Volkswagen T1 Samba obchodzi 70-te urodziny

VW T1 Samba 70 lat

Dla wielu jest uosobieniem kultury hippisów, ale popularnym minibusem został na długo przed pokoleniem "Flower Power".

 

Dokładnie 70 lat temu, na pierwszych powojennych targach motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie, zaprezentowano wersję "luksusową" Volkswagena Transportera pierwszej generacji - eleganckiego ośmiomiejscowego minibusa. Dziś model ten jest znany na całym świecie pod nazwą "Samba" i cieszy się szczególnym zainteresowaniem kolekcjonerów i miłośników marki.

Gdy we Frankfurcie nad Menem, w kwietniu 1951 r. odbywa się wystawa pojazdów użytkowych IAA, Volkswagen korzysta z tej okazji i prezentuje swoje nowe pojazdy na imponującym stoisku o powierzchni 1350 m2. Buduje na nim kopię części linii montażowej Garbusa, a niespotykana, wręcz surrealistyczna instalacja oświetleniowa wprawia zwiedzających w osłupienie. W mediach stoisko targowe zostaje nawet okrzyknięte "Świątynią Volkswagena", a koncepcja ta wyznacza trendy dla przyszłych wystaw.

Jednym z najważniejszych wydarzeń tej wystawy była bez wątpienia była światowa premiera nowego pojazdu wieloosobowego, którego w momencie wprowadzenia na rynek Volkswagen nazwał zwyczajnie i prosto: Minibus - "wersja specjalna". Różnice między nim, a wersją standardową nie były jednak zwyczajne: za cenę, która początkowo wynosiła prawie 3000 DM, klient otrzymywał ekskluzywny zestaw dodatkowych funkcjonalności. Na zewnątrz, ten elegancki minibus charakteryzował się harmonijnym dwukolorowym malowaniem z atrakcyjnymi aluminiowymi listwami ozdobnymi i eleganckim, chromowanym przednim zderzakiem. Spotykane wcześniej tylko w omnibusach pełne przeszklenie boków pojazdu, w tym charakterystyczne "świetliki" – łącznie 23 okna – sprawiło, że ta wersja Bulli wyglądała niczym turystyczny autobus. Do tego dochodził jeszcze duży, przesuwany, składany harmonijkowo dach, dzięki któremu pasażerowie z tyłu mieli wrażenie jazdy w kabriolecie. Trudno było znaleźć się bliżej natury podczas podróży.

Luksusową atmosferę kabiny pasażerskiej potęgowało eleganckie wyposażenie, tapicerowane boki i chromowane listwy wykończeniowe. Odpowiednią rozrywkę muzyczną dla małej grupy podróżnych zapewniało montowane na życzenie radio (model "Auto Super") w desce rozdzielczej.

Bez wątpienia była to absolutna nowość, dzięki czemu w USA sprzedawano go jako Microbus Deluxe. W Niemczech jednak firma skromnie pozostała przy "wersji specjalnej", a od 1952 roku przy równie mało oryginalnym określeniu "model specjalny".

Sami klienci jednak szybko zadbali o to, by nadać nowemu modelowi fajną nazwę, choć dziś nie można już niestety dokładnie prześledzić źródła jej pochodzenia. Najprawdopodobniej nazwa "Samba" jest skrótem od niemieckiego określenia: "Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett" (wersja z szyberdachem i specjalną deską rozdzielczą) albo raczej od "Sonder Ausführung mit besonderer Ausstattung" (wersja specjalna ze specjalnym wyposażeniem). Biorąc pod uwagę ówczesne czasy i modę, nie jest również wykluczone, że inspiracja pochodzi od egzotycznie brzmiącej nazwy żywiołowego brazylijskiego tańca. W pewnym momencie okazało się, że potoczna nazwa weszła do stałego użytku. W holenderskim cenniku z roku 1954 znajdziemy oficjalne oznaczenie wersji: "Samba".

Produkcja seryjna Volkswagena Minibusa "wersja specjalna" rozpoczęła się 27 czerwca 1951 roku, a zakończyła w lipcu 1967. Wyprodukowano niemal 100 tysięcy jego egzemplarzy.

