Norma emisji spalin Euro VII od kiedy i dlaczego?
Przyszła norma emisji spalin Euro VII sprawi, że ciężarówki z silnikiem Diesla staną się jeszcze droższe. Naukowcy po raz pierwszy próbowali oszacować koszty produkcji.
Oczekuje się, że obecnie przygotowywana przez Komisję Europejską norma emisji spalin Euro VII spowoduje, że ciężkie pojazdy użytkowe będą droższe o 1500 do 4700 euro w porównaniu z dzisiejszymi pojazdami Euro VI. Wprowadzenie kolejnej siódmej już normy czystości spalin jest planowane na rok około 2025.
Oprócz dalszych dolnych wartości granicznych dla cząstek stałych i tlenków azotu, naukowcy oczekują, że Komisja Europejska przede wszystkim zaostrzy wymagania dotyczące zachowania norm czystości spalin na wolnych obrotach silnika przy zimnym silniku. Dobra wiadomość jest taka, że wymagane technologie są już gotowe do lub wkrótce będą gotowe do produkcji seryjnej. Zmiany to przede wszystkim obejście chłodnicy recyrkulacji spalin, gdy silnik jest zimny, szybsze nagrzewanie katalizatora oraz podwójny i wstępnie podgrzany wtrysk substancji katalitycznej - mocznika.
Aby obliczyć dodatkowe koszty, naukowcy stworzyli przykładowe konfiguracje dla przyszłych układów oczyszczania spalin. Jeśli chcesz przedłużyć żywotność układu oczyszczania spalin z 700 000 kilometrów obecnie wymaganych przez prawo europejskie do 970 000 kilometrów, musisz dopłacić około 700 euro. Przy przedłużeniu żywotności układu do 1,3 miliona kilometrów można się spodziewać dopłaty w wysokości 1000 euro.
Pocieszeniem niech będzie informacje że Kalifornia uchwaliła podobne rozporządzenie, już w sierpniu 2020 r. (z etapem pośrednim do 2024 r.).