Pułapki z OC przy zmianie właściciela auta

Brak OC

O czym najczęściej zapominają osoby sprzedające lub kupujące pojazd. Sprawa może dotyczyć nawet ponad 1,5 miliona właścicieli używanych motocykli, busów, ciężarówek, które co roku zmieniają właściciela w Polsce.

 

Od początku 2021 roku skrócony został czas na przerejestrowanie auta ze 180 dni, wprowadzonych przejściowo z powodu pandemii, do 30 dni. Jeżeli nabywca pojazdu nie zdąży w tym terminie, starosta może nałożyć na niego grzywnę do 1000 złotych. Sprawa dotyczy zarówno nowego, jak i używanego samochodu, kupionego w Polsce lub sprowadzonego z innego kraju Unii Europejskiej. Ten krótszy okres na przerejestrowanie sprawia kierowcom problemy, gdyż w wielu wydziałach komunikacji czas na dopełnienie formalności przekracza przepisowe 30 dni.

Jednak kłopoty z rejestracją auta, to nie jedyny problem, z którym mogą spotkać się osoby sprzedające lub kupujące auto. Porówneo przypomina o ubezpieczeniowych regulacjach, o których kierowcy dość często zapominają. Dlatego warto pamiętać, że samochód sprzedajemy łącznie z polisą OC i zarówno nowy jaki i stary właściciel auta mają określone obowiązki informacyjne. Ich zaniedbanie może mieć przykre konsekwencje.

- Choć w tym przypadku nie ma bezpośrednich finansowych sankcji, to gdy sprzedajemy samochód warto pamiętać, by zawiadomić o tym ubezpieczyciela, we własnym interesie. Zgodnie z przepisami mamy na to 14 dni od daty sprzedaży auta. Wystarczy informacja zawierająca dane nabywcy – dodaje. Jeśli była to osoba fizyczna, należy podać jej: imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i PESEL. Jeśli nabywcą była firma, to podajemy nazwę, adres siedziby i REGON - mówi Wojciech Rabiej, szef porównywarki ubezpieczeń Porówneo.

Wzrost składki za kolejną polisę OC. Gdy kierowca nie zgłosi ubezpieczycielowi faktu sprzedaży i nie zostanie to zarejestrowane w systemie towarzystwa - wypadki spowodowane przez nowego właściciela, obciążą konto poprzednika. Informacje o wszystkich sprzedanych polisach OC i AC, gromadzone są w ogólnopolskiej bazie polis prowadzonej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Znajdują się tam nie tylko dane o tym czy i gdzie aktualnie ubezpieczony jest dany pojazd, ale również informacje o wypłaconych z jego polisy odszkodowaniach, a zatem o spowodowanych wypadkach. Towarzystwa sprawdzają te dane i uwzględniają je przy kalkulacji składki za kolejną polisę OC. Zgłaszając firmie ubezpieczeniowej informacje o sprzedaży auta - uaktualnimy swoje dane w tej bazie i unikniemy ewentualnych nieporozumień. Inaczej narażamy się na obciążanie naszego konta wypadkami spowodowanymi przez nowego właściciela oraz na niepotrzebny stres przy wyjaśnianiu sprawy - gdy otrzymamy zwyżkę składki za polisę dla kolejnego auta. Zgłoszenie ubezpieczycielowi informacji o sprzedaży samochodu spowoduje, że wypadki spowodowane przez kierujących naszym byłym pojazdem - obciążą historię szkód nowego właściciela.

Zapłacenie składki za polisę OC, również za okres po sprzedaży auta

Jeśli polisa była opłacana w ratach - wezwania o zapłatę kolejnej raty będą wysyłane do dotychczasowego, a nie do nowego właściciela. Często takie monity są ignorowane, bo przecież samochód został już sprzedany. Tymczasem to ostatni dobry moment, żeby poinformować ubezpieczyciela o sprzedaży i zamknąć sprawę bez kłopotów oraz kosztów. Przepisy stanowią bowiem, że sprzedający ponosi tzw. solidarną odpowiedzialność za zapłatę składki do czasu skutecznego poinformowania ubezpieczyciela o sprzedaży pojazdu i przesłania danych nabywcy. Innymi słowy towarzystwo ma wybór od kogo domagać się zapłaty składki - od zbywcy czy od nabywcy. Często łatwiej jest mu żądać zapłaty od poprzedniego właściciela, z którym zawierało umowę. W takiej sytuacji sprzedawca auta, nie ma wyjścia i musi zapłacić składkę. Dopiero później może domagać się jej zwrotu od osoby, która kupiła od niego pojazd.

Również kupujący auto używane może popaść w tarapaty związane z ubezpieczeniem OC. To nawet dość częsty przypadek, bowiem aż  40 procent wykrytych nieubezpieczonych (przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny) dotyczy właśnie osób, które wcześniej kupiły używane auto. W ich przekonaniu, polisa OC poprzedniego właściciela zostaje automatycznie przedłużona na kolejny rok. Tymczasem tak nie jest.

Nowy właściciel auta może korzystać z ubezpieczenia zbywcy, tylko do końca okresu, który widnieje na polisie. Po tej dacie nowy właściciel pojazdu musi wykupić nowe OC. Jeżeli tego nie zrobi ryzykuje karę z UFG za brak polisy. Warto wiedzieć, że Fundusz wykrywa nawet kilkudniowe przerwy w ubezpieczeniu OC – bez kontaktu z właścicielem pojazdu - a na podstawie analizy danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych. W tym roku maksymalna kara za brak tego obowiązkowego ubezpieczenia dla auta osobowego to 5600 złotych.

W interesie kupującego używany pojazd jest również sprawdzenie czy OC przekazane przez sprzedającego jest na pewno ważne. Zdarzają się bowiem sytuacje, gdy sprzedawca auta wręczył kupującemu nieaktualną polisę OC. Wprawdzie na przekazanym druku widnieje, że jest ona ważna jeszcze, na przykład, przez kolejne trzy miesiące – w rzeczywistości jednak została przez niego wypowiedziana. Dlatego we własnym interesie warto sprawdzić aktualność polisy, przekazanej przez sprzedającego. Najlepiej zrobić to bezpośrednio u ubezpieczyciela który wystawił otrzymane ubezpieczenie. Warto wiedzieć, że UFG jest bezwzględny w dochodzeniu kary. Gdy – przekonani, że mamy ważne OC - będziemy ignorować kolejne monity z tej instytucji, postępowanie może skończyć się – zajęciem naszego konta bankowego przez urząd skarbowy. Przepisy stanowią, że egzekwowaniem zaległej kary za brak OC zajmuje się dalej urząd skarbowy, który może odzyskać pieniądze np. z wynagrodzenia, z nadpłaty podatku dochodowego czy z rachunków bankowych. A wtedy wyjaśnienie tej sytuacji może kosztować trochę czasu i nerwów.

 

Przeczytaj też:
Rekordowa liczba zatrudnionych praktykantów do zawodu kierowcy ciężarówek

W listopadzie 2019 roku - zanim ktokolwiek usłyszał o Civd-19 - 765 młodych ludzi było w trakcie szkolenia na kierowców ciężarówek.

Twojego wynagrodzenie vs. wynagrodzenie przeciętnego Francuza kierowcy ciężarówki

Dla kierowców ciężarówek może to być interesujące porównanie. Twojego wynagrodzenie vs. wynagrodzenie przeciętnego Francuza.

 

Czy kontrole kierowców ciężarówek na granicach mają sens?

Tranzyt przez Brenner coraz bardziej kontrowersyjny. Minister transportu rozmawia z komisarz UE.

 

Kierowcy ciężarówek jadą nieprzygotowanymi samochodami do Skandynawii - kto winny?

Gdy ciężarówka zostaje zatrzymana pojawia się ważne pytanie: kto jest winny - kierowca ciężarówki, bo zgadza się jeździć w niebezpiecznych warunkach, narażając życie własne i innych, czy firma transportowa będąca właścicielem ciężarówki, która zaniedbuje bezpieczeństwo swoich kierowców?

 

Niedzielny zakaz jazdy dla ciężarówek zostanie zawieszony w Bawarii do końca lutego

Jak donoszą z Monachium - czasowo zawieszony został zakaz prowadzenia pojazdów ciężarowych w niedziele.

 

Reklama na ciężarówce, która budzi kontrowersje

Spedycja Straubenhardt, Bettina Hotz, reklamująca swoje usługi, mimowolnie trafiła na pierwsze strony gazet. Reklama na plandece przedstawia skąpo odzianą dziewczynę.

 

Testy dla kierowców ciężarówek na Covid-19 przed wjazdem na Łotwę i inne ograniczenia podróży

Od 15 lutego zawodowi kierowcy ciężarówek zobowiązani są wykonać, przed wjazdem na Łotwę, test na Covid-19.

 

Trudne warunki pogodowe w Rosji. W Moskwie chcą zamknąć drogi

W Moskwa proponuje ograniczenie ruchu ciężarówek podczas opadów śniegu, dopóki śnieg nie zostanie całkowicie usunięty.

 

Kradzieże towarów z ciężarówek nie maleją

 Jak informuje niemiecka policja seria kradzieży na autostradach się nie kończy.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL