Grupa ekspertów z Polski doradzi Komisji Europejskiej w sprawie delegowania kierowców

delegowanie kierowców

Wśród przedstawicieli znaleźli się ZMPD, INELO i TLP.

 

Powstanie kolejnej grupy ekspertów działającej na rzecz sektora TSL to reakcja na zbliżający się termin wprowadzenia następnych przepisów związanych z pakietem mobilności w transporcie międzynarodowym. Do głównych zadań grupy będzie należało wsparcie KE w udzielaniu porad w zakresie przepisów socjalnych dotyczących delegowania kierowców oraz pomoc przy opracowywaniu wszelkich wytycznych w tym zakresie (pierwsze zaczną obowiązywać już od 2 lutego 2022 roku).

Margareta Przybyła reprezentująca Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), Joanna Jasiewicz ze związku pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP), a także Bartłomiej Zgudziak z Grupy INELO dołączyli do Grupy Ekspertów ds. delegowania kierowców. Zespół specjalistów powołała Dyrekcja Generalna Komisji Europejskiej (DG MOVE) odpowiedzialna za transport w Unii Europejskiej.

 

- Nadrzędną rolą grup ekspertów tworzonych w obszarze transportu drogowego jest doradzanie Komisji Europejskiej w kluczowych dla tego sektora kwestiach. W przypadku grupy ds. delegowania kierowców, do której dołączył jeden z naszych ekspertów, Bartłomiej Zgudziak, głównym zadaniem jest regularna wymiana informacji i badanie przypadków, w których pojawią się różnice w rozumieniu, stosowaniu i egzekwowaniu nowych przepisów dotyczących delegowania pracowników. Dzięki polskiej reprezentacji, składającej się z przedstawicieli TLP, ZMPD oraz INELO mamy realny wpływ na wdrażane rozwiązania, możemy o nich dyskutować i sprawdzać ich skuteczność, patrząc z perspektywy polskich firm transportowych. Z drugiej strony przedsiębiorstwa, które nam zaufały, mogą mieć pewność, że przekazujemy im najnowsze informacje o zmianach w branży TSL – podkreśla Bartosz Najman, wiceprezes Grupy INELO.

- Powołanie tej grupy było jednym z postulatów branży wobec Komisji Europejskiej. W ramach jej działalności będziemy odpowiadać na pytania dotyczące faktycznego stosowania dyrektywy w sprawie delegowania pracowników w branży transportowej, a tych jest naprawdę mnóstwo. Przepisy powinny być egzekwowane tak samo we wszystkich krajach UE. Dlatego to bardzo ważne, że zasiądziemy przy jednym stole z ekspertami z krajów członkowskich, oczywiście online i będziemy mogli poznać ich interpretację konkretnych przepisów. To nam da przede wszystkim wiedzę o tym, czego możemy spodziewać się w poszczególnych państwach, ale także pozwoli reagować na bieżąco i miejmy nadzieję wypracować wspólne rekomendacje - komentuje Margareta Przybyła, stały przedstawiciel ZMPD w Brukseli.

Pakiet zmian w delegowaniu pracowników branży transportowej

Nowe regulacje znacząco wpłyną na polskie firmy transportowe, zwłaszcza te, które wykonują przewozy kabotażowe (na terenie jednego kraju UE) i cross trade (z jednego kraju UE do drugiego, innego niż siedziba przewoźnika). Polscy przewoźnicy będą musieli dostosować się do nowego modelu pracy poza krajem. Zmiany, które zaczną obowiązywać już za niecały rok, będą dotyczyć przede wszystkich zasad delegowania pracowników. Dla polskich firm transportowych oznaczają m.in. znaczący wzrost kosztów wynagrodzeń.

Podstawową zmianą jest wprowadzenie przepisów uniemożliwiających zaliczanie składników wynikających z podróży służbowych (diety i ryczałty za nocleg) w skład pensji kierowcy. Pracownikowi delegowanemu za czas pracy za granicą będzie przysługiwać pełne wynagrodzenie określone przepisami kraju, w którym wykonuje usługę. To oznacza, że zniknie rozliczanie według pensji minimalnej, a pojawią się nowe obowiązki i zasady dotyczące kwestii wynagrodzeń kierowców. Za transport towarów na terenie wspólnoty przewoźnicy zapłacą stawki takie jak w kraju, w którym ich pracownicy wykonują usługę. Brak możliwości zaliczania w skład pensji należności z tytułu delegacji pracownika oznacza, że firmy będą musiały odprowadzać składki na ubezpieczenie społeczne i na podatek dochodowy od całości wypłaty. Eksperci Grupy INELO przeprowadzili symulację, z której wynika, że w zależności od typu wykonywanych przewozów na terenie wspólnoty, koszty polskich przewoźników mogą wzrosnąć od 20 do nawet 100 proc.

Grupy eksperckie działają w obszarze transportu w UE

- Od lat jesteśmy członkiem grupy, która zajmuje się sprawami regulującymi czas pracy kierowców, a także grupy omawiającej tematy związane z działaniem i zmianami w zakresie tachografów. Zasiadamy też w zarządzie Konfederacji Organizacji Kontroli w Transporcie Drogowym (Corte) – zaznacza Bartosz Najman.

- Dołączenie do grupy ekspertów w ramach działalności KE pozwoli nam mieć jeszcze większy wpływ na to, co dzieje się w sektorze TSL i być niejako głosem polskiej branży transportowej na międzynarodowej arenie, w tym przypadku w obszarze delegowania pracowników. Liczymy na efektywną współpracę, która przyniesie jasną interpretację nowych przepisów i pozwoli wypracować stałe wytyczne dla wszystkich krajów UE. Dzięki temu polscy i europejscy przewoźnicy będą mogli lepiej się przygotować do nowej rzeczywistości i uniknąć kar wynikających ze złej interpretacji przepisów - komentuje Bartłomiej Zgudziak, ekspert ds. analiz i rozliczeń Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców z Grupy INELO.

Działalność grupy ma zapobiec sytuacjom, w których przewoźnicy i kierowcy będą karani za niezamierzoną niezgodność z obowiązującymi przepisami, wynikającą z ich błędnej interpretacji. Pomoże to również zapewnić jednolite egzekwowanie przepisów przez organy wykonawcze w całej Unii Europejskiej. Pierwsze spotkanie grupy odbyło się 7 maja.
Przeczytaj też:
Co może zaskoczyć kierowców w porcie w Hamburgu

Firmy MAN Truck & Bus oraz Hamburger Hafen und Logistik, HHLA pomyślnie zakończyły pierwsze testy praktyczne programu Hamburg TruckPilot. Chodzi o wykorzystanie autonomicznych ciężarówek w terminalach portowych.

KamAZ K5 we flocie CRAFTER Group

Grupa CRAFTER, z siedzibą w Moskwie, poinformowała o nabyciu dwudziestu ciągników siodłowych KamAZ K5.

Polska ciężarówka utknęła w Sotiello pomimo znaków ostrzegawczych

Niewłaściwe wskazania GPS doprowadziły kierowcę do smutnego zakończenia. Otrzymał mandat i musiał wezwać holownik.

KamAZ z nowym podwoziem średniej ładowności

Firma KamAZ wyprodukowała kilka egzemplarzy nowej średniej serii 53251 z kabiną ciągnika siodłowego K5, która została zapożyczona z ostatniej generacji Mercedes-Benz Actros.

Czy będą kontrole na granicy polsko-niemieckiej?

Związek Policji Federalnej potwierdził swój plan po tym, jak coraz większa liczba uchodźców napłynęła nielegalnie do Niemiec.

BAG podsumowało kontrole kierowców ciężarówek

Federalny Urząd Transportu Towarowego, co miesiąc składa raport z działań kontrolnych na drogach w Niemczech.

Niemcy rekrutują truckerów z Włoch i oferują im wyższe zarobki

Niemcy chcą rozwiązać problem niedoboru kierowców ciężarówek rekrutując kierowców z zagranicznych firm przewozowych wjeżdżających do tego kraju swoimi ciężarówkami.

Wielka Brytania boryka się ze skutkami braku kierowców i dlatego chce rozszerzyć kabotaż

W walce z rażącym niedoborem kierowców ciężarówek rząd brytyjski chce złagodzić zasady pracy dla zagranicznych firm transportowych.

Incydent na granicy. Pociąg z ciężarówkami zmuszony do powrotu do Szwajcarii

Pociągi przewożące ciężarówki, jako element transportów intermodalnych, po raz pierwszy przejechały trasę Freiburg–Novara 11 lipca 2001 roku. Przewoźnikiem jest firma RAlpin z Freiburga, która od tego czasu przerzuciła ponad 1,7 miliona pojazdów ciężarowych z dróg na tory odciążając Alpy Szwajcarskie.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL