Austria obniża opłaty drogowe dla ciężarówek elektrycznych i wodorowych

Volvo FM electric

Austriacki rząd chce obniżyć opłaty drogowe dla ciężarówek z napędem elektrycznym lub wodorowym.

 

Jak niedawno ogłosił austriacki rząd federalny opłaty drogowe dla bezemisyjnych ciężarówek z napędem elektrycznym lub wodorowym na autostradach i drogach ekspresowych mają zostać obniżone i byc znacznie niższe w porównaniu z taryfami opłat za pojazdy z silnikiem Diesla. W tym celu Rada Ministrów przyjęła nowelizację austriackiej ustawy o opłatach drogowych wprowadzoną przez Ministerstwo Środowiska i Transportu. Ekolodzy chwalą zmianę prawa, jako ważny sygnał, ale żałują, że obniżenie opłat za przejazdy bezemisyjne dotyczy tylko pojazdów powyżej 3,5 tony, a nie samochodów lekkich.

Opłaty za autostrady i drogi ekspresowe w Austrii są ważnym źródłem dochodu dla tego kraju. Według aktualnych informacji opłaty drogowe w samej Austrii wygenerowały około 1,5 miliarda euro w 2020 roku. W wyniku globalnej pandemii koronawirusa i związanych z nią ograniczeń w podróżowaniu, dochody z opłat drogowych spadły w 2020 r. z około 524 mln euro, w roku poprzednim, do około 450 mln euro w 2020 r. Jeśli chcesz jeździć autostradą w Austrii, musisz kupić winietę. Winieta jest obowiązkowa na wszystkich autostradach i drogach ekspresowych w kraju dla wszystkich pojazdów.

Nowa zmiana w prawie oznacza, że ​​pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, które są wyposażone w silnik elektryczny lub napędzany wyłącznie wodorowymi ogniwami paliwowymi, będą płacić tylko jedną czwartą obowiązujących opłat drogowych dla ciężarówek pow. 3,5 t.

Austriacki rząd federalny wprowadził osobną taryfę opłat za e-ciężarówki lub samochody ciężarowe napędzane wodorem, która ostatecznie kosztuje tylko połowę zwykłej opłaty drogowej. Dzięki nowym opłatom spedytorzy, którzy obsługują swoją flotę pojazdów elektrycznie lub wodorem, uzyskają jeszcze większą ulgę finansową.
O tym, jak sensowna jest ta nowa zmiana prawa, można się przekonać w dyskusjach politycznych na ten temat. Utrata dochodów z bezemisyjnych ciężarówek jest obecnie minimalna, ponieważ na austriackich autostradach lub drogach ekspresowych nie ma prawie żadnych samochodów wyłącznie elektrycznych lub napędzanych wyłącznie wodorem. Jeśli jednak liczba tych bezemisyjnych pojazdów wzrośnie, regulacja opłat drogowych zostanie odpowiednio dostosowana (czytaj: będzie znowu podwyżka). Strach przed utratą dochodów będzie też powodem, dla którego nowa zmiana w prawie dotyczy tylko pojazdów od 3,5 tony, a nie samochodów osobowych.

Przeczytaj też:
Elektryczne samochody dla DPD Polska

DPD Polska powiększyła flotę elektrycznych busów kurierskich o kolejnych 50 vanów. Modele eVito Furgon.

Dziesięć elektrycznych ciężarówek z logo Irizar

Hiszpański producent Irizar, znany z autobusów elektrycznych, otrzymał pierwsze zamówienie na dziesięć egzemplarzy elektrycznej ciężarówki.

Elektryczne ciężarówki będą musiały mieć ostrzegawcze sygnały dźwiękowe

Volvo Trucks opracowało akustyczny system ostrzegawczy dla modeli samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym.

Właściwości opon do pojazdów elektrycznych

Po europejskich drogach porusza się obecnie około 5 tys. autobusów elektrycznych, a według szacunków w ciągu najbliższych pięciu lat liczba ta ma wzrosnąć dziesięciokrotnie.

Elektryczny Hyundai XCIENT drugiej generacji

Wkrótce może się okazać, że w segmencie elektrycznych ciężarówek liderami rynku będą zupełnie inne marki, niż te które znamy z napędów dieslowskich. Świadczy o tym m.in. tempo wprowadzanych zmian, a często jest tak, że firmy wprowadzają już drugą generację elektrycznych pojazdów.

Autobusowa zielona rewolucja trwa

Przy okazji analiz wyników sprzedaży autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi.

Pierwsze zamówienia na elektryczne ciężarówki Hyzon

Inicjatywa zapoczątkowana przez holendrów ma na celu uruchomienie 1800 pojazdów wodorowych i nawet 10 stacji tankowania wodoru do 2025 r.

Elektryczny autobus miejski osiągnął zasięg 500 km

Według producenta większy zasięg wystarczy na dzienne przebiegi pojazdów i pozwoli przedsiębiorstwom komunikacyjnym zaoszczędzić na budowaniu infrastruktury ładowania poza zajezdnią.

Opel zaprezentował wariant modelu Vivaro napędzany ogniwami paliwowymi

Opel Vivaro-e Hydrogen będzie dostępny w dwóch długościach.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL