Mercedes-Benz Actros z naczepa Schmitz Cargobull o zoptymalizowanej aerodynamice

Actros Schmitz Cargobull

Na drogi wyjeżdża właśnie pierwsza zoptymalizowana ciężarówka, przygotowana we współpracy z Mercedes-Benz Trucks, producentem naczep Schmitz Cargobull oraz specjalizującą się w projektowaniu aerodynamicznych rozwiązań firmą Betterflow.

 

Firma Vion zdecydowała o wykorzystaniu w tym zestawie paliwooszczędnego pojazdu Mercedes-Benz Actros 1848 LS 4x2. Obniżenie zużycia paliwa i redukcja emisji CO2 to aktualnie jedne z największych wyzwań w drogowym transporcie towarowym. W tym kontekście decydujące znaczenie ma nie tylko napęd samochodu ciężarowego, ale w równym stopniu także zabudowa naczepy, opony oraz warunki drogowe. Aerodynamika jest czynnikiem, który ma znaczny wpływ na zużycie paliwa i w rezultacie także emisję CO2. Przepływ strumieni powietrza utrudniają zwłaszcza kątowe krawędzie pojazdów. W nowoczesnych zestawach siodłowych pojawiają się w tym zakresie różne problemy do rozwiązania – np. odstępy między ciągnikiem a naczepą. Przepływające powietrze wytwarza w tych miejscach podciśnienie, które stanowi dodatkowy opór dla ciężarówki. Tylko do pokonania tego oporu powietrza zużywa ona około 13 litrów paliwa na 100 km – co stanowi ponad jedną trzecią dostępnej energii mechanicznej.

- Dzięki różnym rozwiązaniom aerodynamicznym Actros jest idealnym samochodem ciężarowym, umożliwiającym uczynienie kroku w kierunku transportu przyjaznego dla środowiska i zmniejszenie emisji spalin we flocie pojazdów Vion. Ciagnik siodłowy został wyposażony w system MirrorCam z zamontowanymi na ramie dachowej kamerami, zastępującymi klasyczne lusterka. Obraz z kamer obraca się podczas skrętu i zmiany pasa ruchu, umożliwiając lepsze kontrolowanie otoczenia. Ponadto MirrorCam to bardzo kompaktowa i aerodynamiczna konstrukcja. Umożliwia ona obniżenie zużycia paliwa Actrosa nawet o 1,5 proc - wyjaśnia Joachim Schlereth, szef działu sprzedaży Mercedes-Benz Trucks Niemcy.

Współczynnik oporu aerodynamicznego Cw zestawu, a tym samym zużycie paliwa, optymalizują dodatkowo wklęsłe klapy krawędziowe na kabinie kierowcy. Następnym elementem zwiększającym efektywność samochodu ciężarowego jest system Predictive Powertrain Control, który został kolejny raz udoskonalony. System ten rozpoznaje przebieg drogi i dostosowuje styl jazdy w taki sposób, aby na trasach międzymiastowych pojazd zużywał nawet o pięć procent paliwa mniej. Dla zwiększenia komfortu firma Vion wybrała kabinę typu L StreamSpace z płaską podłogą i interaktywny kokpit multimedialny. Actros wyróżnia się także pod względem bezpieczeństwa – wyposażenie ciężarówki obejmuje system automatycznego utrzymywania odległości, asystenta wspomagania koncentracji i asystenta martwego pola. Kolejne elementy wyposażenia pojazdu to asystent hamowania awaryjnego najnowszej generacji – Active Brake Assist 5 z funkcją rozpoznawania pieszych – oraz system Active Drive Assist, umożliwiający częściowo zautomatyzowaną jazdę we wszystkich zakresach prędkości oraz utrzymujący właściwy odstęp i pas ruchu.

Pakiet aerodynamiczny firmy Betterflow na zabudowie chłodniczej Schmitz Cargobull zapewnia oszczędności na długich dystansach. Chcąc jeszcze bardziej zoptymalizować swój pojazd, firma Vion nawiązała współpracę z akwizgrańskim start-upem Betterflow. Tworzą go specjaliści od aerodynamiki, zajmujący się optymalizacją naczep. W 2020 r., w szeroko zakrojonym teście terenowym na dystansie ponad czterech milionów kilometrów dowiedli oni, jak ogromne mogą być oszczędności oleju napędowego podczas eksploatacji pojazdu w warunkach rzeczywistych. Akwizgrańscy inżynierowie dobudowali na naczepie trzy elementy: osłonę podwozia (LowFLOW), spojler przedni na ścianie czołowej naczepy (HighFLOW) oraz najważniejszy komponent – system tylnego spojlera RearFLOW, który otwiera się automatycznie przy prędkości do 60 km/h i zamyka podczas jazdy z niższą prędkością. - Ulepszony współczynnik oporu aerodynamicznego, uzyskiwany dzięki pakietowi aerodynamicznemu, został w 2019 roku potwierdzony i certyfikowany podczas przejazdów testowych ze stałą prędkością na torze testowym Dekra. Dzięki temu rozwiązanie to może zosta włączone do ważnego unijnego programu VECTO, określającego charakterystykę emisji CO2 pojazdów użytkowych, a wkrótce także regulującego wysokość opłat drogowych - tłumaczy dyrektor zarządzający Betterflow, Dirk Sieprath.

Firma Vion wypuściła na drogi pierwszą naczepę firmy Schmitz Cargobull wyposażoną w pakiet aerodynamiczny Betterflow. - Vion otrzymuje od Schmitz Cargobull naczepę naszej najnowszej generacji – EcoGeneration. Już sama konstrukcja tej naczepy przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i redukcji emisji CO2 w transporcie drogowym - stwierdza Frank Reppenhagen, szef działu sprzedaży Schmitz Cargobull na Europę Zachodnią.

Ciężarówki o zoptymalizowanej aerodynamice mogłyby zużywać około pół miliona litrów oleju napędowego mniej i obniży emisję CO2 o 1500 ton, przy założeniu średniego rocznego przebiegu 100 tysięcy kilometrów.

Przeczytaj też:
Gwiazdy dla najlepszych

Dwa najnowsze, bogato wyposażone Actrosy 1848 odebrała firma Kawczyński Logistics ze Ślesina.

Podwozie Mercedes-Benz Actros zabudowa frontloader marki Terberg

Pierwsza w Polsce śmieciarka frontloader na podwoziu czteroosiowego Actrosa 3543 dla firmy EKO z Kalisza.

 

Co słychać w naczepach...

Marzec 2021 r. to kolejny dziesiąty już miesiąc z rzędu kiedy rynek tych pojazdów rośnie r/r. Tempo wzrostu wyniosło 138,3% i w dużej części jest to efekt niskiej sprzedaży z ub.r.

 

Producent naczep firma Wielton rozszerza działalność w Niemczech

Wielton S.A., producent naczep, przyczep i zabudów Wielton, który na rynku niemieckim działa od 2017 r. zdecydował rozwinąć swoją działalność.

 

Wszystkie systemy Mercedesa...

Najpopularniejsze modele Actrosa i Arocsa będą wyposażone w Active Sideguard Assist od czerwca 2021 roku, ilekroć będzie potrzebny system wspomagania skrętu, ale nie wszystkie nowe wiadomości.

 

Bezpłatna inteligentna aplikacja do pozycjonowania czujnika opon w naczepach Schmitz Cargobull

Aplikacja TrailerConnect do konfiguracji i zarządzania zainstalowanymi czujnikami opon przyczepy Schmitz Cargobull jest bezpłatna..

Firma Koegel przedstawia nową generację innowacyjnych rozwiązań transportowych Kögel Mega Lightplus

Dzięki szerokiej gamie wyposażenia i niewielkiej masie własnej Kögel Mega Lightplus można dostosować do wymagań wielu ładunków.

 

Schmitz Cargobull, Krone, Wielton - rynek naczep odnotowuje wzrosty sprzedaży

W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t rynek wyniósł w lutym b.r. o 2370szt. i był wyższy niż rok wcześniej o 44,6% (+737szt.).

 

Dodatkowa ochrona dla naczep Schmitz Cargobull

Moduł Trailer Service Basic oferuje klientom, którzy jeszcze nie korzystają z umowy serwisowej Schmitz Cargobull, nową ofertę dającą bezpieczne użytkowanie naczep Schmitz Cargobull.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL