BAG bada oszustwa Maut w ciężarówkach LNG
Niemiecki Bundesamt für Güterverkehr (BAG) prowadzi postępowania karne, których przedmiotem są podejrzenia o przedstawienie sfałszowanych certyfikatów na instalację zbiorników LNG. Dzięki temu przewoźnicy mogli niesłusznie otrzymać zwolnienie z Maut.
W ubiegłym roku BAG zintensyfikował kontrole ciężarówek z napędem dwupaliwowym (diesel / LNG). Podczas inspekcji w czerwcu ub.r., dziesięć z 29 skontrolowanych ciężarówek było napędzanych systemem dwupaliwowym Diesel/gaz ziemny, dwie z tych ciężarówek nie spełniały wymogów zwolnienia dla Maut. Podczas innych kontroli zatrzymano kolejne jedenaście ciężarówek, które nie spełniały wymagań. Rezultatem jest procedura karna i odzyskanie niesłusznie odliczanych opłat z Maut.
Przypomnijmy, że ciężarówki napędzane LNG lub CNG zostały zwolnione z Maut od 1 października 2019 r. Do zwolnień z opłat drogowych kwalifikują się również pojazdy dwupaliwowe, ale wtedy zbiornik gazu ziemnego musi mieć co najmniej 300 litrów lub 115 kg. BAG, podczas kontroli ciężarówek, stwierdza jednak, że część pojazdów ma za małe zbiorniki na gaz. W certyfikatach dopuszczających pojazdy, jako dwupaliwowe, producent nie podał wielkości zbiornika na gaz ziemny. Zapytanie funkcjonariuszy wysłane do producenta ujawniło, że certyfikaty okazywane, przez kierowców ciężarówki, podczas kontroli, nie są zgodne z oryginałami.
W takiej sytuacji BAG rozpoczyna procedurę karną i uruchamia procedurę egzekucji niesłusznie odliczonych opłat za Maut.