Najstarsza znana "Samba" jest prywatną własnością kolekcjonera z niemieckiej Nadrenii. Praktycznie cała jej historia jest udokumentowana. Właściciel posiada nawet oryginalną fakturę zakupu.

Volkswagen T1 Samba:
- Malowanie nadwozia było niemal zawsze utrzymane w dwóch kolorach
- Na powierzchni nadwozia zawsze montowano ozdobne listwy - nie można było zamówić wersji bez nich
- Łączna długość wszystkich listew ozdobnych wynosiła 11 m 12 cm
- W desce rozdzielczej zawsze montowano zegar
- M 130: to oznaczenie dla opcji modelowej bez świetlików i otwieranego dachu
- Samba produkowana od czerwca 1951 do sierpnia 1963 miała łącznie 23 okna. Okno przesuwne w drzwiach kierowcy i pasażera z przodu było liczone jako jedna szyba.
- Samba produkowana w okresie od sierpnia 1963 do lipca 1967 miała 21 okien. Z uwagi na poszerzenie klapy tylnej w tej wersji modelowej, zniknęły okna narożnikowe
- Pierwsza Samba miała moc zaledwie 18 kW/25 KM
- W roku 1953 Samba została pierwszym Volkswagenem Typ 2 z odpowiednim zderzakiem tylnym
- Dopiero w lutym 1955 zastąpiono okna narożnikowe z plexiglasu oknami z bezpiecznego szkła. A w Szwajcarii jeszcze do dziś spotkać można osoby nazywające Sambę "Plexibus".
Przeczytaj też:
Żabka kupiła eklektryczne dostawcze Volkswageny

Flotę Żabki zasiliły kolejne auta. Są to cztery elektryczne Volkswageny Transportery ABT, z których korzystać będą Interwencyjne Grupy Serwisowe, na co dzień obsługujące usterki w sklepach. To pierwsze tego typu auta z zabudową serwisową w Europie.

 

- Inwestycja w przyjazny środowisku, zeroemisyjny transport w miastach, to poprawa komfortu życia ich mieszkańców, dlatego stawiamy na rozwój Smart City logistics. Większość naszych placówek zlokalizowana jest w najbardziej atrakcyjnych punktach miast, o bardzo dużym natężeniu ruchu, często w ścisłym centrum. Zapewnienie odpowiedniego łańcucha dostaw do takich lokalizacji wymaga od nas odpowiedniego podejścia do planowania i obsługi sklepów, przy ograniczeniu emisji szkodliwych substancji oraz poziomu hałasu. Właśnie zainwestowaliśmy w cztery zeroemisyjne pojazdy serwisowe marki Volkswagen. Cały czas intensywnie śledzimy rynek motoryzacyjny w poszukiwaniu pojazdów zeroemisyjnych i zasilanych paliwami alternatywnymi, optymalnych do naszych potrzeb. Mowa tu również o pojazdach ciężarowych jak i osobowych dla kadry terenowej - mówi Adam Manikowski, Dyrektor Generalny Żabka Polska.

Do floty Żabki trafiły właśnie cztery elektryczne Volkswageny Transporter ABT. To pierwsze w Europie elektryczne samochody dostawcze z zabudową serwisową. Pojazdy zostały odpowiednio przygotowane, tak, by korzystać z nich mogły Interwencyjne Grupy Serwisowe Żabka zajmujące się ekspresowymi naprawami i serwisem urządzeń znajdujących się w sklepach Żabka w czterech miastach Polski: Poznaniu, Warszawie, Łodzi i Krakowie. Żabka zapewnia swoim franczyzobiorcom bezpłatny serwis w ramach współpracy franczyzowej. Fachowcy usuwają usterki dotyczące adaptacji, chłodnictwa, gastronomii, jak również problemy z zakresu wizualizacji i wyposażenia.

- Rozwijamy naszą pełną sukcesów współpracę z firmą Żabka Polska. Sieć Żabka to nasz długoletni, mocny klient flotowy. Pracując wspólnie stawiamy na elektromobilność, rozwiązania przyjazne środowisku i zwracamy się w kierunku ciągłego ulepszania tkanki miejskiej - tworzenia tzw. Smart City oraz dbania o poprawę jakości życia mieszkańców poprzez redukcję hałasu oraz emisji spalin. W ramach współpracy od lat zapewniamy sieci Żabka samochody flotowe, w ubiegłym roku dostarczyliśmy dwa nowoczesne elektryczne Volkswageny e-Crafter, a teraz flotę tej firmy zasiliły cztery elektryczne Transportery. W ten sposób spełniamy oczekiwania naszego klienta, razem podkreślając ogromną wagę rozwiązań zeroemisyjnych dla przyszłości naszych miast. Chcemy jako marka nie tylko dostarczać elektryczne samochody dostawcze, ale także współtworzyć nowoczesną logistykę miejską, promować alternatywne źródła energii, obalać mity i przełamywać bariery. Chcemy prowadzić z klientami dialog i wychodzić do nich z nowoczesnymi rozwiązaniami transportowymi - komentuje Piotr Łakomy, dyrektor marki Volkswagen Samochody Dostawcze.

Elektryczne pojazdy marki Volkswagen Samochody Dostawcze pomagają w codziennym, efektywnym funkcjonowaniu sklepów sieci Żabka. Poruszanie się elektrycznym Volkswagenem Transporterem ABT w centrum dużego miasta wiąże się z możliwością korzystania ze wszystkich udogodnień tworzonych przez samorządy dla samochodów elektrycznych. Mogą one bez przeszkód przemieszczać się tzw. buspasami, omijając w ten sposób uliczne korki oraz parkować bezpłatnie w miejskich strefach płatnego parkowania, co wpływa na efektywność logistyki i szybkość dotarcia do sklepów. Zarówno Volkswagen Samochody Dostawcze, jak i sieć Żabka, przykładają wagę do tego, by nowoczesne środki transportu były jak najbardziej ekologiczne. Wybrany przez Żabkę elektryczny Volkswagen Transporter ABT jest samochodem bezemisyjnym, nie zanieczyszcza powietrza spalinami, a dodatkowo nie emituje hałasu. Ma to bezpośredni wpływ na poprawę warunków życia mieszkańców miast, podwyższa komfort pracy kierowców jak również zapewnia franczyzobiorcom Żabki najwyższą jakości obsługi.

Voolkswagen Power Day, czyli co dalej z elektromobilnoscią

Podczas wirtualnego wydarzenia poprzedzającego doroczną konferencję prasową i pod hasłem programowym Power Day producent samochodów Volkswagen ogłosił plany współpracy ze szwedzkim partnerem produkującym akumulatory firmą Northvolt.

 

Nowy Volkswagen Caddy 5 Cargo

Nowy Volkswagen Caddy 5 w wersji Cargo, to świetna propozycja dla indywidualnych przedsiębiorców, dla flot i dla usług.

 

Volkswagen Financial Services wdrożył drugi etap pomocy dla strażaków ochotników

Ruszył drugi półroczny etap współpracy VFS z Ochotniczymi Strażami Pożarnymi. Jej celem jest wsparcie walki strażaków z pandemią koronawirusa.

 

Volkswagen Caddy 5 Maxi już w produkcji

Nowy Volkswagen Caddy 5 Maxi, którego produkcję - w ślad za wersjami osobową, cargo i kempingową California - rozpoczęto właśnie w zakładach Volkswagen Poznań.

 

W Poznaniu ruszyła produkcja VW Caddy Califirnia

Z linii produkcyjnej zakładów Volkswagen Poznań zjechały pierwsze egzemplarze małego kompaktowego kampera Caddy California.

 

Volkswagen Samochody Dostawcze podsumowuje ubiegły rok w sprzedaży

Podobnie jak w wielu światowych firmach i markach, również w Volkswagen Samochody Dostawcze rok 2020 został zdeterminowany przez przebieg pandemii Covid-19 i związane z nią spowolnienie gospodarcze.

 

Volkswagen Caddy 5 generacji już w seryjnej produkcji

Z taśm produkcyjnych fabryki Volkswagen Poznań zjechały pierwsze egzemplarze kolejnej generacji modelu Volkswagena Caddy.

 

Wersja Multivan obchodzi trzydzieste piąte urodziny. Wszystko zaczęło się od modelu T3

Pierwszy Multivan bazował na modelu T3 i miał swoją światową premierę w 1985 r. na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL