Jak przyciągnąć nowych kierowców do sektora transportu. Średnia wieku kierowców zawodowych niepokojąco wysoka

Kierowcy zawodowi praca

Nie ma oficjalnych statystyk dotyczących niedoboru kierowców ciężarówek, ale problem istnieje i może się pogorszyć w nadchodzących latach.

 

Około 63% posiadaczy prawa jazdy kategorii C ma ponad pięćdziesiąt lat, a tylko 12,8% kierowców ciężarówek jest poniżej czterdziestki.

Jeśli ograniczymy analizę do praw jazdy kategorii CE, to 50,9% posiadaczy tego dokumentu ma ponad pięćdziesiąt lat, a 20,8% poniżej czterdziestki.

Ponieważ niedobór kierowców zawodowych już istnieje i nie wiadomo, jak będzie w kolejnych latach, należy pilnie dołożyć starań, aby znaleźć bardziej bezpośrednie rozwiązania, które mogłyby doprowadzić do zwiększenia atrakcyjności zawodu dla młodych ludzi.

Jakie są obecne postulaty dotyczące zawodu kierowcy? Oto kilka przykładów:

1. Obniżyć minimalny wiek wymagany do uzyskania prawa jazdy powyżej 18 roku życia. W sumie nie chodzi o to, aby bezpośrednio wprowadzić tak młodych wiekiem ludzi do zawodu ale, aby wdrażać młodzież zanim samodzielnie obejmie stary ciężarówki. Takim rozwiązaniem była by np. możliwość pracy w podwójnej obsadzie. W ciągu trzech lat, między 18 a 21 rokiem życia młodego kierowcy, nabywa on już dostatecznie dużo doświadczenia, żeby samodzielnie prowadzić ciężkie pojazdy.
2. Wprowadzenie lub zwiększenie przedmiotów nauczania transportu w szkołach zawodowych oraz praktyki w firmach transportowych.
3. Obniżenie kosztów zdobywania uprawnień. Można to osiągnąć również poprzez poprzez odbycie stażu w firmie, która chciała by przejąć część kosztów
szkolenia w nadziei na pozyskanie nowych pracowników. Młody człowiek, oprócz wydawania mniejszych wydatków, miałby w ten sposób sposób na uzyskanie bardziej namacalnej perspektywy zatrudnienia oraz zdobycia pierwszego doświadczenia.
4. Zwiększenie udziału obcokrajowców i sensowny program ich szkoleń w celu adaptacji do europejskich realiów pracy.
5. Ułatwienie wejścia kobiet do sektora za pomocą działań komunikacyjnych, polityki socjalnej, a może również ulg podatkowych. W 2018 roku kobiety stanowiły 1,6% wśród kierowców zawodowych, w 2019 udział wzrósł do ​​2,1%. W ujęciu bezwzględnym oznacza to, że obecnie na drogach jest o 4000 więcej kobiet kierowców.
Przeczytaj też:
Konkurs dla kierowców ciężarówek Optifuel Challenge Renaullt Trucks - podajemy harmonogram eliminacji

Renault Trucks Polska ogłasza 10., jubileuszową edycję konkursu Optifuel Challenge.

 

Gwiazdy dla najlepszych

Dwa najnowsze, bogato wyposażone Actrosy 1848 odebrała firma Kawczyński Logistics ze Ślesina.

Czy zawodowy kierowca może wyruszyć w trasę ze swoim psem?

Mało kto może narzekać tak na samotność, jak zawodowy kierowca, który średnio w roku spędza w delegacji 224 dni, a za kółkiem pokonuje dziesiątki tysięcy kilometrów, to jest około 87 tys. km w roku.

 

System poboru opłat drogowych dla ciężarówek e-TOLL przesunięty

Nowy system naliczania opłat za drogi krajowe i autostrady dla pojazdów pow. 3,5 t dmc. opóźniony.

Niemcy szykują nowy taryfikator mandatów za przekroczenie prędkości

Jeśli nowy katalog mandatów wejdzie w życie zgodnie z planem, kierowcy pojazdów powyżej 3,5 ton będą musieli być przygotowani na zapłacenie dwukrotnie wyższych mandatów, niż dotychczas.

Wydanie MAN TGX dla Eko-Okna

W dniu 13 kwietnia 2021 roku uczestniczyliśmy w przekazaniu podwozi MAN TGX dla firmy Eko-Okna. Odbiór samochodów z przyczepami był w firmie Wecon w Strumieniu. Następnie pojazdy przejechały do ST Truck w Radlinie. Stamtąd, po krótkim postoju, część z nich pojechała do siedziby firmy Eko-Okna, gdzie rozpocznie sie ich eksploatacja. 

 

Czy kierowcy ciężarówek z krajów Europy Wschodniej otrzymują niższe mandaty?

Organy ścigania w Niemczech udzielają kierowcom z krajów Europy Wschodniej zniżek od 25 do 50 procent mandatów - prawda czy fałsz?

 

Kto i kiedy ma pierwszeństwo?

Kolejność przejazdu to temat, który powinien być potraktowany priorytetowo na kursach prawa jazdy. U źle wyedukowanych kierowców często obowiązuje błędna zasada: kto szybszy ten pierwszy...

Kierowca śmieciarki we Wrocławiu zażywał narkotyki podczas pracy

Wrocławscy policjanci nie mogą narzekać na brak nietypowych interwencji, które na długo zapadają w pamięć. Taka właśnie miała miejsce przed kilkoma dniami we Wrocławiu. Wszystko zaczęło się od kontroli drogowej...

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL