiany w zasadach przeprowadzania kontroli granicznej pomiędzy UK a UE. Poniżej lista planowanych zmian:

Co dalej z zawyżonymi stawkami Maut w Niemczech? Przewoźnicy mogą wystąpić z roszczeniem

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w 2020 r., orzekł że ceny opłat drogowych dla samochodów ciężarowych w Niemczech były od lat obliczane nieprawidłowo.

Przewóz do i z Wielkiej Brytanii, czy na pewno bez ograniczeń?

Od 1 stycznia 2021 r. istnieje możliwość wykonywania przewozów do i z terytorium Unii Europejskiej oraz do i z Wielkiej Brytanii, a także przez terytorium Wielkiej Brytanii bez ograniczeń, natomiast konieczne jest spełnienie odpowiednich warunków.

Transport samochodów do Polski, jako odpady niebezpieczne

W czwartek 2 września niemiecka policja przeprowadziła poważną kontrolę transportu odpadów, w transporcie odpadów znalazły się m.in. samochody do Polski.

Praca na lata – na co zwrócić uwagę przy wyborze pracodawcy w branży transportowej?

Po trudnym okresie w branży, w wyniku którego wiele firm borykało się z problemami, a pracownicy musieli szukać nowego zatrudnienia, powoli wracamy do normalności.

BMC z europejską homologacją

Przez lata mieliśmy siedem marek samochodów ciężarowych specjalizujących się w transportach długodystansowych. Kilka lat temu dołączył do nich Ford Trucks, być może przyszedł czas na kolejnego gracza.

FM Logistic wzmacnia zespół odpowiedzialny za transport

FM Logistic Central Europe zyskał trzech managerów z bogatym doświadczeniem w branży TSL.

Przekazywanie danych telematycznych a RODO

BGL i ELVIS ostrzegają spedytorów i firmy transportowe przed nieostrożnym przekazywaniem danych telematycznych osobom trzecim. Istnieje ryzyko konsekwencji związanych z ochroną danych i kar za naruszenia RODO.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL