Najwyższy podnośnik koszowy znajduje się w Gdańsku

Podnośnik Lotos Straż

Dzięki podnośnikowi strażacy mogą skuteczne prowadzić działania ratowniczo-gaśnicze na wysokości 81 m.

 

Ten wyjątkowy pojazd trafił do LOTOSU na początku marca. Jego bazą jest podwozie SCANIA P450 10x4. Producentem zabudowy z podnośnikiem jest znana w branży pożarniczej firma Bronto Skylift z Finlandii. Nowy sprzęt będzie służyć LOTOS Straż do zabezpieczania najwyższych obiektów rafineryjnych. Jeżeli będzie trzeba, udzieli również pomocy w akcjach gaśniczych na najwyższych budynkach na terenie Trójmiasta.

Strażacy na terenie rafinerii w Gdańsku zabezpieczają instalacje na różnych wysokościach. Nowy podnośnik umożliwi im skuteczniejsze i bezpieczniejsze wykonywanie zadań, m. in. na instalacjach, które powstały w ramach Projektu EFRA.

Głównym zadaniem LOTOS Straż jest zapewnienie bezpieczeństwa i ciągłości pracy na terenie rafinerii. Nowy sprzęt będzie dla nas ogromnym wsparciem w przypadku prowadzenia skutecznych działań ratowniczo-gaśniczych na dużych wysokościach. Ten podnośnik znacząco zwiększy możliwości taktyczno-bojowe naszej jednostki – mówi Piotr Pryczkowski, komendant LOTOS Straż.

Maksymalna, robocza wysokość podnośnika to 81 m, a boczny wysięg – prawie 30 m, co czyni go najwyższym tego typu sprzętem w Polsce. Odpowiednią sztywność konstrukcji zapewnia zespawanie jej elementów ze stali o wysokiej wytrzymałości techniką plazmową. Maksymalny udźwig zamontowanego na końcu kosza to 500 kg. Co ciekawe, dzięki wbudowanym czujnikom i komputerowemu modułowi sterowania – podnośnika nie da się przewrócić, ani przypadkowo uderzyć nim w przeszkodę na skutek ewentualnego błędu operatora.

Podnośnik, na podwoziu Scania P, wykonano w zakładach Bronto Skylift w Finlandii. Prace nad nią trwały 14 miesięcy, a ich efektem jest najnowocześniejsze tego typu urządzenie, dysponujące możliwością zdalnego sterowania i pozwalające na prowadzenie akcji gaśniczej z wykorzystaniem działka wodno-pianowego o wydajności 3800 l/min. Źródłem jego zasilania są wozy gaśnicze, znajdujące się na wyposażeniu LOTOS Straż. W razie potrzeby, urządzenie może pracować bezzałogowo i być sterowane przez operatora na ziemi. Sam kosz jest zabezpieczony przed działaniem ogania i dysponuje własną, ochronną kurtyną wodną.

W koszu zamontowane są kamery termowizyjna i obserwacyjna, których zadaniem jest pomoc operatorowi w zdalnym sterowaniu. Koszem można sterować również za pomocą znajdującego się w nim manipulatora. Podnośnik ma także własną linię powietrza oddechowego z odpowiednim osprzętem, z którego mogą korzystać ratownicy. Zasilające ją butle dla bezpieczeństwa umieszczono na podeście podnośnika – dodaje komendant Pryczkowski.

Kosz wyposażono również we wciągarkę sprzętową o udźwigu 150 kg. Całość osadzono na 5-osiowym podwoziu marki Scania, z trzema skrętnymi osiami. Dwie przednie nadają kierunek skrętu, a koła piątej wychylają się w przeciwnym kierunku, zacieśniając promień skrętu. To niezwykle ważne, biorąc pod uwagę, że pojazd ma aż 16,5 metra długości. Co istotne, wysokość pojazdu po złożeniu podnośnika nie przekracza 4 metrów, co pozwala bezpiecznie przejechać pod wszystkimi instalacjami na terenie gdańskiej rafinerii. Źródłem napędu jest 6-cylindrowy, rzędowy wysokoprężny silnik o pojemności 12,7 l i mocy 450 KM, generujący maksymalny moment obrotowy 2350 Nm.

Spółka LOTOS Straż jest jednostką ochrony p.poż świadczącą usługi na terenie Grupy LOTOS. Do jej zadań należy prowadzenie działań prewencyjnych, polegających na nadzorowaniu i kontroli operacyjnej zabezpieczenia Grupy LOTOS, organizowanie i prowadzenie działań ratowniczo-gaśniczych a w szczególności m. in.: gaszenie pożarów, ratownictwo chemiczne, ratownictwo ekologiczne oraz ratownictwo techniczne.

 

Info: Grupa Lotos

Przeczytaj też:
Chorwacka policja odnalazła 22 z 50 skradzionych ciężarówek tego lata w Austrii

Latem w Austrii skradziono 50 ciężarówek z naczepami o wartości ponad pięciu milionów euro.

Nowe Renault Trucks T520 High we flocie brytyjskiego przewoźnika

Inverdell Ltd, brytyjski przewoźnik z Cairndow, specjalizujący się w transporcie ryb w warunkach kontrolowanej temperatury, zakupił dwa nowe ciągniki siodłowe Renault Trucks T520 High.

Ponowny wzrost liczby nowych samochodów ciężarowych

We wrześniu 2021 r. zarejestrowano 2781 wszystkich rodzajów pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to 32,4% więcej niż przed rokiem i więcej niż w sierpniu br. (+37,5%).

TRATON z nowym zarządem

Rada Nadzorcza TRATON SE podjęła dziś decyzję o zmianie Zarządu w TRATON. Obecny prezes i dyrektor generalny Scania, Christian Levin, będzie teraz kierował TRATON SE, jako nowy dyrektor generalny.

Silnik Diesla ma przed sobą jeszcze długą przyszłość

W Norymberdze wmurowano kamień węgielny pod przyszłą fabrykę silników dla ciężarówek: MAN, Scania oraz Navistar.

Ranking sprzedaży ciężarówek, a dostępność samochodów na stokach

Od początku 2021 roku przybyło 21 524 nowe pojazdy użytkowe o DMC pow. 3,5t. co oznacza wzrost (+77,9%) w skali roku.

Przewóz do i z Wielkiej Brytanii, czy na pewno bez ograniczeń?

Od 1 stycznia 2021 r. istnieje możliwość wykonywania przewozów do i z terytorium Unii Europejskiej oraz do i z Wielkiej Brytanii, a także przez terytorium Wielkiej Brytanii bez ograniczeń, natomiast konieczne jest spełnienie odpowiednich warunków.

Pomorska Miss Scania powraca

Już 4 września teren gdańskiego oddział Scania po raz kolejny zamieni się w zlot pojazdów Scania. W tym roku o tytuł najpiękniejszego pojazdu Scania będzie można zawalczyć już po raz dziewiętnasty.

BMC z europejską homologacją

Przez lata mieliśmy siedem marek samochodów ciężarowych specjalizujących się w transportach długodystansowych. Kilka lat temu dołączył do nich Ford Trucks, być może przyszedł czas na kolejnego gracza.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL