Ciężarówki z asystentem skrętu obowiązkowo w Wiedniu i Londynie

Asystent skrętu ciężarówki

W związku z wprowadzanymi wymogami dla wjazdu pojazdów ciężarowych do Londynu i Wiednia, właściciele pojazdów poruszających się po tych dwóch stolicach, muszą dostosować swoje ciężarówki do nowych norm bezpieczeństwa.

 

Nowo obowiązujące wymogi dot. bezpieczeństwa poruszania się pojazdów ciężarowych po centrach największych miast Europy to standard, do którego powoli powinni zacząć się przyzwyczajać wszyscy przewoźnicy. Prognozuje się, że w ślad za Wiedniem Londynem pójdą kolejne stolice europejskich miast.

Austria jako jeden z pierwszych krajów Unijnych wprowadziła, z dniem 1 kwietnia 2020 roku, na terenie całej aglomeracji miasta Wiednia zakaz poruszania się pojazdów powyżej 7,5 tony bez posiadania na pokładzie elektronicznego asystenta do skrętu w prawo. Austriacki Parlament wprowadził w życie rozporządzenie, które umożliwia wszystkim organom administracyjnym w poszczególnych regionach Austrii i ich miejscowościach wprowadzenie częściowego lub całkowitego zakazu skrętu w prawo dla ciężarówek powyżej 7,5 tony, które nie posiadają na pokładzie monitora martwego pola.

Zakaz skrętu w prawo dla wszystkich ciężarówek bez systemu wspomagającego skręcanie o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej ponad 7,5 tony obowiązuje dla całego obszaru Wiednia. Dotyczy to ciężarówek i ciągników siodłowych.

Niestety nie ma wyjątków dla pojazdów z podwójną obsadą, ciężarówek z nisko wejściowymi kabinami, starych ciężarówek i ciężarówek do transportów specjalnych. Pojazdy bez systemu wspomagającego skręt o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 7,5 t, które nie są zarejestrowane w Austrii czy w Wiedniu, są również objęte planowanym zakazem skrętu w prawo.

Ograniczenia w Londynie miały obowiązywać od 26.10.2020, ale w związku z Covid-19 ich przepis ten został odłożony do 1 marca 2021. Tu ze względu na wprowadzenie aktu prawnego Standard Direct Vision* (standard bezpośredniej widoczności) wszystkie pojazdy ciężarowe o masie powyżej 12t będą wymagały pozwolenia na wjazd do Aglomeracji Londyńskiej (Londyn i 32 otaczające go gminy). Ciężarówka wjeżdżająca na teren tzw. Wielkiego Londynu, będzie musiała posiadać oficjalny certyfikat widoczności.

DSV (Direct Standard Vision) to standard bezpieczeństwa egzekwowany przez Transport of London (TFL) wyrażany w gwiazdkach (w skali 0-5) mówiących o tym, ile kierowca jest w stanie zobaczyć z kabiny na drodze. Samochody niespełniające minimalnego wymogu jednej gwiazdki muszą zostać doposażone w dodatkowe urządzenia do pośredniego widzenia. Przewoźnicy muszą jednak pamiętać, przy okazji modyfikacji swoich pojazdów, że w 2024 minimalne wymagania wzrosną do poziomu 3 gwiazdek. Pojazdy niespełniające wymogu 1 gwiazdki zostaną objęte zakazem wjazdu do Aglomeracji Londyńskiej. Pozwolenia na wjazd udzielane dla pojazdów objętych 1 lub 2 gwiazdkami stracą ważność w październiku 2024, a następnie ponownie trzeba będzie się ubiegać o pozwolenie dla nich, wg. progresywnych warunków bezpieczeństwa. które będzie ważne przez 10 lat. Zezwolenia dla pojazdów objętych 3/4/5 gwiazdkami będą obowiązywały przez 10 lat od złożenia wniosku.

Warto zadbać o wymagane wyposażenie. Niedostosowanie pojazdów do nowych wymagań wiąże się bowiem z konkretnymi konsekwencjami. W Aglomeracji Londyńskiej, kamery automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych (ANPR) wykryją pojazd, który zostanie sprawdzony w bazie danych zezwoleń TFL. Operatorzy/przewoźnicy niemający zezwolenia mogą zostać ukarani mandatem w wysokości 550 £, a kierowcy 130 £, nawet jeżeli pojazd jest sklasyfikowany pięcioma gwiazdkami.

Zezwolenie jest bezpłatne i nie ma obowiązku oznaczania pojazdu. Aby wystąpić o zezwolenie należy pobrać formularz zgłoszeniowy TFL w Internecie. W ciągu 28 dni operator/przewoźnik otrzyma informacje o pozwoleniu lub jego braku na wjazd. We składanym wniosku muszą znajdować się m.in. zdjęcia pojazdu przód i tył z tablicą rejestracyjną oraz bok pojazdu. Więcej na informacji znajduje się na stronie:
https://tfl.gov.uk/info-for/deliveries-in-london/delivering-safely/direct-vision-in-heavy-goods-vehicles/apply-for-an-hgv-safety-permit

W Wiedniu natomiast naruszenie zarządzenia jest uważane za naruszenie administracyjne i zostanie ukarane grzywną pieniężną w wysokości do 5 000,00 EUR, w przypadku braku możliwości pobrania kary pieniężnej przewidziana jest kara pozbawienia wolności do 6 tygodni.

Jeden z producentów ciężarówek przygotował już specjalna ofertę - możliwość doposażenia pojazdów. Renault Trucks Polska, wspólnie z firmą Brigade, ma możliwość doposażenia samochodu w dodatkowe urządzenie, które pozwoli spełnić wymogi aglomeracji miejskich. Szczegółowych informacji można zasięgnąć w serwisach Renault Trucks.  

Przeczytaj też:
Dotacje rządowe na nową flotę ciężarówek

Firmy, które kupią nowe ciężarówki z obecną normą emisji spalin Euro VI d lub ciężarówki napędzane energią elektryczną lub wodorową, mogą otrzymać dofinansowanie do 15 000 euro od rządu federalnego.

 

Elektryczne Renault Trucks D Wide w wersji wywrotki z żurawiem

Francuski producent przedstawił pierwszą elektryczną ciężarówkę służącą do transportu materiałów na place budów.

 

Chiny sprzedały 759 300 sztuk ciągników siodłowych w 2020 roku i odnotowały rekordowy wzrost

W czasie gdy Europa podsumowuje i liczy straty, Chiny przeżywają niebywały rozkwit rynku pojazdów użytkowych.

 

Renault Trucks wprowadza kabinę z niskim wejściem w modelu D Wide

Opierając się na doświadczeniach w elektrycznych układach napędowych, Renault Trucks, wprowadziło na rynek brytyjski kabinę modelu D Wide ZE Low Entry Cab.

 

Alltrucks rozwija sieć warsztatów w Europie i uruchamia działalność na Litwie

Sieć Alltrucks Truck & Trailer Service stale się rozwija. Od 01.01.2021 r. na Litwie w czterech miastach zostaje uruchomiona kompleksowa koncepcja serwisowa Alltrucks, tym samym rozszerzając swoją obecność w Europie Wschodniej.

 

Rejestracje ciężarowe - pierwszy miesiąc 2021 roku

W styczniu 2021 r. zarejestrowano 1578 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to więcej o 2,5% niż rok wcześniej.

 

Waberer's jest gotowy przejąć duże ilości transportu między UE a Wielką Brytanią ale na swoich warunkach

Według przedstawicieli firmy, działalność transportowa na Wyspy Brytyjskie pochłania już około 30% międzynarodowych kierunków Waberer's.

 

Kiedy dużym nie pojedziesz. Zakazy jazdy dla ciężarówek w 2021 roku

Ograniczenia dotyczące ruchu samochodów ciężarowych w Europie w 2021 roku:

 

Wzrost popytu na IVECO , fabryka musi zatrudnić dodatkowych pracowników

Podczas gdy rynek samochodów ciężarowych na świecie spadł łącznie o 11%, IVECO globalnie odnotowało 30 % wzrost sprzedaży.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL