Elektryczna ciężarówka

Duże pieniądze na projekty elektrycznych ciężarówek

Federalne Ministerstwo Transportu (BMVI) sfinansuje trzy projekty badawcze na łączną kwotę 24,4 mln euro. W ramach projektów zostaną opracowane zarówno pojazdy użytkowe o napędzie elektrycznym, jak i napędy oparte na ogniwach paliwowych.

 

Zdecydowanie największy udział w wysokości około 16,9 mln euro trafia do projektu SELV w Nadrenii Północnej-Westfalii. Projekt RWTH Aachen koncentruje się na konwersji ciężkich samochodów ciężarowych na napędy z ogniwami paliwowymi - niezależnie od producenta, zarówno starych, jak i nowych pojazdów. W tym celu ma zostać opracowany "modułowy układ napędowy oparty na ogniwach paliwowych".

W projekcie RWTH zestaw do konwersji powinien umożliwiać pełną konfigurację układu napędowego. Podstawą tego jest integracja systemu ogniw paliwowych z napędem elektrycznym. Podczas prac rozwojowych na pierwszym planie jest uprzemysłowienie procesów produkcyjnych układu napędowego w celu uzyskania korzyści kosztowych w oparciu o liczbę sztuk w produkcji.

Kolejne 5,7 mln euro trafi na rozwój projektu HyLightCOM firmy Opel Automobile GmbH. Tam ma powstać lekki samochód dostawczy z napędem wodorowym. W ramach HyLightCOM Opel chce zbudować i przetestować pięć prototypów, aby przygotować się do produkcji seryjnej od 2025 roku.

Opel jest odpowiedzialny za rozwój ogniw paliwowych w Grupie PSA - nie wiadomo jeszcze, czy nie zostanie to zmienione po połączeniu PSA i FCA. Jednak na razie, w ramach rozwoju FC, Opel rozbudowuje centrum kompetencyjne "Wodór i ogniwa paliwowe" w Rüsselsheim.

Nie wiadomo, czy Vivaro jest podstawowym modelem lekkiego pojazdu użytkowego z ogniwami paliwowymi z projektu HyLightCOM. Opel oferuje również wersję E mniejszego Combo-e Cargo , a większy Movano-e został zapowiedziany na 2021 rok.

Kwota 1,8 miliona euro trafi do projektu Scale-e-Drive firmy Daimler Truck AG i Uniwersytetu w Kassel. W ramach projektu mają zostać opracowane i przetestowane pojazdy użytkowe z napędem elektrycznym (o napędzie akumulatorowym) o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 i 7 ton.

Uniwersytet w Kassel i Daimler Truck już współpracują, Producent ciężarówek sfinansował nowe, duże stanowisko testowe dla ciężkich e-ciężarówek na uniwersytecie. Zakład w Kassel jest globalnym centrum kompetencyjnym w zakresie osi pojazdów użytkowych firmy Daimler Truck AG. W przyszłości firma, ze Stuttgartu, chce w Kassel również produkować e-osie do ciężkich samochodów ciężarowych.

Zdaniem ministra transportu Andreasa Scheuera, rząd federalny chce zastosować alternatywne napędy "w kierunku bezemisyjnej logistyki na drogach". - Dlatego wspieramy firmy w doprowadzaniu technologii zrównoważonych napędów do dojrzałości rynkowej i zastosowaniu ich w praktyce - powiedział Scheuer.

Źródło: BMVI, SELV

Przeczytaj też:
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Współpraca Hyundai i IVECO - powstanie elektryczny lekki samochód dostawczy Hyundai Motor Company i IVECO Group ogłosiły podpisanie umowy na dostawę elektrycznego lekkiego samochodu dostawczego IVECO dla Europy, opartego na platformie Hyundai Global eLCV.