Duże pieniądze na projekty elektrycznych ciężarówek
Federalne Ministerstwo Transportu (BMVI) sfinansuje trzy projekty badawcze na łączną kwotę 24,4 mln euro. W ramach projektów zostaną opracowane zarówno pojazdy użytkowe o napędzie elektrycznym, jak i napędy oparte na ogniwach paliwowych.
Zdecydowanie największy udział w wysokości około 16,9 mln euro trafia do projektu SELV w Nadrenii Północnej-Westfalii. Projekt RWTH Aachen koncentruje się na konwersji ciężkich samochodów ciężarowych na napędy z ogniwami paliwowymi - niezależnie od producenta, zarówno starych, jak i nowych pojazdów. W tym celu ma zostać opracowany "modułowy układ napędowy oparty na ogniwach paliwowych".
W projekcie RWTH zestaw do konwersji powinien umożliwiać pełną konfigurację układu napędowego. Podstawą tego jest integracja systemu ogniw paliwowych z napędem elektrycznym. Podczas prac rozwojowych na pierwszym planie jest uprzemysłowienie procesów produkcyjnych układu napędowego w celu uzyskania korzyści kosztowych w oparciu o liczbę sztuk w produkcji.
Kolejne 5,7 mln euro trafi na rozwój projektu HyLightCOM firmy Opel Automobile GmbH. Tam ma powstać lekki samochód dostawczy z napędem wodorowym. W ramach HyLightCOM Opel chce zbudować i przetestować pięć prototypów, aby przygotować się do produkcji seryjnej od 2025 roku.
Opel jest odpowiedzialny za rozwój ogniw paliwowych w Grupie PSA - nie wiadomo jeszcze, czy nie zostanie to zmienione po połączeniu PSA i FCA. Jednak na razie, w ramach rozwoju FC, Opel rozbudowuje centrum kompetencyjne "Wodór i ogniwa paliwowe" w Rüsselsheim.
Nie wiadomo, czy Vivaro jest podstawowym modelem lekkiego pojazdu użytkowego z ogniwami paliwowymi z projektu HyLightCOM. Opel oferuje również wersję E mniejszego Combo-e Cargo , a większy Movano-e został zapowiedziany na 2021 rok.
Kwota 1,8 miliona euro trafi do projektu Scale-e-Drive firmy Daimler Truck AG i Uniwersytetu w Kassel. W ramach projektu mają zostać opracowane i przetestowane pojazdy użytkowe z napędem elektrycznym (o napędzie akumulatorowym) o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 i 7 ton.
Uniwersytet w Kassel i Daimler Truck już współpracują, Producent ciężarówek sfinansował nowe, duże stanowisko testowe dla ciężkich e-ciężarówek na uniwersytecie. Zakład w Kassel jest globalnym centrum kompetencyjnym w zakresie osi pojazdów użytkowych firmy Daimler Truck AG. W przyszłości firma, ze Stuttgartu, chce w Kassel również produkować e-osie do ciężkich samochodów ciężarowych.
Zdaniem ministra transportu Andreasa Scheuera, rząd federalny chce zastosować alternatywne napędy "w kierunku bezemisyjnej logistyki na drogach". - Dlatego wspieramy firmy w doprowadzaniu technologii zrównoważonych napędów do dojrzałości rynkowej i zastosowaniu ich w praktyce - powiedział Scheuer.
Źródło: BMVI, SELV