Actros Schmitz Cargobull

Mercedes-Benz Actros z naczepa Schmitz Cargobull o zoptymalizowanej aerodynamice

Na drogi wyjeżdża właśnie pierwsza zoptymalizowana ciężarówka, przygotowana we współpracy z Mercedes-Benz Trucks, producentem naczep Schmitz Cargobull oraz specjalizującą się w projektowaniu aerodynamicznych rozwiązań firmą Betterflow.

 

Firma Vion zdecydowała o wykorzystaniu w tym zestawie paliwooszczędnego pojazdu Mercedes-Benz Actros 1848 LS 4x2. Obniżenie zużycia paliwa i redukcja emisji CO2 to aktualnie jedne z największych wyzwań w drogowym transporcie towarowym. W tym kontekście decydujące znaczenie ma nie tylko napęd samochodu ciężarowego, ale w równym stopniu także zabudowa naczepy, opony oraz warunki drogowe. Aerodynamika jest czynnikiem, który ma znaczny wpływ na zużycie paliwa i w rezultacie także emisję CO2. Przepływ strumieni powietrza utrudniają zwłaszcza kątowe krawędzie pojazdów. W nowoczesnych zestawach siodłowych pojawiają się w tym zakresie różne problemy do rozwiązania – np. odstępy między ciągnikiem a naczepą. Przepływające powietrze wytwarza w tych miejscach podciśnienie, które stanowi dodatkowy opór dla ciężarówki. Tylko do pokonania tego oporu powietrza zużywa ona około 13 litrów paliwa na 100 km – co stanowi ponad jedną trzecią dostępnej energii mechanicznej.

- Dzięki różnym rozwiązaniom aerodynamicznym Actros jest idealnym samochodem ciężarowym, umożliwiającym uczynienie kroku w kierunku transportu przyjaznego dla środowiska i zmniejszenie emisji spalin we flocie pojazdów Vion. Ciagnik siodłowy został wyposażony w system MirrorCam z zamontowanymi na ramie dachowej kamerami, zastępującymi klasyczne lusterka. Obraz z kamer obraca się podczas skrętu i zmiany pasa ruchu, umożliwiając lepsze kontrolowanie otoczenia. Ponadto MirrorCam to bardzo kompaktowa i aerodynamiczna konstrukcja. Umożliwia ona obniżenie zużycia paliwa Actrosa nawet o 1,5 proc - wyjaśnia Joachim Schlereth, szef działu sprzedaży Mercedes-Benz Trucks Niemcy.

Współczynnik oporu aerodynamicznego Cw zestawu, a tym samym zużycie paliwa, optymalizują dodatkowo wklęsłe klapy krawędziowe na kabinie kierowcy. Następnym elementem zwiększającym efektywność samochodu ciężarowego jest system Predictive Powertrain Control, który został kolejny raz udoskonalony. System ten rozpoznaje przebieg drogi i dostosowuje styl jazdy w taki sposób, aby na trasach międzymiastowych pojazd zużywał nawet o pięć procent paliwa mniej. Dla zwiększenia komfortu firma Vion wybrała kabinę typu L StreamSpace z płaską podłogą i interaktywny kokpit multimedialny. Actros wyróżnia się także pod względem bezpieczeństwa – wyposażenie ciężarówki obejmuje system automatycznego utrzymywania odległości, asystenta wspomagania koncentracji i asystenta martwego pola. Kolejne elementy wyposażenia pojazdu to asystent hamowania awaryjnego najnowszej generacji – Active Brake Assist 5 z funkcją rozpoznawania pieszych – oraz system Active Drive Assist, umożliwiający częściowo zautomatyzowaną jazdę we wszystkich zakresach prędkości oraz utrzymujący właściwy odstęp i pas ruchu.

Pakiet aerodynamiczny firmy Betterflow na zabudowie chłodniczej Schmitz Cargobull zapewnia oszczędności na długich dystansach. Chcąc jeszcze bardziej zoptymalizować swój pojazd, firma Vion nawiązała współpracę z akwizgrańskim start-upem Betterflow. Tworzą go specjaliści od aerodynamiki, zajmujący się optymalizacją naczep. W 2020 r., w szeroko zakrojonym teście terenowym na dystansie ponad czterech milionów kilometrów dowiedli oni, jak ogromne mogą być oszczędności oleju napędowego podczas eksploatacji pojazdu w warunkach rzeczywistych. Akwizgrańscy inżynierowie dobudowali na naczepie trzy elementy: osłonę podwozia (LowFLOW), spojler przedni na ścianie czołowej naczepy (HighFLOW) oraz najważniejszy komponent – system tylnego spojlera RearFLOW, który otwiera się automatycznie przy prędkości do 60 km/h i zamyka podczas jazdy z niższą prędkością. - Ulepszony współczynnik oporu aerodynamicznego, uzyskiwany dzięki pakietowi aerodynamicznemu, został w 2019 roku potwierdzony i certyfikowany podczas przejazdów testowych ze stałą prędkością na torze testowym Dekra. Dzięki temu rozwiązanie to może zosta włączone do ważnego unijnego programu VECTO, określającego charakterystykę emisji CO2 pojazdów użytkowych, a wkrótce także regulującego wysokość opłat drogowych - tłumaczy dyrektor zarządzający Betterflow, Dirk Sieprath.

Firma Vion wypuściła na drogi pierwszą naczepę firmy Schmitz Cargobull wyposażoną w pakiet aerodynamiczny Betterflow. - Vion otrzymuje od Schmitz Cargobull naczepę naszej najnowszej generacji – EcoGeneration. Już sama konstrukcja tej naczepy przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i redukcji emisji CO2 w transporcie drogowym - stwierdza Frank Reppenhagen, szef działu sprzedaży Schmitz Cargobull na Europę Zachodnią.

Ciężarówki o zoptymalizowanej aerodynamice mogłyby zużywać około pół miliona litrów oleju napędowego mniej i obniży emisję CO2 o 1500 ton, przy założeniu średniego rocznego przebiegu 100 tysięcy kilometrów.

Przeczytaj też:
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.
Firma Schmitz Cargobull nagrodził Partnerów serwisowych roku 2023 W tym roku nagroda Service Partners of the Year 2023 zostanie wręczona w 33 krajach.
Telematyka Schmitz Cargobull we wszystkich naczepach TIP Grupa TIP, jeden z wiodących dostawców wynajmu, leasingu i serwisu naczep w Europie, oraz Schmitz Cargobull, największy europejski producent naczep, podpisały umowę, aby wyposażyć 2500 naczep w systemy telematyczne. Modernizacje sprzętu TrailerConnect® obejmują pojazdy wszystkich typów przyczep i producentów.
Najlepszy serwis EWT Truck & Trailer Polska w 2023 roku EWT Truck & Trailer Polska, generalny dystrybutor naczep SCHMITZ Cargobull poinformowała, że najlepszym warsztatem roku 2023 partnerskiej sieci serwisowej w Polsce została firma KM Serwis W. Kożuchowski – J. Marciniak w Starej Łubiance.
Naczepa firanka Schmitz Cargobull S.CS X-TOUGH nominowana do nagrody I-NNOVATION Podczas targów Solutrans w Lyonie miała miejsce premiera naczepy Schmitz Cargobull S.CS X-TOUGH.
Daimler Truck Polska - kolejne Mercedesy dla firmy Batim 555 Actros we flocie Batim – uroczystość odbyła się w fabryce Mercedes-Benz Trucks w Wörth.
Berger Fahrzeugtechnik i Schmitz Cargobull AG w strategicznym partnerstwie Firmy zamierzają połączyć swoją wiedzę specjalistyczną, aby oferować zrównoważone i wydajne rozwiązania transportowe w Europie.
Wielton nowym dostawcą naczep dla duńskiego PNO Duńska firma PNO, specjalizująca się w wynajmie naczep, rozpoczęła współpracę z polskim producentem naczep.