Jakość paliw - Inspekcja Handlowa skontrolowała stacje benzynowe

Kontrole stacji paliw UOKIK

Inspekcja Handlowa kontroluje kilka rodzajów paliw ciekłych dostępnych na rynku. Należą do nich olej napędowy, benzyna, gaz LPG oraz biopaliwa.

 

W czasie pierwszej kontroli w 2003 r. odsetek próbek paliw ciekłych niespełniających wymogów jakościowych wyniósł aż 30 proc. W kolejnych latach ilość nieprawidłowości spadała i od 2016 roku utrzymuje się na poziomie poniżej 4 proc.

- W efekcie monitorowania polskiego rynku paliw ciekłych z roku na rok poprawia się ich jakość. Od kilku lat nieprawidłowości jakie wykrywamy oscylują na poziomie poniżej 4 proc. W 2020 roku norm nie spełniało tylko niespełna 2 proc. próbek benzyn i oleju napędowego pobranych na stacjach paliwowych. Nieprawidłowości rzadziej dotyczyły benzyny niż oleju napędowego - mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W 2020 r. łącznie do badań pobrano 1491 próbek paliw ciekłych, w tym 779 próbki benzyn i 712 próbek oleju napędowego, na stacjach i w hurtowniach. Badań laboratoryjnych nie przeszło pozytywnie 28 próbek paliw ciekłych (23 próbki oleju napędowego, 5 próbek benzyny) co stanowi 1,88 proc. zbadanych próbek. Odsetek zakwestionowanych próbek paliw w poszczególnych województwach był wyraźnie zróżnicowany. Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdziliśmy w województwach: zachodniopomorskim (6,25 proc.), lubuskim (6,06 proc.) i pomorskim (3,45 proc.). Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od kierowców najwięcej nieprawidłowości wykryliśmy w województwie opolskim (15,38 proc.), warmińsko – mazurskim (10,00 proc.) oraz pomorskim (9,09 proc.).

W ramach kontroli gazu skroplonego LPG inspektorzy zakwestionowali 0,84 proc. zbadanych próbek pobieranych na stacjach paliw. Nie stwierdzili natomiast żadnych nieprawidłowości podczas kontroli hurtowni. Kontrola jakości lekkiego oleju opałowego przebiegła pomyślnie – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe określone w rozporządzeniu (podobnie jak w latach 2013-2019).

Kwestionowane parametry

Od kilku lat na niskim poziomie utrzymuje się liczba nieprawidłowości związanych z przekroczoną zawartością siarki – zarówno w przypadku oleju napędowego, jak i benzyny. Inspekcja Handlowa wydała 10 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw nie spełniających norm, oraz przekazała do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki informacje dotyczące 20 przypadków naruszenia warunków udzielonych koncesji na obrót paliwami ciekłymi i przepisów prawa energetycznego. Prezes URE może nałożyć karę pieniężną na tych przedsiębiorców, którzy naruszają warunki koncesji, sprzedając paliwa niewłaściwej jakości.

IH przekazała również 18 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do właściwych miejscowo prokurator rejonowych. Obowiązujące przepisy przewidują surowe sankcje za obrót paliwem złej jakości – grzywnę w wysokości do 1 mln zł lub karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Inspektorzy przekazali również wyniki kontroli odpowiednim służbom - Krajowej Administracji Skarbowej oraz Policji. Prezes UOKiK wszczął 27 postępowań administracyjnych (w tym 6 dot. kontroli przeprowadzonych w 2019 r.) i wydał 31 decyzji (w tym 11 dot. kontroli z 2019 r.).

Rok 2021 - kontrole na stacjach paliw trwają

Od stycznia do końca kwietnia 2021 r. do badań pobrano łącznie 532 próbki paliw ciekłych, w tym 248 próbki benzyn i 284 próbki oleju napędowego. Do tej pory inspektorzy stwierdzili, że 12 próbek paliw ciekłych nie spełnia wymagań jakościowych. Stanowi to 2,26 proc. zbadanych próbek. Większość to olej napędowy. Wszystkie pobrane w tym okresie próbki gazu (LPG) spełniały wymagania jakościowe.

Przeczytaj też:
Renault Trucks z nowym logo

Renault Trucks E-Tech T i C mają nowe logo marki z uaktualnionymi cechami. Umieszczony na przednim panelu diament ze szczotkowanego aluminium na błyszczącym czarnym tle nadaje pojazdom nowoczesnego wyglądu.

Duże zainteresowanie przewoźników IVECO S-WAY z silnikami Diesla

Polski oddział firmy Pieter Smit Theater Rock, będącej europejskim potentatem w dziedzinie obsługi logistycznej i transportowej imprez masowych, koncertów oraz spektakli teatralnych powiększył swoją flotę o 20 ciągników siodłowych IVECO S-WAY Low Tractor.

Norma Euro 7 kiedy wejdzie i kogo dotyczy?

Norma Euro 7 zacznie obowiązywać od 2025 roku. Tym razem nie chodzi o czystość spalin.

Ułatwienia dla kierowców na Zakopiance i w okolicy A4

Już tylko kilkadziesiąt godzin dzieli nas do otwarcia wyczekiwanego tunelu w ciągu drogi ekspresowej S7 wydrążonego pod górą Luboń Mały na Zakopiance.

Nowy oddział Mercedes-Benz Trucks w Koninie już działa

W październiku pod szyldem Auto Partner J. i A. Garcarek został otwarty nowy obiekt w sieci serwisowej Mercedes-Benz Trucks. To drugi – po macierzystej lokalizacji w Ociążu k. Kalisza – oddział należący do tej samej firmy.

70 lat Instytutu Transportu Samochodowego

Zastanawiasz się także, kiedy pojazdy autonomiczne wyjadą na polskie drogi i czy będą bezpieczne? Czym napędzane będą samochody przyszłości? Odpowiedzi na te i szereg innych pytań dostarczają właśnie eksperci Instytutu Transportu Samochodowego.

Zmiana czasu na zimowy już w niedzielę

W nocy z 29 na 30 października 2022 roku znowu zmienimy czas, tym razem z letniego na zimowy. W niedzielę wskazówki zegarów przesuniemy z godz. 3.00 na 2.00.

Jaki podatek od ciężarówek na 2023 rok?

W nowym obwieszczeniu ministra finansów ogłoszono minimalne stawki podatku od środków transportowych na rok 2023.

Finałowe szkolenie Akcji Profesjonalni Kierowcy

Zakończenie tegorocznej edycji Akcji Profesjonalni Kierowcy przypadło na 21 października. Tego dnia, dzięki uprzejmości Partnera Phillips Poland, kursanci mieli okazję doskonalić swoje umiejętności praktyczne z zakresu codziennej obsługi pojazdów ciężarowych.

Wyszukiwarka

Informacje