Rejestracje nowych ciężarówek w Europie. Polska w czołówce

Rejestracje ciężarówek

Pomimo znacznych spadków udziały rynkowe poszczególnych państw pozostają niezmienne. Pod względem rejestracji najcięższych pojazdów, w grudniu ub. roku, Polska uzyskała wysoką trzecią pozycję.

 

W grudniu 2020 roku liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej zmniejszyła się o 4,2% osiągając poziom 170 122 sztuk. Wynik odzwierciedla spadek popytu na samochody dostawcze, które stanowiły ponad 85% wszystkich rejestracji, ponieważ segment pojazdów ciężarowych i autobusów osiągnął lepsze wyniki niż rok wcześniej.

Na kluczowych rynkach Unii Europejskiej odnotowano w ubiegłym miesiącu zróżnicowane wyniki. Rejestracje zwiększyły się w Niemczech (+4,7%) i Hiszpanii (+2,3%), natomiast spadki odnotowano na rynku włoskim (-9,4%) i francuskim (-2,1%). Ogółem w 2020 r. unijny rynek pojazdów użytkowych skurczył się o 18,9% i osiągnął poziom 1,7 mln sztuk.

Pomimo pozytywnych wyników we wrześniu i listopadzie, restrykcje wprowadzone z powodu COVID w pierwszej połowie roku negatywnie wpłynęły na wyniki całoroczne. Na wszystkich rynkach UE -z wyjątkiem Danii -odnotowano dwucyfrowe spadki. Spośród czterech głównych rynków najbardziej ucierpiała Hiszpania (-26,1%), za nią Francja (-16,9%), Włochy (-15,1%) i Niemcy (-14,8%).

Nowe samochody dostawcze do 3,5 t - dostawcze

W ubiegłym miesiącu popyt na samochody dostawcze w UE spadł o 6,0% w porównaniu z grudniem 2019 roku. Na czterech największych rynkach wyniki były zróżnicowane. We Włoszech i Francji liczba rejestracji zmniejszyła się odpowiednio o -10,4% i -2,3%, podczas gdy umiarkowany wzrost odnotowały Niemcy (+2,5%) i Hiszpania (+1,6%).

Obserwując wyniki ubiegłego roku, rejestracje nowych samochodów dostawczych w całej Unii Europejskiej zmniejszyły się o 17,6%, osiągając łączną liczbę 1,4 miliona sztuk. Największy spadek w ubiegłym roku odnotowała Hiszpania (-26,5%), podczas gdy spadki we Francji (-16,1%), Włoszech (-15,0%) i Niemczech (-12,2%) były nieco mniejsze.

Nowe samochody ciężarowe pow. 16t (bez autobusów) - ciężkie samochody ciężarowe

W grudniu ub.r. w całej UE zarejestrowano 16 839 nowych ciężkich samochodów ciężarowych, co daje wzrost o 11,8% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Silnym impulsem do wzrostu były rynki Europy Środkowej: Polska, jeden z wiodących rynków, wykazała w grudniu 2020 roku zwiększenie liczby rejestracji samochodów ciężarowych o 48,4%. Wśród największych rynków Europy Zachodniej znaczący wkład miały także Niemcy (+27,4%), Hiszpania (+8,3%) i Francja (+2,6%).

Mimo pozytywnych wyników w ostatnich dwóch miesiącach roku, dla segmentu ciężkich samochodów ciężarowych rok 2020 zakończył się niekorzystnie tj. spadkiem liczby rejestracji o 27,3% do 198 352 sztuk. W 2020 roku dwucyfrowe spadki odnotowały wszystkie rynki UE. Trzy z pośród czterech kluczowych rynków przekroczyły 20%: Niemcy (-26,0%), Francja (-25,8%) i Hiszpania (-22,1%).

Nowe samochody ciężarowe powyżej 3,5 t (bez autobusów) - ciężarówki

W grudniu 2020 roku popyt na nowe średnie i ciężkie samochody ciężarowe (MHCV) odznaczył się znaczącym wzrostem (+7,1%), w dużej mierze dzięki świetnym wynikom segmentu ciężkiego. Biorąc pod uwagę największe rynki UE, najwyższy wzrost procentowy miał miejsce w Niemczech (+12,3%), Hiszpanii (+3,8%) i Francji (+2,9%) z bardziej umiarkowanym tempem zwyżki. Rejestracje MHCV spadły choć tylko nieznacznie we Włoszech (-1,8%). W ubiegłym roku w całej UE zarejestrowano łącznie 247 499 nowych pojazdów ciężarowych, co oznacza spadek o 25,7% w porównaniu z 2019r. Wśród kluczowych rynków UE, Francja (-24,1%), Niemcy (-24,0%) i Hiszpania (-21,7%) odnotowały dotkliwe spadki, podczas gdy skala spadku była nieco mniejsza we Włoszech (-14,0%).

Nowe autobusy i autokary powyżej 3,5 t

Grudniowe rejestracje nowych autobusów i autokarów w UE zwiększyły się o 13,4% w porównaniu z tym samym miesiącem 2019 r. Do ogólnego wyniku regionu przyczyniły się znacząco wszystkie główne rynki UE: Włochy (+13,4%), Niemcy (+22,1%), a w szczególności Hiszpania (+60,9%). Tylko we Francji odnotowano spadek (-20,9%). Ogółem w 2020 roku popyt na autobusy i autokary w UE zmniejszył się o 20,3%, osiągając łączną liczbę 29 147 nowych rejestracji. Hiszpania (-35,9%), Włochy (-24,9%) i Francja (-10,8%) zakończyły rok na minusie. Jedynym dużym rynkiem, któremu udało się w ubiegłym roku osiągnąć nieznaczny wzrost (+0,4%) były Niemcy.

Przeczytaj też:
Chiny sprzedały 759 300 sztuk ciągników siodłowych w 2020 roku i odnotowały rekordowy wzrost

W czasie gdy Europa podsumowuje i liczy straty, Chiny przeżywają niebywały rozkwit rynku pojazdów użytkowych.

 

Alltrucks rozwija sieć warsztatów w Europie i uruchamia działalność na Litwie

Sieć Alltrucks Truck & Trailer Service stale się rozwija. Od 01.01.2021 r. na Litwie w czterech miastach zostaje uruchomiona kompleksowa koncepcja serwisowa Alltrucks, tym samym rozszerzając swoją obecność w Europie Wschodniej.

 

Trudne warunki drogowe w Niemczech. Są ograniczenia ruchu ciężarówek

Wielki chaos śnieżny w nocy na autostradzie A7 między Kircheimer Dreieck i Homberg (Efze): ponad 30 ciężarówek stało tam tymczasowo z powodu opadów śniegu i śliskiej nawierzchni.

 

Rejestracje ciężarowe - pierwszy miesiąc 2021 roku

W styczniu 2021 r. zarejestrowano 1578 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to więcej o 2,5% niż rok wcześniej.

 

Waberer's jest gotowy przejąć duże ilości transportu między UE a Wielką Brytanią ale na swoich warunkach

Według przedstawicieli firmy, działalność transportowa na Wyspy Brytyjskie pochłania już około 30% międzynarodowych kierunków Waberer's.

 

Kiedy dużym nie pojedziesz. Zakazy jazdy dla ciężarówek w 2021 roku

Ograniczenia dotyczące ruchu samochodów ciężarowych w Europie w 2021 roku:

 

Wzrost popytu na IVECO , fabryka musi zatrudnić dodatkowych pracowników

Podczas gdy rynek samochodów ciężarowych na świecie spadł łącznie o 11%, IVECO globalnie odnotowało 30 % wzrost sprzedaży.

 

Ciężarówki z asystentem skrętu obowiązkowo w Wiedniu i Londynie

W związku z wprowadzanymi wymogami dla wjazdu pojazdów ciężarowych do Londynu i Wiednia, właściciele pojazdów poruszających się po tych dwóch stolicach, muszą dostosować swoje ciężarówki do nowych norm bezpieczeństwa.

 

Największe floty samochodów ciężarowych mają Polska, Niemcy i Włochy

Według statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) Polska jest krajem z największą liczbą zarejestrowanych ciężarówek, czyli prawie 1,2 miliona sztuk.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL