Automatyczny sprzęg naczepy - dobre czy złe rozwiązanie?

Jost KKS

Z punktu widzenia wielu kierowców ciężarówek podejście to jest co najmniej dyskusyjne. Bo wygoda owszem, ale są sytuacje, gdzie człowiek sam musi ocenić, czy prawidłowo można sprzęgać naczepę np. na nierównym terenie.

 

Firma Jost - światowy lider w dziedzinie sprzęgów siodłowych koncentruje swoje działania na takim właśnie rozwiązaniu. Dzięki automatycznemu systemowi sprzęgania KKS, który jest już dostępny na rynku, Jost chce ułatwić pracę kierowcom jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo. Dzięki nowej innowacji naczepę można podłączać i odczepiać za pomocą pilota z siedzenia kierowcy. Bez wykonywania jakichkolwiek prac manewrowych, bez wysiadania i wchodzenia do kabiny, bez kręcenia korbą i wypuszczania i chowania nóg naczepy, konieczności podłączania przyłączy powietrza i prądu. Jost obiecuje oszczędność czasu, a tym samym większą wydajność, nie mówiąc już o komforcie.

Automatyczny system sprzęgania KKS składa się ze sprzęgu siodłowego KKS 42, elektrycznego modułu podwozia E-Drive, czujników systemu sprzęgania, automatycznego systemu smarowania LubeTronic, kasety zdalnego sterowania KKS oraz złącza KKS znormalizowanego przez ISO. Dzięki tym wszystkim elementom Jost wprowadza nas w co najmniej XXII, jeśli chodzi o automatyzację podstawowych zadań obsługowych kierowcy. Czujniki informują kierowcę o aktualnym stanie sprzęgania lub rozprzęgania w czasie rzeczywistym.

Elektryczne nogi podporowe Moduł E-Drive opuszczają się automatycznie po naciśnięciu jednego przycisku a sprzęg siodłowy odblokowywany jest zdalnie. Można również uniknąć niebezpiecznego wchodzenia i schodzenia z pomostu za kabiną ponieważ nie trzeba już ręcznie odłączać spiralnych przewodów pneumatycznych, elektrycznych, ABS/EBS, a złącze KKS sprzęgu siodłowego i naczepy rozłącza wszystkie połączenia elektryczne i pneumatyczne pomiędzy naczepą a ciągnikiem.
Podczas sprzęgania kierowca podnosi podwozie pojazdu, aby zapewnić kontakt płyty sprzęgu siodłowego z płytą ślizgową naczepy. Zamontowany w sprzęgu siodłowym czujnik sygnalizuje kontakt z płytą ślizgową naczepy. Po wyświetleniu na pilocie zdalnego sterowania KKS informacji o kontakcie płyt należy cofać ciągnikiem do momentu, aż sworzeń królewski znajdzie się w zamku sprzęgu siodłowego i zostanie zablokowany. Czujniki monitorują również odpowiednią pozycję sworznia królewskiego i prawidłowe zablokowanie sprzęgu siodłowego, a dane na ten temat są wyświetlane kierowcy na pilocie zdalnego sterowania KKS. Wraz z połączeniem mechanicznym poprzez sworzeń królewski następuje również automatyczne połączenie pneumatyki, elektryki oraz systemów ABS/EBS przez złącze KKS.

Zastosowanie KKS pozwala zaoszczędzić do 50% czasu podczas każdej wymiany naczepy, ponieważ nie ma już konieczności ręcznego podnoszenia i opuszczania nóg podporowych, podłączania przewodów zasilających oraz otwierania sprzęgu siodłowego. KKS znacznie redukuje koszty pokonywanych tras, przy czym 50% z nich można zaoszczędzić na sprzęganiu i rozprzęganiu. KKS do idealne rozwiązanie dla firm transportowych, które często realizują przejazdy na krótkich trasach z dużą liczbą procesów sprzęgania i rozprzęgania, jak ma to zwykle miejsce w transporcie zakładowym, gdzie oszczędność czasu przekłada się na wymierne korzyści finansowe. System KKS znajdzie również zastosowanie w transporcie, gdzie ogromną rolę odgrywa bezpieczeństwo, np. podczas przewozu substancji niebezpiecznych, ponieważ monitoring oparty na czujnikach oferuje wysoki poziom zabezpieczenia przed odłączeniem naczepy i niewłaściwym sprzęganiem. KKS to również idealne rozwiązanie dla transportu z zakładu produkcyjnego do centrum logistycznego. Zdalne sterowanie i monitorowanie za pomocą KKS niemal całkowicie eliminuje błędy i szkody podczas procesu sprzęgania. Elektryczne nogi podporowe Moduł E-Drive zawsze chowają się w pełni automatycznie. Dzięki KKS prawdopodobieństwo odłączenia naczepy ze względu na nieprawidłową obsługę, uszkodzenia i wypadków przy pracy spada niemal do zera. Istnieje możliwość stopniowego wprowadzania KKS do flot mieszanych.

 

 

Przeczytaj też:
Przeładowane ciężarówki zatrzymane w okolicy Bydgoszczy

Działania bydgoskiej Inspekcji Transportu Drogowego w dniu 5 maja br. ukierunkowane były na eliminowanie z dróg przeładowanych pojazdów.

Przemyt narkotyków na pokładzie ciężarówki zatrzymanej w Polsce (video)

Jak donosi KAS samochód ciężarowy przewoził ładunek z Hiszpanii do Polski.

Ponad połowa ciężarówek z nieprawidłowo zabezpieczonym ładunkiem

Pod koniec kwietnia, gdy kierowcy ciężarówek spieszyli się do domów na długi weekend, belgijska policja przeprowadziła akcję pod kątem zabezpieczenia ładunków.

Pomysłowy kierowca ciężarówki na trasie Turcja - Rosja

 Co zrobić, gdy brakuje pieniędzy na naprawę, a do domu daleko... Rumuński kierowca, zamiast wymienić uszkodzone koło, postanowił podwiesić pasami całą oś.

Dlaczego nie wolno wjeżdżać bezpośrednio przed ciężarówkę. Nowa akcja policji w Niemczech

Proszę nie wjeżdżać bezpośrednio przed ciężarówką - tak brzmi hasło policji z Dortmundu informujące kierowców innych aut o zagrożeniu.

Gdy przewozimy drewno...

Na tzw. "drewnianym szlaku", z Niemiec do Szczecinka, inspektorzy z WITD zatrzymali do rutynowej kontroli ciężarówkę należącą do polskiego przewoźnika.

Naczepy Krone we flocie Scania demo

Centrum testowo-demonstracyjne Scania znajduje się w pobliżu Södertälje, tam też znajduje się siedziba szwedzkiego producenta ciężarówek
i fabryka ciężarówek.

Piwo ląduje na poboczu. Wypadek polskiej ciężarówki na autostradzie A10

W poważnym wypadku, w sobotnie popołudnie, na autostradzie A 10 brała udiał polska ciężarówka, która wypadła z pasa ruchu i przewróciła się na poboczu drogi.

Za legalizację tachografów trafił do prokuratury

Jak donosi mazowiecka policja 43-letni mieszkaniec Ciechanowa usłyszał zarzuty za niezgodne z przepisami legalizowanie tachografów u klientów.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL