Przegoniliśmy Zachód - zakupy nowych samochodów ciężarowych w Europie
Europejski rynek pojazdów przemysłowych wykazuje ogólne oznaki ożywienia, ale porusza się, jakby z dwoma prędkościami. Wschodnia część jest do przodu, a zachodnia wciąż w tyle, z wyjątkiem Włoch, gdzie sprzedaż wzrosła o dziesięć procent.
Tak wygląda dziś sytuacja, którą pokazują sondaże Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów Przemysłowych (ACEA), dotyczące rejestracji w lutym. Ogółem w miesiącu zarejestrowano 156 144 jednostki, co oznacza wzrost o 1,2% w porównaniu z tym samym miesiącem 2020 r. (Kiedy to we Włoszech pojawiły się pierwsze ograniczenia spowodowane pandemią Covid-19). Jednak wzrost jest skoncentrowany w Europie Wschodniej, z + 17,2%, podczas gdy na Zachodzie pozostaje na minusie. Podobnie, jak pierwsze dwa lata ogólnie na minusie, z zarejestrowanymi 297 651 szt. pojazdów (- 3,3%). W Europie Zachodniej największy spadek odnotowała Hiszpania (-22%), a następnie Niemcy (-9,6%). We Francji wielkość sprzedaży była mniej więcej podobna do ubiegłorocznej (-0,2%), podczas gdy Włochy były jedynym dużym rynkiem, na którym odnotowano wzrost (+ 1,9%).
W segmencie pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony europejskie rejestracje wzrosły w lutym o 6,6%, głównie za sprawą dobrych wyników na rynkach Europy Wschodniej (+ 33,1%). trzy z czterech największych rynków Europy Zachodniej również wypadają pozytywnie: Włochy (+ 12,3%), Hiszpania (+ 6,4%) i Niemcy (+ 1,2%). W pierwszych dwóch latach rejestracje w Europie utrzymywały się na stabilnym poziomie (-0,3%) w porównaniu z rokiem poprzednim. Patrząc ponownie na główne rynki, popyt spadł we Francji (-6,5%), Niemczech (-5,4%) i Hiszpanii (-4,1%), podczas gdy we Włoszech odnotowano wzrost o 9,9%.
Ograniczając analizę do pojazdów o masie całkowitej powyżej 16 ton, w lutym w Europie zarejestrowano 19 630 sztuk, co oznacza wzrost o 8,8%. Europa Wschodnia zapewniła silny impuls do tego wzrostu (+ 36%), a Polska, jeden z najważniejszych rynków pod względem wolumenu, odnotowała wzrost sprzedaży ciężarówek o 51,3%. Z wyjątkiem Francji (-10,2%), główne rynki Europy Zachodniej również znacząco przyczyniły się do pozytywnych wyników regionu: Włochy (+ 15,8%), Hiszpania (+ 9,7%) i Niemcy (+ 4,2%). W pierwszych dwóch miesiącach 2021 r. Rejestracje wzrosły o 2% na poziomie europejskim. Wyniki były różne na czterech głównych rynkach UE, przy czym Włochy odnotowały wzrost (+ 11,7%), podczas, gdy Francja wypadła gorzej niż rok wcześniej (-9%).