Rekordowe dane przewozów towarowych mimo pandemii

Timocom

Barometr transportowy TIMOCOM wskazał w ostatnim kwartale 2020 r. aż o 56% więcej ofert frachtów niż w tym samym okresie roku 2019.

 

Barometr transportowy TIMOCOM, który jest obliczany na podstawie danych o frachtach z 44 krajów europejskich, odnotował wzrost udziału ładunków o 9% w stosunku do poprzedzającego kwartału 2020 roku. Mimo że w porównaniu z wyjątkowo mocnym wrześniem (+70%) w październiku (-4%) i w listopadzie (-28%) było mniej ofert, to w grudniu ich liczba znacznie wzrosła. W stosunku do listopada była wyższa o 18%. Wzrost ten jest szczególnie zauważalny, ponieważ grudzień przewyższył listopad 2020 o prawie 1,5 milionów frachtów. To wysoka wartość, zwłaszcza że ostatni miesiąc roku z reguły jest mniej dynamiczny.

Z zestawienia danych kwartalnych z rokiem ubiegłym wynika, że w ostatnim kwartale 2020 r. odnotowano o 53% więcej ofert frachtów niż w 2019. Podobnie jak we wrześniu 2020 r., tak i w październiku ponownie przekroczono granicę 10 milionów ładunków. Październik, listopad i grudzień wykazują również najsilniejsze zmiany w ujęciu rocznym w całym roku 2020. Szczegółowe porównanie kwartalne roku ubiegłego do roku 2019 przedstawia się następująco: październik +43%, listopad +47% i grudzień +76% więcej ofert frachtowych niż w tym samym kwartale w 2019 roku.

Ogólny obraz barometru transportowego TIMOCOM w ubiegłym roku wskazuje na dużą zmienność połączoną z częściowo znacznym ożywieniem gospodarczym. Decydującym czynnikiem są tutaj różne fazy lockdownu w Europie. Na przykład: oferty frachtów na przewozy z Niemiec do Francji spadły w kwietniu o 84%, a w maju o kolejne 67% w porównaniu do roku 2019. Po złagodzeniu obostrzeń w połowie maja, popyt w czerwcu gwałtownie wzrósł (o 16% w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku). Pomimo ogromnych wahań spowodowanych pandemią, liczba ładunków wzrosła ogółem o 8% w 2020 r. w stosunku do 2019.

Trend w Niemczech jest podobny do danych z całej Europy. W tamtejszym ruchu krajowym odnotowano aż 9% wzrost wprowadzeń frachtów w okresie od października do grudnia 2020 r. w zestawieniu z poprzednim kwartałem oraz 62% wzrost w stosunku do tych samych miesięcy 2019 r. W ujęciu miesięcznym zmiany wyglądają następująco: październik -8%, listopad -38%, grudzień +38% w porównaniu do poprzedniego miesiąca. W odniesieniu do czwartego kwartału 2019 roku obraz dla krajowych niemieckich przewozów przedstawia się optymistycznie: październik +53%, listopad +47%, a grudzień aż +89%. Warto podkreślić, że grudzień, który zazwyczaj jest słaby, w rzeczywistości przewyższył najsilniejszy miesiąc poprzedniego roku (wrzesień 2019 r.) pod względem wprowadzeń frachtów o 1%.

Ożywienie w transporcie widać również na rynku krajowym. Barometr transportowy TIMOCOM w Polsce wskazał w ostatnim kwartale 2020 r. aż o 56% więcej ofert frachtów niż w tym samym okresie roku 2019.

Pozytywne informacje płyną także z relacji transportowej z Niemcami - naszym największym partnerem handlowym. Liczba ofert frachtów z Polski do Niemiec wzrosła od października do końca grudnia 2020 o 71% w stosunku do tych samych miesięcy 2019 r, a z Niemiec do Polski o 26%.

Interesująco kształtuje się transport pomiędzy Polską a Wielka Brytanią. Wielu producentów i odbiorców towarów chciało zdążyć nie tylko przed brexitem, ale i przed możliwym lockdownem Zjednoczonego Królestwa ze względu na nowy szczep koronawirusa. Te nastroje na rynku dobrze odzwierciedla liczba ofert ładunków odnotowana przez TIMOCOM. Łącznie w ostatnich trzech miesiącach br. wystawiono o 140% więcej frachtów z Polski do Wielkiej Brytanii niż rok wcześniej. W imporcie z Wysp ta liczba również była wyższa, tym razem o 30% w porównaniu analogicznym okresem roku ubiegłego.

Pandemia miała również znaczący wpływ na relacje we wszystkich krajach Barometru transportowego TIMOCOM. Zgodnie z ogólnym trendem grudzień zakończył rok jako bardzo mocny miesiąc. Szczególnie uderzający był tu na przykład import z Austrii do Niemiec, który w ostatnim kwartale 2020 roku wzrósł średnio o około 175% w porównaniu z ostatnim kwartałem 2019 roku (październik 114%, listopad 235%, grudzień 175%). Barometr transportowy odnotował również silny wzrost ładunków na relacji z Włoch do Niemiec (październik 58%, listopad 128%, grudzień 139%). Wynika to zapewne z drastycznych wydarzeń, jakie miały miejsce we Włoszech w trakcie pierwszej fali koronawirusa. W drugiej połowie roku handel między Włochami a Niemcami wrócił jednak na właściwe tory. To, co utracono w drugim kwartale, zostało odrobione wraz z upływem roku.

Tendencje ożywienia w ostatnim kwartale 2020 r. w niektórych krajach były mniej wyraźne, czego przykładem jest Rumunia. Widać to na podstawie danych dotyczących eksportu z Polski. Tutaj grudzień rozwijał się negatywnie w stosunku do europejskiego trendu (październik -35%, listopad -15%, grudzień -32%). Podobna sytuacja dotyczy transportu z Niemiec do Rumunii. Chociaż ilość ofert frachtów na tej relacji wzrosła w grudniu 2020 roku, nie było to w stanie odwrócić ogólnie negatywnej tendencji. W październiku odnotowano spadek liczby ofert w porównaniu do tych samych miesięcy poprzedniego roku o 40%, w listopadzie o 42%, w grudniu o 10%.

 

Przeczytaj też:
Testy dla kierowców ciężarówek na Covid-19 przed wjazdem na Łotwę i inne ograniczenia podróży

Od 15 lutego zawodowi kierowcy ciężarówek zobowiązani są wykonać, przed wjazdem na Łotwę, test na Covid-19.

 

Transport bez pakietu Mobilności - nowy kierunek dla polskich przewoźników

Transport na Wschód, poza granicę Unii Europejskiej, wiąże się z sporą liczbą przeszkód do pokonania. Formalnych, politycznych, infrastrukturalnych, na przejściach granicznych czy problemów dotyczących bezpieczeństwa.

 

Ile załadować - dwa czy trzy?

W zeszłym tygodniu niemiecka policja przeprowadziła zmasowane kontrole transportu towarowego. Według policji szczególnie, godny uwagi był autotransporter.

 

Transport do Wielkiej Brytanii - wyspecjalizowane spedycje zbierają plony

Najbardziej widoczną konsekwencją Brexitu dla TSL jest przywrócenie kontroli granicznych w przewozie dóbr pomiędzy krajami Wspólnoty i Wielką Brytanią. To spowodowało, że na przełomie roku kierowcy utknęli w kilometrowych kolejkach, a święta, zamiast w domu, spędzili w kabinach ciężarówek.

 

Przejęcie PEKAES przez GEODIS stało się faktem

Po uzyskaniu wszystkich wymaganych zezwoleń od odpowiednich organów regulacyjnych GEODIS Polska może oficjalnie przejąć PEKAES.

 

Waberer's jest gotowy przejąć duże ilości transportu między UE a Wielką Brytanią ale na swoich warunkach

Według przedstawicieli firmy, działalność transportowa na Wyspy Brytyjskie pochłania już około 30% międzynarodowych kierunków Waberer's.

 

Kiedy dużym nie pojedziesz. Zakazy jazdy dla ciężarówek w 2021 roku

Ograniczenia dotyczące ruchu samochodów ciężarowych w Europie w 2021 roku:

 

Bezpłatne testy na Covid-19 przed podróżą do Francji, Danii i Holandii

Jak informuje rząd Wielkiej Brytanii na swojej stronie internetowej bezpłatne testy COVID-19 są dostępne dla kierowców w miejscach doradztwa dla przewoźników.

 

Jak branża transportowa radzi sobie na home office?

Wykonywanie obowiązków poza obszarem firmy staje się coraz bardziej popularne.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL