WITD Zielona Góra

Transport ponadnormatywny zatrzymany za nielegalny kabotaż

W nocy z środy na czwartek (10-11 lutego) na trasie S3 w pobliżu Gorzowa Wielkopolskiego inspektorzy lubuskiej ITD zatrzymali do kontroli ciężarówki przewożące elementy wiatraków. Zestawy należały do niemieckiej firmy transportowej (były zarejestrowane w Niemczech).

 

Bez właściwych dokumentów przewozowych i zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych, za długie, za wysokie i za szerokie – tak przewoźnik z Niemiec transportował potężne elementy wiatraków. Kolumnę pojazdów zatrzymali lubuscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. 8 zestawów, którymi wykonywano niezgodny z unijnymi przepisami przewóz kabotażowy, nie pojedzie dalej. Przewoźnicy naruszyli przepisy chroniące krajowy rynek transportowy oraz infrastrukturę drogową.

Największe zestawy z ładunkiem miały blisko 50 metrów długości, prawie 4 metry szerokości i ok. 4,5 metra wysokości. W trakcie kontroli inspektorzy ustalili, że ciężarówki załadowano w Głogowie, a przewożone elementy wiatraków miały trafić na budowę farmy wiatrowej na Mazurach.

Po kontroli dokumentów i przesłuchaniu kierowców okazało się, że niemiecki przewoźnik wykonuje przewóz kabotażowy. Wykonywano transport towarów między dwoma miejscowościami na terenie Polski, z użyciem pojazdów zarejestrowanych w innym kraju. Przewoźnik naruszył jednak unijne przepisy dotyczące przewozów kabotażowych.

Na tym jednak nie koniec. Kierowcy ciężarówek okazali do kontroli zezwolenia kategorii VII na przejazd pojazdów nienormatywnych po drogach publicznych. Zezwolenia te były jednak wydane na inne podmioty niż te, które rzeczywiście wykonywały transport. W tej sytuacji inspektorzy nie mogli uznać zezwoleń. Mieli też zastrzeżenia do prawidłowości oznakowania dwóch pojazdów pilotujących nienormatywne ciężarówki.

Nieprawidłowe transporty wiatraków wstrzymano do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Wobec przewoźników będą wszczęte postępowania administracyjne. Inspektorzy stwierdzili naruszenia na łączną kwotę ok. 300 tys. zł. Z uwagi na ograniczenia ustawowe ostateczna wysokość kar będzie niższa.

Ta interwencja potwierdza, że Inspekcja Transportu Drogowego systematycznie dba o przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji w przewozach i chroni polski rynek transportowy przed nielegalnymi praktykami stosowanymi przez zagranicznych przewoźników.

Info: WITD Zielona Góra

 

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.
Kilkanaście tysięcy złotych kary za tachograf W dniu 22 grudnia pilscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zestaw pojazdów niemieckiego przewoźnika.
Kierowca ciężarówki zatrzymany za transport narkotyków Policjanci CBŚP przejęli 120 kg marihuany ukrytej w 246 litrowych beczkach przewożonych przez ciężarówkę.
Potrójna obsada w ciężarówce Kierowcy ciężarówki poruszali się w czasie zakazu i stracili prawo jazdy na 3 miesiące.
Paliwo ponad normę Zespół pojazdów był wyposażony w trzy stałe zbiorniki paliwa.
Kontrole w transporcie kontenerów Zespół kontrolny z WITD w Gdańsku w dniu 01 czerwca 2023r. w godzinach popołudniowych prowadził działania kontrolne na trasie S7, gdzie inspektorzy wzięli pod lupę kierowców ciężarówek z ładunkami w kontenerach.