Mercedesem zapłacisz za paliwo?

Truck Wallet Mercedes

W praktycznych testach, jakie już przeprowadzono na stacjach Shell, ciężarówki Mercedes-Benz Actros po raz pierwszy samoczynnie płaciły za paliwo.

 

Inżynierowie z Mercedes-Benz Trucks i Shell zainstalowali w pokładowym systemie ciężarówki nowy prototyp cyfrowego identyfikatora pojazdu Mercedes-Benz Trucks, współpracujący z prototypem cyfrowej karty paliwowej. Identyfikator ten (Truck-ID) działa, jak wbudowany dowód tożsamości, za pomocą którego ciężarówka autonomicznie uwierzytelnia transakcje. Transfer danych, dzięki któremu pokładowy system komputerowy może na stacjach paliw Shell realizować
płatności z użyciem cyfrowej karty paliwowej, odbywa się poprzez interfejs programowy Shell SmartPay API. Do omawianych testów użyte zostały normalne pojazdy seryjne, których oprogramowanie rozbudowano jednak o moduł płatnościowy i autoryzacyjny.

Kolejnym elementem technologicznym o kluczowym znaczeniu jest tak zwany Truck Wallet. Truck Wallet to technologia platformowa służąca, jako centralny program użytkownika; skupia ona wszystkie aplikacje, które uzyskują dostęp do identyfikatora Truck-ID i wykorzystują go do różnych celów. Jedną z tych aplikacji jest cyfrowa karta paliwowa, opracowana wspólnie przez ekspertów z Mercedes-Benz Trucks i Shell. We wspomnianych testach zastosowano ją w płatnościach on-line do uwierzytelniania i autoryzowania samochodu ciężarowego wobec centralnego systemu zarządzającego stacji paliw: najpierw pojazd na podstawie swojego identyfikatora Truck-ID był rozpoznawany przez system Shell, następnie aplikacja Shell SmartPay API zezwalała na transakcję. Istotnym elementem kontroli bezpieczeństwa było porównanie współrzędnych GPS danego samochodu z lokalizacją stacji paliw - ich zgodność stanowiła warunek aktywacji dystrybutora.

Jak dotąd, firmy przewozowe wyposażają swoich kierowców w fizyczne karty paliwowe, którymi można płaci na wybranych stacjach. Kwota zakupu jest wtedy pobierana bezpośrednio z konta firmy. Zainstalowana w samochodzie cyfrowa karta paliwowa pod wieloma względami ułatwiłaby kierowcom ciężarówek codzienną pracę. Przykładowo, nie musieliby oni po zatankowaniu iść do okienka kasowego. Po drugie, dzięki takiej innowacji znacznie uprościłyby się czynności administracyjne w firmie transportowej i wzrosłoby bezpieczeństwo procesów, gdyż nie trzeba by wydawać kierowcom plastikowych kart, a następnie odbiera je od nich. Cyfrowa karta paliwowa utrudniłaby też rozpowszechnione obecnie oszustwa przy zakupie paliwa. Eksperci szacują, że roczna wielkość strat, jakie ponosi branża transportowa wskutek oszustw przy korzystaniu z kart paliwowych do tankowania ciężkich samochodów ciężarowych, opiewa na milionowe kwoty.

Praktyczne zastosowanie opisywanej metody, opracowanej przez Mercedes-Benz Trucks i Shell, mogłoby wyglądać tak, że menedżer floty w centrali przedsiębiorstwa transportowego, będzie przydzielał samochodowi ciężarowemu cyfrową kartę paliwową na ekranie portfelu Truck Wallet. Umieszczenie karty paliwowej w portfelu Truck Wallet danego pojazdu spowoduje, że identyfikator Truck-ID pojazdu zostanie powiązany z tą kartą. Operacja ta będzie przebiegała online, zatem menedżer floty będzie miał w każdej chwili dostęp do portfeli Truck Wallet wszystkich ciężarówek.
Na trasie, gdy zajdzie potrzeba zatankowania, aplikacja nawigacyjna powiązana z portfelem Truck Wallet wskaże kierowcy najbliższą stację paliw. Gdy kierowca zatwierdzi w systemie wskazaną stację i dojedzie na nią, aplikacja zapyta go o numer wybranego dystrybutora. Po zatankowaniu i odwieszeniu pistoletu wlewowego system firmy Shell prześle do Truck Wallet informację o ilości wlanego paliwa, numerze dystrybutora oraz cenie paliwa. Z kolei Truck Wallet prześle do systemu Shell poziom paliwa w zbiorniku. Jeśli wszystkie dane okażą się zgodne, kierowca w pokładowym systemie nawigacyjnym otrzyma sygnał zatwierdzenia i będzie mógł kontynuować jazdę.

Przeczytaj też:
Co może zaskoczyć kierowców w porcie w Hamburgu

Firmy MAN Truck & Bus oraz Hamburger Hafen und Logistik, HHLA pomyślnie zakończyły pierwsze testy praktyczne programu Hamburg TruckPilot. Chodzi o wykorzystanie autonomicznych ciężarówek w terminalach portowych.

KamAZ K5 we flocie CRAFTER Group

Grupa CRAFTER, z siedzibą w Moskwie, poinformowała o nabyciu dwudziestu ciągników siodłowych KamAZ K5.

Polska ciężarówka utknęła w Sotiello pomimo znaków ostrzegawczych

Niewłaściwe wskazania GPS doprowadziły kierowcę do smutnego zakończenia. Otrzymał mandat i musiał wezwać holownik.

KamAZ z nowym podwoziem średniej ładowności

Firma KamAZ wyprodukowała kilka egzemplarzy nowej średniej serii 53251 z kabiną ciągnika siodłowego K5, która została zapożyczona z ostatniej generacji Mercedes-Benz Actros.

Czy będą kontrole na granicy polsko-niemieckiej?

Związek Policji Federalnej potwierdził swój plan po tym, jak coraz większa liczba uchodźców napłynęła nielegalnie do Niemiec.

BAG podsumowało kontrole kierowców ciężarówek

Federalny Urząd Transportu Towarowego, co miesiąc składa raport z działań kontrolnych na drogach w Niemczech.

Niemcy rekrutują truckerów z Włoch i oferują im wyższe zarobki

Niemcy chcą rozwiązać problem niedoboru kierowców ciężarówek rekrutując kierowców z zagranicznych firm przewozowych wjeżdżających do tego kraju swoimi ciężarówkami.

Wielka Brytania boryka się ze skutkami braku kierowców i dlatego chce rozszerzyć kabotaż

W walce z rażącym niedoborem kierowców ciężarówek rząd brytyjski chce złagodzić zasady pracy dla zagranicznych firm transportowych.

Incydent na granicy. Pociąg z ciężarówkami zmuszony do powrotu do Szwajcarii

Pociągi przewożące ciężarówki, jako element transportów intermodalnych, po raz pierwszy przejechały trasę Freiburg–Novara 11 lipca 2001 roku. Przewoźnikiem jest firma RAlpin z Freiburga, która od tego czasu przerzuciła ponad 1,7 miliona pojazdów ciężarowych z dróg na tory odciążając Alpy Szwajcarskie.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL