Rejestracje nowych ciężarówek

Rejestracje nowych ciężarówek w Europie. Polska w czołówce

Pomimo znacznych spadków udziały rynkowe poszczególnych państw pozostają niezmienne. Pod względem rejestracji najcięższych pojazdów, w grudniu ub. roku, Polska uzyskała wysoką trzecią pozycję.

 

W grudniu 2020 roku liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej zmniejszyła się o 4,2% osiągając poziom 170 122 sztuk. Wynik odzwierciedla spadek popytu na samochody dostawcze, które stanowiły ponad 85% wszystkich rejestracji, ponieważ segment pojazdów ciężarowych i autobusów osiągnął lepsze wyniki niż rok wcześniej.

Na kluczowych rynkach Unii Europejskiej odnotowano w ubiegłym miesiącu zróżnicowane wyniki. Rejestracje zwiększyły się w Niemczech (+4,7%) i Hiszpanii (+2,3%), natomiast spadki odnotowano na rynku włoskim (-9,4%) i francuskim (-2,1%). Ogółem w 2020 r. unijny rynek pojazdów użytkowych skurczył się o 18,9% i osiągnął poziom 1,7 mln sztuk.

Pomimo pozytywnych wyników we wrześniu i listopadzie, restrykcje wprowadzone z powodu COVID w pierwszej połowie roku negatywnie wpłynęły na wyniki całoroczne. Na wszystkich rynkach UE -z wyjątkiem Danii -odnotowano dwucyfrowe spadki. Spośród czterech głównych rynków najbardziej ucierpiała Hiszpania (-26,1%), za nią Francja (-16,9%), Włochy (-15,1%) i Niemcy (-14,8%).

Nowe samochody dostawcze do 3,5 t - dostawcze

W ubiegłym miesiącu popyt na samochody dostawcze w UE spadł o 6,0% w porównaniu z grudniem 2019 roku. Na czterech największych rynkach wyniki były zróżnicowane. We Włoszech i Francji liczba rejestracji zmniejszyła się odpowiednio o -10,4% i -2,3%, podczas gdy umiarkowany wzrost odnotowały Niemcy (+2,5%) i Hiszpania (+1,6%).

Obserwując wyniki ubiegłego roku, rejestracje nowych samochodów dostawczych w całej Unii Europejskiej zmniejszyły się o 17,6%, osiągając łączną liczbę 1,4 miliona sztuk. Największy spadek w ubiegłym roku odnotowała Hiszpania (-26,5%), podczas gdy spadki we Francji (-16,1%), Włoszech (-15,0%) i Niemczech (-12,2%) były nieco mniejsze.

Nowe samochody ciężarowe pow. 16t (bez autobusów) - ciężkie samochody ciężarowe

W grudniu ub.r. w całej UE zarejestrowano 16 839 nowych ciężkich samochodów ciężarowych, co daje wzrost o 11,8% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Silnym impulsem do wzrostu były rynki Europy Środkowej: Polska, jeden z wiodących rynków, wykazała w grudniu 2020 roku zwiększenie liczby rejestracji samochodów ciężarowych o 48,4%. Wśród największych rynków Europy Zachodniej znaczący wkład miały także Niemcy (+27,4%), Hiszpania (+8,3%) i Francja (+2,6%).

Mimo pozytywnych wyników w ostatnich dwóch miesiącach roku, dla segmentu ciężkich samochodów ciężarowych rok 2020 zakończył się niekorzystnie tj. spadkiem liczby rejestracji o 27,3% do 198 352 sztuk. W 2020 roku dwucyfrowe spadki odnotowały wszystkie rynki UE. Trzy z pośród czterech kluczowych rynków przekroczyły 20%: Niemcy (-26,0%), Francja (-25,8%) i Hiszpania (-22,1%).

Nowe samochody ciężarowe powyżej 3,5 t (bez autobusów) - ciężarówki

W grudniu 2020 roku popyt na nowe średnie i ciężkie samochody ciężarowe (MHCV) odznaczył się znaczącym wzrostem (+7,1%), w dużej mierze dzięki świetnym wynikom segmentu ciężkiego. Biorąc pod uwagę największe rynki UE, najwyższy wzrost procentowy miał miejsce w Niemczech (+12,3%), Hiszpanii (+3,8%) i Francji (+2,9%) z bardziej umiarkowanym tempem zwyżki. Rejestracje MHCV spadły choć tylko nieznacznie we Włoszech (-1,8%). W ubiegłym roku w całej UE zarejestrowano łącznie 247 499 nowych pojazdów ciężarowych, co oznacza spadek o 25,7% w porównaniu z 2019r. Wśród kluczowych rynków UE, Francja (-24,1%), Niemcy (-24,0%) i Hiszpania (-21,7%) odnotowały dotkliwe spadki, podczas gdy skala spadku była nieco mniejsza we Włoszech (-14,0%).

Nowe autobusy i autokary powyżej 3,5 t

Grudniowe rejestracje nowych autobusów i autokarów w UE zwiększyły się o 13,4% w porównaniu z tym samym miesiącem 2019 r. Do ogólnego wyniku regionu przyczyniły się znacząco wszystkie główne rynki UE: Włochy (+13,4%), Niemcy (+22,1%), a w szczególności Hiszpania (+60,9%). Tylko we Francji odnotowano spadek (-20,9%). Ogółem w 2020 roku popyt na autobusy i autokary w UE zmniejszył się o 20,3%, osiągając łączną liczbę 29 147 nowych rejestracji. Hiszpania (-35,9%), Włochy (-24,9%) i Francja (-10,8%) zakończyły rok na minusie. Jedynym dużym rynkiem, któremu udało się w ubiegłym roku osiągnąć nieznaczny wzrost (+0,4%) były Niemcy.

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.