Rejestracje samochodów ciężarowych

Rejestracje samochodów ciężarowych w maju 2021

Od początku 2021 roku przybyło 14 039 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. - ciężarówek i autobusów - co oznacza dwukrotny wzrost (+96,6%) w skali roku.

 

W grupie samochodów ciężarowych rejestracji przybyło więcej o 105,2% w porównaniu z rezultatem w tym samym okresie 2020 r. a w grupie autobusów ubyło o 6,7%. Porównanie z analogicznym okresem 2019 roku w grupie samochodów ciężarowych wskazuje na poziom bardzo zbliżony (+0,4%) natomiast rynek autobusów jest ciągle ponad połowę mniejszy (-54,8%).

Nowe samochody ciężarowe w maju

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w maju 2021 r. zarejestrowano 2889 szt. To rezultat o 1938 szt. wyższy niż w takim samym miesiącu przed rokiem i tempo zmiany jest imponujące (+203,8% r/r;). Pamiętamy jednak, że przed rokiem spadek wyniósł 70,2%. Ostatnie wyniki są niższe niż przed pandemią w maju 2019 o 9,6%. Na szczególną uwagę zasługuje tempo wzrostu ciągników siodłowych, których wyjechało na drogi 2209 (+287,5%: +1 639 szt.). To drugi najwyższy rezultat miesięcznych rejestracji w historii dla miesiąca maja. Więcej w analogicznym miesiącu( 2 333 szt.) wydano jedynie w 2019r. Teraz ciągników było 3,9 razy więcej niż rok wcześniej. Rejestracje wszystkich podwozi były w ostatnim miesiącu 1,8 razy wyższe niż rok wcześniej (+78,5%; +299 szt.) i osiągnęły 680 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (613 szt.; +84,1% r/r) i samochodów specjalnych (67 szt.; +39,6%). Obecny poziom wydanych podwozi był niższy niż w 2019 o ponad 1/5 (-183 szt.).
W porównaniu z wynikami z kwietnia br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych zwiększył się łącznie o 10,6% (+65 szt.). Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu blisko 77%) popyt zmniejszył się o -13,4% m/m (-342 szt.). W związku z tym ogólnie w zagregowanej grupie rynek był niższy niż miesiąc wcześniej o 8,7% m/m (-277 szt.).

Od początku 2021 roku rynek samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 t wyniósł 13 523 szt. co przełożyło się na 105,2% wzrost (+6934 szt.).

Podwozia w maju br. (ogółem680 szt.).:
- IVECO (131 szt.) z 108% wzrostem r/r.
- MAN Truck & Bus (130 szt.),
- Mercedes-Benz Trucks 116 szt.,
- Scania (114 szt.),
- DAF Trucks z rezultatem 104 szt.,
- Volvo Trucks (42 szt.),
- Renault Trucks wydało 19 szt. podwozi.
Wśród ciągników samochodowych w maju 2021 r. najwięcej zarejestrował DAF Trucks (597 szt.; +216% r/r: -31% m/m), następnie Mercedes-Benz Trucks 465 szt. (x11 r/r i +13% m/m). Na trzecim miejscu MAN Truck & Bus z liczbą 436 szt. (+336% r/r i +27% m/m), a za nim na czwartym Scania (296 szt.; +160% r/r i -35% m/m). Pierwszą piątkę zamknęło Volvo Trucks (226 szt.; +228% r/r; -16% m/m).

W ogólnym rankingu marek w maju 2021 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t najwięcej pojazdów wydał - DAF 701 szt. (+212%; 24% udz. tyle samo co rok wcześniej). Druga pozycja należy do marki Mercedes-Benz 581 szt. (+309%), która uzyskała ponad 20% tej części rynku – więcej o 5,2 pkt. proc. niż przed rokiem a trzeci był MAN 566 szt. (+213%). Jego udział (niespełna 20%) był wyższy niż w ub.r. o 0,5 pkt. proc. Za nim Scania zarejestrowała 410 szt. (+189%) uzyskała 14 % udział w rynku, 0,7 pkt. proc mniej niż rok wcześniej. Piątkę zamknęło Volvo po rejestracji 268 szt. i wzroście o 160%.

Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 83,8% podczas gdy przed rokiem 90,4% rynku), zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 73,3 % rynku czyli mniej o 0,8 pkt. proc. niż rok wcześniej (74,1 %) i mniej niż miesiąc wcześniej o 2,3 pkt. proc.

Samochody ciężarowe używane

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w maju 2021 r. zarejestrowano 3059 szt. przy 82,7% wzroście. Jest to drugi z najlepszych majowych rezultatów, ostatnio więcej w tym samym miesiącu przybyło w 2019 (3534szt.).
W maju 2021 r. w całej grupie wyróżniliśmy 2869 samochodów ciężarowych (+78,6% r/r; +0,7% m/m) i 190 autobusów (+172,4% r/r; +52% m/m).
Od początku 2021 r. sprowadzono 15 490 używanych pojazdów użytkowych (+57%; +5 622 szt.), w tej liczbie znalazło się 14 657 samochodów ciężarowych (+62,4%; +5629 szt.) i 833 autobusy (-0,8%; -7 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było ponad 10% więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Przeczytaj też:
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
Dobre wyniki MAN Truck & Bus w roku finansowym 2023 Dzięki świetnym wynikom finansowym, MAN Truck & Bus jest dobrze przygotowany do kontynuowania transformacji firmy w kierunku zrównoważonych i inteligentnych rozwiązań transportowych.
Współpraca Ford Trucks i IVECO Ford Trucks, marka ciężkich pojazdów użytkowych Ford Otosan, oraz IVECO, firma należąca do Iveco Group N.V., podjęły niewiążące porozumienie wstępne mające na celu zbadanie możliwości potencjalnej współpracy dotyczącej opracowania wspólnej nowej kabiny dla ciężkich pojazdów użytkowych.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Alexander Vlaskamp pokieruje koncernem następne pięć lat Rady nadzorcze przedłużyły umowę dyrektora generalnego MAN Truck & Bus i członka zarządu TRATON GROUP do listopada 2029 r.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.
Wóz pożarniczy Rosenbauer na podwoziu Scania pracuje dla Grupy Azoty S.A. Samochód ten jest drugim wspólnym projektem firmy Rosenbauer Polska i Grupy Azoty S.A.