inteligentne tachografy

W Holandii zaczynają odczytywać inteligentne tachografy bez zatrzymywania ciężarówki do kontroli

Organy kontrolne w krajach UE, które sprawdzają transport drogowy, od połowy lipca 2024 r., będą wyposażone w sprzęt do zdalnego odczytu inteligentnych tachografów. Jednak niektóre już go mają.

 

Inspektorat Inspekcji Transportu i Środowiska (ILT) testuje obecnie różne systemy. Dzięki temu ILT może już sczytywać dane z tachografów, bez zatrzymywania pojazdów. Kierowca nawet nie spodziewa się kiedy zostaje poddany sprawdzeniu.

Przypomnijmy, że od czerwca 2019 roku nowe pojazdy pow. 3,5 t. wyposażone są w inteligentny tachograf, który rejestruje czas jazdy i odpoczynku kierowcy oraz geo położenie samochodu. Wszystkie ciężarówki i autobusy powinny być w to wyposażone od grudnia 2024 r. Aby móc zdalnie odczytywać inteligentne tachografy, wymagane jest tak zwane dedykowane urządzenie łączności krótkiego zasięgu (DSRC). Pozwala to policji oraz innym służbom kontrolnym na ocenę danych z tachografu na drodze bez konieczności zatrzymywania pojazdu.

Inspektorzy mogą z daleka zobaczyć, czy dane dotyczące czasu jazdy i odpoczynku były lub są fałszowane. Urządzenie DSRC pokazuje, na przykład, czy tachograf rejestruje czas jazdy i czy karta kierowcy jest aktywna. Służby sczytując zdalnie dane nie mają tylko informacji, czy kierowca używa właściwej (swojej) karty.

Zaletą zdalnego sczytywania danych jest duża oszczędność czasu kontrolujących i kierowców ciężarówek. Inspektorzy będą mogli bardziej szczegółowo wybierać pojazdy do inspekcji.

Jako jedna z pierwszych ILT ma teraz dostęp do trzech z tych systemów różnych producentów. Inspekcja chce zdobyć doświadczenie, jeszcze zanim kierowcy wymyślą coś na obejście kontroli. Ponadto inspektorzy sprawdzają jakie dane, odczytywane przez urządzenie DSRC, sa przydatne przy wyborze pojazdów do zatrzymania.

Cel, który przyświeca służbom kontrolnym sprawdzającym czas pracy i odpoczynku kierowców, to zwalczanie nieuczciwej konkurencji w branży transportowej. Jak wiadomo kary za te wykroczenia sa surowe, zarówno dla kierowców jak i zarządzających transportem.

Przeczytaj też:
Nowe doskonalsze fotoradary na polskich drogach - sprawdź ich lokalizacje Nowatorska jakość sprzętu, wyłapująca serię pojazdów jednocześnie, ma być skutecznym straszkiem na kierowców.
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Dwa DAF-y LF w służbie Ośrodka Szkolenia Ochotniczej Straży Pożarnej Członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych z województwa mazowieckiego mogą wziąć udział w szkoleniach, które przygotują ich do podniesienia kwalifikacji i uzyskania prawa jazdy kategorii C.
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Jakimi autami będą jeździć Polacy? Tegoroczna edycja badania Portfele Polaków pod lupą na zlecenie Volkswagen Financial Services przyniosła sporo niespodzianek.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.