Samochody ciężarowe i autobusy - rejestracje w czerwcu 2021

Kulton

Od początku 2021 r. zarejestrowano 16 068 samochody ciężarowe pow. 3,5 t. Wzrost wyniósł 97,5%. W całej grupie znalazło się 12 461 ciągników siodłowych i ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2020 r. o 6858 szt.

 

Wśród nich na czele niezachwianie jest DAF Trucks z liczbą 3277 rejestracji (+118%). Nieznacznie stracił udział w rynku (-0,6 pkt. proc.) Za nim marka Scania (2 254 szt. +128%) zwiększyła udział o 0,4 pkt. proc. i miała ponad 18% rynku. Na trzecim miejscu jest Mercedes-Benz Trucks po rejestracji 2046 szt. (+224%; ponad 16% udz.) zyskało 5,1 pkt. proc. udziału. Z podobnym rezultatem na czwartym uplasowało się VOLVO(1 967; +86%) po spadku o 3 pkt. proc. z sytuacją rok wcześniej. Osiągnął blisko prawie 16% udz. Pierwszą piątkę zamknął MAN Truck & Bus z ponad 14% udziałem (1 861 ; +103%).
W tym samym czasie br. wydano 3607 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+42%; +1 073 szt.). Wśród nich liderem został MAN Truck & Bus (713 szt. 20% udz.) i vice liderem Mercedes-Benz Trucks (653 szt.; 18% udz.). Na trzeciej pozycji IVECO (526 szt. i 16% udz.). Całkiem blisko na czwarte miejsce przesunęła się w tej kategorii marka DAF Trucks (510) a na piątej jest teraz Scania (505).

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w czerwcu 2021 r. zarejestrowano 3077 szt. przy 38,4% wzroście.
W czerwcu 202 1r. w całej grupie wyróżniliśmy 2876 samochodów ciężarowych (+37,6% r/r; +0,2% m/m) i 201 autobusów (+51,1% r/r; +5,8% m/m).
Od początku 2021 r. sprowadzono 18 567 używanych pojazdów użytkowych (+53,6%; +6476 szt.), w tej liczbie znalazło się 17 533 samochodów ciężarowych (+57,7%; +6 415 szt.) i 1 034 autobusy (+6,3%; +61 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było ponad 10,9% więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Nowe samochody ciężarowe powyżej 3,5 t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w czerwcu 2021 r. zarejestrowano 2545 szt. To rezultat o 997 szt. wyższy niż w takim samym miesiącu przed rokiem (+64,4% r/r;). Pamiętamy jednak, że przed rokiem spadek wyniósł 53%. Ostatnie wyniki są niższe niż przed pandemią w maju 2019 o 23,1%. Na szczególną uwagę zasługuje tempo wzrostu ciągników samochodowych, których wyjechało na drogi 1943 (+77,9%: + 851 szt.). To trzeci najwyższy rezultat miesięcznych rejestracji w historii dla miesiąca czerwca. Więcej w analogicznym miesiącu( 2 236 szt.) wydano w 2019r i (2 010 szt.) w 2016r.. Teraz ciągników było 1,8 razy więcej niż rok wcześniej. Rejestracje wszystkich podwozi były w ostatnim miesiącu 1,3 razy wyższe niż rok wcześniej (+32,1%; +146 szt.) i osiągnęły 680 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (533 szt.; +35,3% r/r) i samochodów specjalnych (69 szt.; +11,3%). Obecny poziom wydanych podwozi był niższy niż w 2019 o ponad -44% (-473 szt.).
W porównaniu z wynikami z maja br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych zmniejszył się łącznie o 11,5% (-78 szt.). Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu blisko 76%) popyt zmniejszył się o -12% m/m (-266 szt.). W związku z tym ogólnie w zagregowanej grupie rynek był niższy niż miesiąc wcześniej o 11,9% m/m (-344 szt.).

W ostatnim miesiącu br. obserwowaliśmy przyhamowanie silnego trendu wzrostowego z końcówki ub.r. i początku bieżącego. Może to mieć związek z brakiem półprzewodników, które ograniczają produkcje pojazdów i dotykają przeważającą część producentów. W kolejnych miesiącach okaże się jaką skalę ma to zjawisko i czy tylko ono wpływa na sytuację na rynku pojazdów. Natomiast obecna koniunktura gospodarcza powinna tylko pozytywnie wpływać na jego rozwój.

Od początku 2021 roku rynek samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 t wyniósł 16 078 szt. co przełożyło się na 97,5% wzrost

W czerwcu 2021 r. w rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), których rejestracje wyniosły 602 szt. wobec 456 rok wcześniej, pierwsze miejsce zajął MAN (145 szt.) z 51% wzrostem r/r. Drugie było IVECO (103 szt.) i trzeci Mercedes-Benz oraz DAF 79 szt.. Czwarty w tej grupie był Mercedes-Benz (75 szt.) a piąte Volvo z rezultatem 74 szt. Scania (67szt.) była szósta, a kolejne Mitsubishi Fuso - 24 szt. . W grupie 7 pierwszych marek, tylko Mercedes-Benz i Mitsubishi Fuso zanotowały spadki (-12,8%) i (-11,1%) spadek, reszta wzrosty od 17% w przypadku IVECO do 109% w przypadku marki Scania.
Wśród ciągników samochodowych w czerwcu 2021 r. najwięcej zarejestrował: Mercedes-Benz(439 szt.; +220% r/r: -6% m/m), następnie Scania 385 szt. (+96r/r i +30% m/m). Na trzecim miejscu MAN z liczbą 369 szt. (+52% r/r i -15% m/m), a za nim na czwartym Volvo (339 szt.; +78% r/r i +50% m/m). Pierwszą piątkę zamknął dotychczasowy leader DAF (224 szt.; -10% r/r; -63% m/m).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w czerwcu 2021r. 2 323 szt. Było to więcej o 939 szt. niż rok wcześniej (+68%) i mniej o 326 szt. (-12%.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: Mercedes-Benz(483 szt.; +143% r/r), tym razem drugi był MAN (467szt.; +46%) i następna Scania (452szt.; +92%) a za nią Volvo (413 szt.; +74%) i DAF (294 szt.; +0%)

W ogólnym rankingu marek w czerwcu 2021 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t na pierwszym miejscu dwie marki - Mercedes-Benz i MAN – wydały po 514 szt. każda, obie uzyskały 20% udz. w rynku , pierwsza ze wzrostem +131% , druga +52%. Pierwsza zyskała 6 pkt. proc. a druga straciła 1,7 pkt. proc. Trzecia była Scania 452 szt. (+98 %). Jej udział (niespełna 18%) był wyższy niż w ub.r. o 3 pkt. proc. Za nią Volvo zarejestrowała 413 szt. (+74%) uzyskało 16 % udział w rynku, wobec 15% rok wcześniej. Piątkę zamknął po rejestracji 303 szt. wobec 304 szt. rok wcześniej.
Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 86,8% podczas gdy przed rokiem 93,3% rynku), zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 74,1 % całego rynku czyli mniej o 3,7 pkt. proc. niż rok wcześniej (77,8 %) i mniej niż miesiąc wcześniej o 5,7 pkt. proc.


W skali roku DAF w 2021 r. zbliżył się do 24% udziału w rynku. Scania przekroczyła 17% a Mercedes-Benz zbliża się do 17% udział zyskując 2,9 pkt proc.. MAN Truck & Bus nieco przekroczył 16% udział w rynku i stracił 1,5 pkt. proc. Volvo straciło 1,7 pkt. proc. w skali roku i miało po czerwcu 14% udział. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2021r. ponad 88% rynku podczas gdy w 2020 miała 85%.

Nowe autobusy

Rynek autobusów osiągnął w czerwcu 2021 r. 152 rejestracje. Był to trzeci miesiąc po kwietniu i maju w br. ze wzrostem (+9,4% r/r). Ostatnie wydania autobusów były też większe niż miesiąc wcześniej o 15,2%. Jednocześnie jest to najwyższy miesięczny rezultat od początku tego roku ale ciągle słaby na tle wyników w analogicznym miesiącu we wcześniejszych latach.

W grupie autobusów najcięższych od 16 t wyróżniliśmy w ostatnim miesiącu 102 szt. wobec 91 szt. w czerwcu ub.r. i 90 szt. w maju b.r.. Wzrost r/r wyniósł 12,1% a do poprzedniego miesiąca +13,3%. Najliczniej reprezentowane w ostatnim miesiącu były marki: Solaris (62) oraz IVECO (18) i Setra (7).

W ogólnym rankingu marek w czerwcu 2021r. przewodził Solaris po rejestracji 62 szt. i przy 11% wzroście , drugi Mercedes-Benz (45 szt.; +73%), za nim IVECO po rejestracji 20 szt. (x4)

Od początku 2021 roku przybyło 668 autobusów, mniej o -3,5% niż w analogicznym okresie 2020r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma bezapelacyjnie Mercedes-Benz, który wydał 240 autobusów (-22%) z dużą przewagą nad drugą marką - Solaris (155 szt. +5%). Trzeci Autosan z rejestracją 56 szt. i wzrostem o 12% w skali roku. Dalej IVECO (55 szt.+112%) i Ford (34 szt.) zamyka pierwszą piątkę.
W grupie pojazdów najcięższych od 16 t. w 2021r. przybyło 336 (-10%) autobusów, podczas gdy rok wcześniej było ich 372. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki: Solaris(154 szt.), Autosan (56 szt.) i IVECO (32 szt.).

Przeczytaj też:
Autobahn - aplikacja dla kierowców ciężarówek - będzie nowa wersja

Nowa wersja aplikacji przeznaczona jest do wyświetlania bezpłatnych miejsc parkingowych dla ciężarówek na terenie całych Niemiec.

Co może zaskoczyć kierowców w porcie w Hamburgu

Firmy MAN Truck & Bus oraz Hamburger Hafen und Logistik, HHLA pomyślnie zakończyły pierwsze testy praktyczne programu Hamburg TruckPilot. Chodzi o wykorzystanie autonomicznych ciężarówek w terminalach portowych.

KamAZ K5 we flocie CRAFTER Group

Grupa CRAFTER, z siedzibą w Moskwie, poinformowała o nabyciu dwudziestu ciągników siodłowych KamAZ K5.

IVECO TurboStar powraca!

IVECO przedstawia IVECO S-WAY TurboStar Special Edition na Grand Prix Włoch Wyścigowych Mistrzostw Europy Samochodów Ciężarowych (ETRC) FIA 2021 — zawodach odbywających się na torze Misano Adriatico.

Korekta ciśnienia w oponach bez udziału kierowcy. Z BPW AirSave to możliwe!

Sposób na oszczędność paliwa, opon i niższą emisję CO2 ? Optymalnym rozwiązaniem jest oferowany przez BPW inteligentny system kontroli ciśnienia w ogumieniu - AirSave.

Autobusowa jesień. Coraz więcej autobusów elektrycznych

W Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów z napędami alternatywnymi. Dotyczy to autobusów miejskich.

KamAZ z nowym podwoziem średniej ładowności

Firma KamAZ wyprodukowała kilka egzemplarzy nowej średniej serii 53251 z kabiną ciągnika siodłowego K5, która została zapożyczona z ostatniej generacji Mercedes-Benz Actros.

Chorwacka policja odnalazła 22 z 50 skradzionych ciężarówek tego lata w Austrii

Latem w Austrii skradziono 50 ciężarówek z naczepami o wartości ponad pięciu milionów euro.

Nowe Renault Trucks T520 High we flocie brytyjskiego przewoźnika

Inverdell Ltd, brytyjski przewoźnik z Cairndow, specjalizujący się w transporcie ryb w warunkach kontrolowanej temperatury, zakupił dwa nowe ciągniki siodłowe Renault Trucks T520 High.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL