Transport do Wielkiej Brytanii - wyspecjalizowane spedycje zbierają plony

Brexit Transport

Najbardziej widoczną konsekwencją Brexitu dla TSL jest przywrócenie kontroli granicznych w przewozie dóbr pomiędzy krajami Wspólnoty i Wielką Brytanią. To spowodowało, że na przełomie roku kierowcy utknęli w kilometrowych kolejkach, a święta, zamiast w domu, spędzili w kabinach ciężarówek.

 

Brexit, który ze względu na niekończące się zmiany daty stał się tematem dowcipów, po wejściu w życie dla transportowców okazał się być raczej koszmarem, szczególnie w kontekście zamknięcia granic, które zbiegło się w czasie ze świętami. Tysiące kierowców spędziło na granicy. Komplikacje i wymogi celne spowodowały, że zarówno wielu eksporterów, jak i importerów zerwało współprace z brytyjskimi firmami, szukając alternatywnych dostawców i odbiorców na terenie Unii.

Od początkowego szoku minęły już dwa miesiące. W tym czasie przedsiębiorcy zaczęli oswajać się z procedurami i wypracowywać własne ścieżki pokonania granicy. Szczególnie ożywione dyskusje pojawiają się w grupach dla kierowców w mediach społecznościowych. Tam zainteresowani dzielą się wskazówkami i wypracowanymi w tak krótkim czasie dobrymi praktykami.

Jednak z Brexitem najlepiej radzą sobie firmy, które porad szukają nie tylko na forach, ale w przepisach. Spokojnie mogą spać ci przedsiębiorcy, którzy odpowiednio wcześnie podpisali umowy z agencjami celnymi i poświęcili czas na dogłębną interpretację nowego prawa. To głównie firmy, które od dawna specjalizowały się w transporcie do Wielkiej Brytanii lub przyzwyczajeni do zmian globalni gracze, mający za sobą sztab specjalistów ds. administracji.

- Problemy mogą napotkać podwykonawcy i mniej wyspecjalizowani zleceniodawcy, ale to tylko kwestia czasu, aż wszyscy jeżdżący do Wielkiej Brytanii nauczą się, jakich formalności należy dopełnić, żeby przejazd odbył się bezproblemowo. Najprawdopodobniej za kilka miesięcy wszystko wróci do normy, choć w tym czasie należy uzbroić się w cierpliwość - komentuje Tomasz Czyż, ekspert GBox, Grupa INELO

Praktyka pokazuje, że firmy, którym udało się opanować nowe procedury radzą sobie sprawnie: znają wymaganą listę dokumentów i zgłoszeń, a ich kierowcy wiedzą, gdzie wykonywać obowiązkowe i bezpłatne testy na Covid.

- Odprawy celne nie są nowością i odbywają się także na innych granicach z Unią. Warunkiem ich przejścia jest posiadanie kompletu dokumentów. To, jakie dokładnie są to formularze, stanowi obecnie największe wyzwanie. Szczególnie wiele kontrowersji wzbudza uzyskanie numerów MRN i LRN - dodaje Tomasz Czyż.

Eksperci GBOX i INELO podkreślają, że choć kwestie związane z uzupełnieniem dokumentacji zajmują teraz o wiele więcej czasu, niektóre formularze wystarczy wypełnić tylko raz, np. dokument pełnomocnictwa. W innych sytuacjach, jak np. w przypadku opisu towarów, wystarczy uzupełnienie formularzy w języku krajowym. Przypominają również, że warunkiem koniecznym przekroczenia granicy z Wielką Brytanią jest wyrobienie przez kierowcę paszportu, często pierwszego w życiu. Od 1 stycznia 2021 roku dowód osobisty nie umożliwia już wjazdu na Wyspy.

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii, pomimo podpisania szeregu porozumień i umów o współpracy, spowodowało kompletną reorganizację procedur i wymagań prawnych w kwestii przewozów. To w praktyce spowodowało wyraźny spadek liczby przewoźników gotowych realizować przewozy na Wyspy. Brak orientacji w wymaganych dokumentach i procedurach oraz ograniczona dostępność agencji celnych to problem nie tylko kontynentalnych przewoźników. Brexit stanowi wyzwanie także dla brytyjskich zleceniodawców, którzy nie znając obowiązujących wymagań, próbują zrzucić formalności na przewoźników lub spedycję. Koło się zamyka. W efekcie często kierowcy wracają do Unii „na pusto”, ponieważ nie chcą brać na siebie odpowiedzialności dopilnowania dokumentacji. W odpowiedzi nadawcy towarów podnoszą stawki, żeby w ogóle znaleźć przewoźników chętnych na pokonanie granicy.

- Gigantyczna barierę stanowią też gwarancje vatowskie, które przewoźnicy muszą założyć przed wjazdem na Wyspy. W zależności od towaru, kwoty sięgają setek tysięcy złotych - podsumowuje Tomasz Czyż.

Nawet najlepiej przygotowany i udokumentowany fracht może napotkać na granicy z Wielką Brytanią na wielogodzinne kolejki. Dopóki wszyscy przewoźnicy nie przyswoją nowych regulacji, to całkiem możliwy scenariusz. Czas stracony na granicy można próbować odrobić na trasie. Tu z pomocą przychodzi telematyka i systemy ETA, dzięki którym kierowcy pojadą krótszymi trasami monitorowanymi w czasie rzeczywistym.

 

Przeczytaj też:
Testy dla kierowców ciężarówek na Covid-19 przed wjazdem na Łotwę i inne ograniczenia podróży

Od 15 lutego zawodowi kierowcy ciężarówek zobowiązani są wykonać, przed wjazdem na Łotwę, test na Covid-19.

 

Rekordowe dane przewozów towarowych mimo pandemii

Barometr transportowy TIMOCOM wskazał w ostatnim kwartale 2020 r. aż o 56% więcej ofert frachtów niż w tym samym okresie roku 2019.

 

Transport bez pakietu Mobilności - nowy kierunek dla polskich przewoźników

Transport na Wschód, poza granicę Unii Europejskiej, wiąże się z sporą liczbą przeszkód do pokonania. Formalnych, politycznych, infrastrukturalnych, na przejściach granicznych czy problemów dotyczących bezpieczeństwa.

 

Ile załadować - dwa czy trzy?

W zeszłym tygodniu niemiecka policja przeprowadziła zmasowane kontrole transportu towarowego. Według policji szczególnie, godny uwagi był autotransporter.

 

Pakiet Mobilności - jak wpłynął na transport polski?

Pięćdziesiąt cztery procent klientów PKO Leasing[1], prowadzących działalność transportową, obawia się że wprowadzony w sierpniu Pakiet Mobilności obniży konkurencyjność polskich firm na rynku przewozów międzynarodowych.

 

Przejęcie PEKAES przez GEODIS stało się faktem

Po uzyskaniu wszystkich wymaganych zezwoleń od odpowiednich organów regulacyjnych GEODIS Polska może oficjalnie przejąć PEKAES.

 

Waberer's jest gotowy przejąć duże ilości transportu między UE a Wielką Brytanią ale na swoich warunkach

Według przedstawicieli firmy, działalność transportowa na Wyspy Brytyjskie pochłania już około 30% międzynarodowych kierunków Waberer's.

 

Kiedy dużym nie pojedziesz. Zakazy jazdy dla ciężarówek w 2021 roku

Ograniczenia dotyczące ruchu samochodów ciężarowych w Europie w 2021 roku:

 

Bezpłatne testy na Covid-19 przed podróżą do Francji, Danii i Holandii

Jak informuje rząd Wielkiej Brytanii na swojej stronie internetowej bezpłatne testy COVID-19 są dostępne dla kierowców w miejscach doradztwa dla przewoźników.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL